آنتی شبهات

اعجازهای علمی قرآن کریم

رد شبهات ملحدان در زمینه پایه علمی آیات قرآن

آوای سنت : دکتر مراد یوسفی درگفتمانی با اشاره به اعجازه های علمی قرآن کریم در رد ادعاهای دروغین از سوی دشمنان دین الهی از صدر اسلام تا به اکنون گفت: واضح است که قرآن کریم در هزار و چهارصد سال پیش برای راهنمایی بشریت نازل شده است‌. این کتاب با کتبی که درمدارس و دانشگاه ها می خوانیم، تفاوت های زیادی دارد. این کتاب هدایت بشر است. خدای متعال درکتاب خود گریزی نیز به جهان آفرینش زده و درمورد آسمان ها و زمین و همچنین دریاها و سایر موجودات مباحثی را مطرح می کند تا بدین ترتیب جهان بینی بشر را به تکامل برساند.‌

وی با بیان اینکه اشارات خدای متعال با واقعیت های جهان امروز کاملا منطبق هستند، افزود: قرآن کریم در صدر اسلام مباحث مختلف را طوری  نموده که با واقعیت های امروز کاملا تطابق دارند. این موضوع ثابت می کند که قرآن کتابی از سوی باریتعالی است و انسان هیچ نقشی در آفرینش آن ندارد. لذا هدف از بیان اعجازها این است که بدانیم تمامی علوم دارای جایگاه ویژه هستند و قرآن کریم با هدف راهنمایی بشر نازل شده است.

دکتریوسفی در ادامه توضیحاتش با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه “روم” ادامه داد: بر طبق مستندات تاریخی می بینیم که نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم در سال ۵۷۰ تا ۵۷۱ میلادی متولد شده و چهل سال پس از آن یعنی درسال ۶۱۰ مبعث خود را علنی کرد. چهارسال پس از آن یعنی در سال ۶۱۴ میلادی جنگ عظیمی میان ایران و روم به وقوع پیوست که منجر به شکست سنگین رومیان شد. درچنین زمانی مشرکان مکه به استهزای پیامبر اکرم و اصحاب ایشان پرداخته و این سوال را مطرح کردند که مسیحیان رومی با آنکه اهل کتاب بودند، چرا شکست خوردند!!

پژوهشگر و محقق اهل سنت عنوان نمود: در این اثنا خدای متعال سوره روم را نازل کرد که اشاره به شکست رومیان درپست ترین سرزمین می کند. امروزه ماهواره هایی که به دور زمین در حال چرخش هستند، مشخص کرده اند که کدام مکان زمین بلند و مرتفع است و کدام مکان پست و کم ارتفاع. اورشلیم مکانی است که آن جنگ معروف رخ داد و درپست ترین نقطه روی زمین قرار دارد. اگر خوانندگان محترم عبارت اورشلیم ۶۱۴ را سرچ کنند، ثابت می شود که براساس علوم امروزی پست ترین نقطه روی زمین اورشلیم است که جنگ میان ایران و روم در آنجا رقم خورد. لذا اگر قرآن کریم ازجانب خدای متعال نازل نشده و دست نوشته بشر می باشد، رسول الله آن زمان چگونه از این موضوع اطلاع داشته است؟!

اثبات این مسئله بدون ابزار و دستگاه های پیشرفته عصر کنونی به هیچ وجه قابل تشخیص نیست. “پروفسور کیت مور” از دانشمندان عالی مقام کانادایی بود که به سبب مطالعه و تحقیق بر روی سه آیه از سوره مبارکه “مومنون” ایمان آورد و مسلمان شد. این آیات اشاره به نحوه تولید جنین در داخل شکم انسان می کنند این دانشمند پس از حقانیت آیات قرآن کریم چنین می‌گوید، تا قرن بیستم دانش کمی در مورد مرحله بندی و طبقه بندی جنین انسان وجود داشت. به همین دلیل توصیفات قرآن در مورد جنین انسان در قرن هفتم نمی تواند جنبه علمی داشته باشد. تنها نتیجه گیری منطقی این است که این توصیفات از طرف خدا برای محمد آشکار شده اند.

این نویسنده سرشناس کورد در مثال دیگر پوست بدن در مقابل حرارت را آسیب پذیر برشمرد یادآور شد: هنگامی که در حادثه ای غیرمنتظره دچار سوختگی شویم، اگر محل سوختگی درد کند، به معنای این است که بافت ها از بین نرفته اند و سوختگی سطحی است. در اینجا باید از خودمان سوال کنیم که گیرنده های پوستی چه زمانی کشف شده اند و یا چه زمانی این علم به تکامل رسیده است؟ خدای متعال در سوره مبارکه “نسا” می فرماید، یقینا کسانی که به آیات ما کافر شدند، به زودی آنان را به آتشی (شکنجه آور و سوزان) درآوریم، هرگاه پوستشان بریان شود، پوست های دیگری جایگزین آن می کنیم تا عذاب را بچشند، یقینا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۵۶)

با خواندن معنای این آیه پی می بریم که خدای متعال پوست جهنمیان را نو و تازه می کند تا آنها مزه درد را بچشند. باریتعالی در آن زمان یعنی چهارده قرن پیش این مسئله را به عنوان یک نکته و اعجاز علمی بیان فرموده است. مسئله ای که انسان ها اخیرا به آن رسیده اند و فهمیده اند که پوست بدن مجهز به گیرنده های درد می باشد. به همین دلیل پروفسور “تیگانات تیجایسن” مسئول بخش آناتومی یکی از دانشگاه های تایلند هنگامی که این آیه را می خواند، به قرآن کریم ایمان آورده و می گوید، امکان ندارد که سخن قرآن از جانب بشر نقل شده باشد.

دکتر یوسفی تاکید کرد: وقتی که ما در مورد اعجازهای علمی قرآن کریم صحبت می کنیم، افرادی به ما ایراد وارد می کنند و می گویند، آنچه شما از اعجاز قرآن دم می زنید، در چهارده قرن پیش هم بوده و آن زمان هم مردم از این مسائل با خبر بوده اند. مثلا هنگامی که از نجوم، کهکشان ها، شیوه تکامل جنین، حرف می زنیم، می گویند آن زمان نیز دانشمندان این ها را می دانسته اند. به طور خلاصه هر آنچه که ما به عنوان اعجاز مطرح می کنیم، کسانی که این اعجازها را قبول ندارند، می خواهند برای ما دلیل بیاورند و بگویند این مسائل چندان مهم نیستند.

فعال حوزه فلسفه و دین خاطر نشان ساخت: ما مسلمین حرف های این دسته از اشخاص را نمی پذیریم، چون چیزهایی که فقط با میکروسکوپ و یا تلسکوپ قابل رویت هستند، قبل از اختراع  وسایل پیشرفته چگونه دیده شده اند؟ آیا جزئیات مسائل در آن زمان با این دقت بیان و اثبات شده اند؟ اگر آنگونه که ادعا می شود، دانشمندان و عالمان گذشته هم از این مسائل آگاه بوده اند و فرض شود که پیامبر عظیم الشان، خود قرآن را نوشته باشد، ایشان چگونه از این مسائل مطلع شده است؟! آیا دانشمندان آن زمان این اطلاعات ارزشمند را به ایشان یاد داده اند؟! دانشمندان چه زمان و از کدام کشور به مکه آمده و با رسول الله ملاقات کرده اند؟! چه زمانی یک دانشمند زیست شناس، چه زمانی یک دانشمند جنین شناس و چه زمانی یک دانشمند جغرافی دان این وقایع را به رسول گرامی ما آموزش داده است؟! آیا هر ادعایی نیازمند دلیل و مدرک نیست؟ اگر می گویند مسیحی ها به ایشان آموزش داده اند، پس چرا در کتاب خودشان چنین معلوماتی موجود نیست؟! اگر می گویند آنهایی که آموزش داده اند، یهودی و یا زرتشتی بوده اند، پس چرا کتاب آنها خالی از این اطلاعات و معلومات است؟

دکتر یوسفی همچنین گفت: این سخنان و ادعاها به زبان راحت است، اما آنها دلیلی برای ادعاهایشان ندارند. اگر قرار را بر این بگذاریم که کسی چیزی را به پیامبر امت یاد نداده است، در دنیای اسباب و در دنیایی که همه چیز طبق سبب پیش می رود، آیا ممکن است یک شخص امی که هیچ درسی نخوانده است، هم نجوم، هم جغرافیا، هم پزشکی، مباحث اقیانوس ها، دریاها، ابرها، حیوانات و گیاهان را یک جا بلد باشد؟! تمام این مسائل، نکاتی برای اندیشیدن هستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن