اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

طرح تقسیم سیستان و بلوچستان و دست اندازهای آن

آوای سنت: خبرِ اعلام وصولِ طرح تفکیک استان ما به چهار استان «سیستان»، «سرحد»، «بلوچستان» و «مکران» از روز گذشته میان کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود و حالا رسیده به مرحلۀ تحلیل و یادداشت‌نویسی. برخی رسانه‌ها هم این خبر را بازتاب داده‌اند.

به نظر می‌رسد این بار قضیه جدی است چون برخی از هم‌استانی‌های ما که در گذشته مخالف سرسخت تقسیم بودند، حالی راضی‌اند به اینکه فقط نام «بلوچستان» حذف نشود. درواقع این گروه همان کسانی هستند که تقسیم استان را یک طرح اداری ساده و یاری‌رسان به توسعۀ پایدار استان نمی‌دانند، بلکه آن را کاملا در راستای هویت‌زدایی فرهنگی و قومی مردم منطقه تفسیر می‌کنند. کارشناسان آگاه به مسائل استان اما از بیخ با اجرای چنین طرحی مخالف‌اند و نه‌تنها آن را در راستای توسعۀ پایدار استان ارزیابی نمی‌کنند که معتقدند این طرح در شرایط کنونی مشکل‌ساز خواهد شد. آنان معتقدند بلوچ‌ها به این طرح خوشبین نیستند و بیم آن می‌رود که ناخواسته با چنین طرحی دست به مرزبندی قومی و مذهبی میان مردم بزنیم. ضمن آنکه دولت فربه‌تر می‌شود و فربگی در شرایط کنونی برای دولت سم مهلک است.

نکته آنکه بلوچستان در گذشته هم با دخالت انگلیسی‌ها میان ایران و افغانستان و پاکستان تقسیم شده است. تاریخ به ما بهترین درس‌ها را می‌آموزد؛ آیا آن تقسیم‌بندی بلوچستان را زبون‌تر کرده یا در زمینه‌های مختلف توسعه داده است؟

یعقوب شه بخش
کانال شخصی نویسنده

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن