اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

 تعزیه و آداب آن….

آوای سنت :  تسلیت گفتن به بستگان مرده سنت است. سنت است انسان به اقوام مرده اعم از بزرگ و کوچک، زن و مرد تسلیت بگوید و نیز تسلیت گفتن به شوهر، زن، پدر زن، پدر شوهر، مادر زن و مادر شوهر سنت است خواه مسلمان باشد یا کافر ولی نباید زن جوان به مرد بیگانه تسلیت بگوید و تنها باید محارمش به او تسلیت بگویند و برعکس.

? تذکر:

❪❶❫↫ تسلیت، مخصوص مردن نیست بلکه هرگاه مسلمان به بلای جانی یا مالی گرفتار شد، تسلیت گفتن به او سنت است و برای مرده دعای خیر می شود. همچنین تسلیت گفتن به بستگان میت و به آنانی که در تحمل مصیبت توان کمتری دارند و به کودکان موکدتر است.

❪❷❫↫ زمان تعزیه (تسلیت گفتن) قبل از دفن مرده شروع می شود، زیرا اقوام او در این هنگام بسیار ناراحت هستند و تا سه روز بعد از دفن ادامه خواهد داشت و تازه کردن آن خوب نیست. همچنین طول دادن به غم و ماتم و تعزیه بیش از سه روز و تجدید عزا در ایام عید و همچنین برگزاری مراسمی مانند هفتم، چهلم و سالگرد گرفتن برای میت و گل و خاک به سر زدن و کندن مو بدعت و حرام است.

❪❸❫↫ تعزیه بعد از سه روز مکروه است مگر اینکه صاحب تعزیه در آن هنگام آماده نبوده باشد یا تعزیه کننده از مردن شخص فوت شده بی خبر یا در مسافرت بوده باشد که در این صورت ها تعزیه بعد از سه روز مکروه نیست. و این سه روز برای نشستن و منتظر ماندن آن ها نیست بلکه رخصتی برای سایرین است تا در آن مدت آن ها را دلداری دهند، بنابراین بعد از گذشت سه روز از دفن میت هم تسلیت گفتن جایز است.

❪❹❫↫ مکروه است بستگان مرده در جایی بنشینند و تجمع کنند و مردم به آنان تسلیت بگویند. بلکه باید اقوام متوفی به دنبال کسب و کار خود بروند و مردم در هر جا آن ها را دیدند به آن ها تسلیت بگویند. ولی اکنون طوری عادت شده است که اگر ترک شود دچار هزاران عیب و عار می شوند لذا چاره چنان است که بیان شد.

❪❺❫↫ تعزیه کننده در حین تعزیه به صاحبان آن می گوید: در برابر مصیبت وارده صبر کنند و در مورد پاداش قیامت برای آنان صحبت می کند. در لفظ تعزیه هیچ محدودیتی وجود ندارد، و با هر لفظی که گفته شود تسلیت حاصل می شود و کفایت می کند. در تسلیت گفتن به کسی که از بستگان مسلمانش را از دست داده سنت است بگوید:

✨أعْظَمَ اللهُ أَجْرَکَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَکَ وَغَفَرَ لِمَیِّتِکَ✨

❪❻❫↫ گریه کردن بر شخصی که در بستر مرگ است صحیح است. گریه کردن بعد از فوت هم جایز است.

❪❼❫↫ ناله و زاری کردن بر مرده با برشمردن شمایل و صفات او و نالیدن و شیون کردن (هر چند بدون گریه باشد) و اظهار عدم رضایت و بیزاری به سینه و صورت و پاره کردن یقه و کشیدن مو و ریختن گل و خاک بر سر و عوض کردن لباس و دعای شر، حرام است.

❪❽❫↫ اگر شخص هنگام گریه کردن صدا برآورد گناهکار است و اگر با زبانش دعای خیر کرد، مورد مهربانی قرار می گیرد. گریه ای که ناشی از عاطفه و دلتنگی طبیعی باشد، اشکالی ندارد.

❪❾❫↫ فامیل و بستگان مرده، دوستان و آشنایان مرده جایز است او را ببوسند. همچنین صحیح است آگاهی دادن به مردم از فوت کسی به جهت حضور آنان برای انجام مراسم تدفین و نماز و….

❪❿❫↫ تکرار کردن تسلیت در طول سه روز مکروه است و بهتر آن است که بعد از دفن، این کار انجام شود زیرا بستگان میت به امور تجهیز وی مشغول هستند، مگر اینکه اندوه و ناراحتی آن ها بسیار شدید باشد، پس در این صورت به منظور دلداری آن ها تقدیم تعزیه و تسلیت بر دفن بهتر است.

❪⓫❫↫ تعزیه و فاتحه خوانی زنان در مسجد درست است بشرطی که دستورات شریعت اسلام رعایت شود اما برگزاری مراسم فاتحه در مسجد برای خانم ها امری مذموم و ناپسند است چرا که ممکن است بعضی از خانم ها در عادت ماهانه باشند و شاید بستگان میت نیز در چنین حالتی باشند که ورود زنان به مسجد در ایام حیض حرام است.

❪⓬❫↫ خواندن قرآن در محافل رسمی سوگواری به شکلی که امروزه انجام می شود، بدعت است.

? منابــع :
✍️ الاذکار نــووی
✍️ المجمــوع نــووی
✍️ نهایه المحتاج رملی
✍️ تحفه المحتاج هیتمی
✍️ مغنی المحتاج شربینی
✍️ منهاج الطالبیــن نــووی
✍️ خورشید تابان هــرتلــی
✍️ احیاء علوم الدین امام غزالی
✍️ روناکی رب العالمین هــرتلــی
✍️ شریعت اسلام عبدالکریم مدرس
✍️ جواهر الفتاوی عبدالکریم مدرس
✍️ فقه منهجی در مذهب امام شافعــی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن