اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

احترام به باورهای مذاهب اصل ضروری برقراری وحدت است

ماموستا کریمی:دشمنان دین ما در پی اختلاف افکنی هستند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت ترکه سفلی جوانرود وحدت اسلامی برای مسلمین گامی ارزشمند خوانده و تفرقه را به نفع کفار برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا ایرج کریمی در گفتگو با خبرنگار ما به تحلیل اهمیت جایگاه مذاهب اسلامی بین پیروان آنها و نقش دشمنان در تلاش برای اختلاف افکنی در میان دنیای اسلام  پرداخت و گفت:با بررسی مذاهب مختلف اسلامی متوجه می شویم که مسلمان با هر مذهبی که دارد به عقاید و مختصات مذهبی خودش احترام گذاشته و آن  را برتر از سایر مذاهب می داند، چون اگر برتر نمی دانست به آن پایبند نمی شد و به مذهب دیگری منتقل می شد.

وی افزود: احترام گذاشتن به مختصات مذهبی پیروان مذاهب اسلامی یک حق است. هر شخصی که خود را پیرو یکی از مذاهب می داند، نسبت به آن احترام قائل بوده و بسته به توانایی و دانش خود آن را در نزد دیگران تبلیغ می کند، اما به یاد داشته باشیم که تبلیغ یک مذهب از سوی پیروان آن به معنای اهانت به ارزش ها و مختصات مذهبی سایر مسلمین نیست، هرچند که در مواردی با آنها اختلاف دارند.

ماموستا کریمی با اشاره به ضرورت اصل وحدت در میان پیروان مذاهب اسلامی اظهار داشت: مسلمین متفقا دارای یک اسلام، یک کعبه، یک پیامبر و یک قرآن، یک نماز و حج و جهاد و یک شریعت هستند. یعنی زمانی که خوب دقت می کنیم، متوجه می شویم مشترکات مسلمین که بتوانند بر اساس این مشترکات با هم متحد شوند، بسیار بزرگتر و بیشتر از موارد مورد اختلاف میان آنها است. اختلافات جزئی طبیعت زندگی بشر است و اگر اختلافات نبودند، انسان هرگز نمی توانست به این مرحله از زندگی برسد. به عنوان مثال اگر اختلافات جزئی وجود نداشته و همه انسان ها از یک فکر و اندیشه پیروی می کردند، چه بسا ممکن بود همه یک اشتباه را مرتکب شده و تاوانی که بابت آن پرداخته می شد، بسیار سنگین بود.

امام جمعه اهل سنت ترکه سفلی جوانرود یادآور شد: در کنار این همه مشترکات در اسلام، تمام مذاهب اسلامی دارای دشمنان مشترکی نیز هستند که این دشمنان تحت هیچ شرایطی به وحدت مسلمین راضی نیستند. آنها همیشه سعی کرده اند با ایجاد کینه و اختلاف و برادرکشی بین مذاهب مختلف اسلامی تفرق و جنگ داخلی ایجاد کنند. دشمن پیدا و پنهان قصد دارد به این شکل انرژی جهادی مسلمین را به انحراف کشانده و خیال خودش را راحت کند.

این نوع تلاش برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان در صدر اسلام نیز قابل لمس بود. وحدت مذاهب خار چشم منافقان و دشمنان دین اسلام است و از آنجا که هدف اصلی دشمنان حکومت بر مردم می باشد، آزادی را بهانه قرار داده و می کوشند تا انسان ها را از دایره دستورات خدای متعال و دین مبین اسلام خارج نمایند.

این عالم اهل سنت کرد تاکید کرد: خدای متعال برای همه ادیان چارچوب هایی را مشخص کرده و میان مرد و زن در بحث آزادی تفاوت هایی را بیان می دارد. همه انسان ها از دیدگاه قرآن کریم آزاد هستند، لیکن اسلام استفاده ابزاری از زن را به بهانه آزادی برنمی تابد. پیروان مذاهب اسلامی در مسائلی از این دست و در بحث حرام بودن مشروبات الکی، رشوه، قماروعدم استفاده از فرآورده های حیوانات حرام گوشت، اتفاق نظر دارند. همه اینها و بخصوص رعایت مسئله آزادی زن برطبق شئونات اسلامی کام دشمنان را تلخ کرده و رونق اقتصادی آنها را به بطلان می کشد، لذا تنها راه چاره را در اختلاف  میان مذاهب اسلامی می بینند.

ماموستا کریمی متذکر شد: نباید هر اختلافی را به نفع مسلمانان دانسته و آن را توجیه کرد. کسانی که خیال می کنند ایجاد اختلاف و کشمکش مذهبی به نفع مذهب آنها است، در واقع در حال معصیت الله و کنار زدن اوامر الله تعالی و در حال پیاده کردن نقشه های دشمنان و حرکت در مسیر اهداف دشمنان هستند. باید مواظب باشیم تا به این بلا گرفتار نشویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن