اخبارخارجی

«مهار افسارگسیخته طبیعت» منجر به بروز همه گیریهای بیشتر در آینده میشود

آوای سنت : به گفته پژوهشگران تخریب اکوسیستم طبیعی از طریق جنگل زدایی و کشاورزی خطر ابتلا به بیماری‌های همه گیر را افزایش می‌دهد.

از ۱۰ بیماری عفونی خطرناک ۶ بیماری از حیوانات ناشی می‌شود که شامل سل از گاو، آنلفوانزا از خوک و مرغ و HIV از شامپانزه.

دانشمندان می‏گویند «مهار افسارگسیخته طبیعت» منجر به بروز همه ‏گیری‏های بیشتر در آینده می‏شود. به گفته آنها از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی، حیوانات وحشی را به محیط‏های انسانی می‏کشاند و همین تلاقی است که باعث شکوفا شدن بیماری‌های جدید می‏شود.

دانشمندانی که پیوند بین ویروس‌ها، حیات وحش و نابودی زیستگاه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‏اند، می‏گویند روش‏های مرسوم برای مهار ناعادلانه طبیعت، باید تغییر کند تا احتمال بروز همه‏ گیری‏های مرگبار مانند Covid-۱۹  به تدریج کاهش یابد. به گفته آنها جنگل‌زدایی و دیگر اشکال تبدیل زمین‏های زراعی به مسکونی یا مرتعی به زراعی، گونه‏های عجیب و غریب را از سوله‏های تکاملی خود، به محیط‏های انسان‌ساخت منتقل می‏کند؛ جایی که آنها در تعامل و تولید نژادهای جدید بیماری هستند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، سه‌چهارم بیماری‌های جدید یا نوظهور که انسان را آلوده می‏کند، از حیوانات سرچشمه می‏گیرد، اما این فعالیت انسان است که خطرات عفونت را چند برابر می‏کند. یک تحقیق در حال توسعه تأیید می‏کند که خفاش‏ها که از آنها به عنوان منشاء بیماری کرونا یاد می‏شود، به طور طبیعی میزبان ویروس‌های زیادی هستند که در صورت تماس انسان‌ها با آنها یا تخریب اکوسیستم‏های طبیعی مانند جنگل‌های پاک‌تراشی شده یا تالاب‏هایی که برای ایجاد زمین‏های زراعی زهکشی شده‏اند، به احتمال زیاد این ویروس‌ها می‏توانند به انسان یا حیوانات دیگر منتقل ‏شوند.

در دنیای وحش، خفاش‏ها به ندرت می‏توانند عامل انتقال ویروس‌های خود به حیوانات دیگر باشند؛ اما از آنجا که گونه‏ ها تمایل دارند در زیستگاه‌های متمایز و کاملاً مشخص و تغییرکاربری‌یافته به راحتی مستقر شوند، لذا به محض تبدیل اراضی به مصارف انسانی، احتمال افزایش تماس حیوانات و ویروس‌ها با انسان افزایش یابد. در این شرایط حیوانات وحشی می‏توانند در مناطق کوچک‌تر متمرکز شده یا به سکونتگاه‌های انسانی مانند خانه ‏ها و انبارها مهاجرت کنند. این امر در مورد برخی حیوانات به‌ویژه در مورد خفاش‏ها بیشتر صادق است که عموما از حشراتی که در اطراف لامپ‏های روشنایی جمع می‏شوند یا حشراتی که در باغ‏ها هستند تغذیه می‏کنند.

 چگونه کرونا  جهان را در سه ماه تغییر داد؟

دو سال پیش، دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است یک ویروس جدید از خفاش‏ها در آسیا پدیدار شود. اینکه آسیا مبدا این ظهور مرگبار پیش‌بینی‌شده بود، به این دلیل بود که این منطقه بیشتر‌ از سایر نقاط جهان، تحت‌تأثیر جنگل‌زدایی و سایر تخریب‏های زیست‌محیطی قرار گرفته است.

راجر فروتوس، یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه و متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه می‏گوید: مطالعات متعدد تأیید کرده تراکم و میزان ویروس‌های با میزبان خفاش در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی بیشتر است. او می‏افزاید: انسان‌ها محیط طبیعی خفاش‏ها را نابود می‏کنند و سپس ما گزینه‏های دیگری را برای آنها پیشنهاد می‏کنیم. برخی از آنها با یک محیط غیرطبیعی سازگار می‏شوند که گونه‏های مختلف ممکن است از آن عبور کنند؛ در‌حالی‌که در طبیعت تردد این همه موجود امکان‌پذیر نبوده است.

 با جنگل‌زدایی، درها را به روی ویروس‌ها باز می‏کنید!

فروتوس می‏گوید: نابودی زیستگاه‌ها یک پیش‌شرط اساسی برای تکثیر ویروس‌های جدید است، اما این تنها یکی از چندین عامل مهم برای ظهور و پیدایش ویروس‌ها است. خفاش‏ها باید بتوانند بیماری را به انسان منتقل کنند؛ اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انجام این کار به طور مستقیم از طرف خفاش برای انتقال ویروس کرونا وجود ندارد. دانشمندان می‏گویند در این میان واسطه‏هایی وجود دارد که یا عموما حیوان اهلی است یا حیوان وحشی که انسان‏ها برای تامین غذا، تجارت یا تهیه دارو یا رونق کسب و کارشان با آنها در تماس بوده‏اند.

زمانی که بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع یافت، این عامل واسطه، یک گربه زیرک بود. در شیوع بیماری مرس در خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ نیز، شتر عامل انتقال معرفی شد. حالا در مورد بیماری کرونا دانشمندان می‏گویند به احتمال زیاد عامل انتقال، پانگوولین یا مورچه‌خوارها هستند.

در مقاله‏ ای که به زودی در نشریات معتبر علمی منتشر می‏شود، پژوهشگران تاکید خواهند کرد که راهکار مهار همه‏ گیری‏های آینده، ترس از دنیای وحش نیست، بلکه شناختن اینکه کدام یک از فعالیت‏های انسانی، مسئول ظهور و تکثیر بیماری دنیای وحش می‏شود، خیلی اهمیت دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن