اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

عامل ایجاد کرونا رفتارهای انسان است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه طبس مسینا پیدایش کرونا را نتیجه رفتار انسان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد حسنی ماخونیک در گفتگو با خبرنگار ما کرونا را ویروسی خطرناک برای سلامتی بشر خواند و گفت: روزها و ماه ها از شروع ویروس کرونا می گذرد، اما هر روز جولان آن بیشتر می شود. علماء محققان اندیشمندان علل بوجود آمدن این بیماری خطرناک و واگیردار را مورد بررسی قرار داده و به نتیجه رسیده اند بروز این بیماری به سبب اعمال خود انسان ها است. بشر باید به خود بنگرد و اعمال خودش را بررسی نماید. آنچه به زبان می گوید کنترل کرده و آنچه را که می شنود در لحظه و بدون بررسی و مطالعه نپذیرد.

وی تاکید کرد کرونا نیز از مصیبت ها و بلاهایی است که بر سر جامعه بشریت فرود آمده است و افزود: نباید در این مسئله که خود انسان ها باعث و بانی پیدایش کرونا هستند، به خود شک و تردید راه داد. رفتار بشری که به خودش رحم نکرد. قتل های بی رحمانه انسان ها در چند سال اخیر در دنیا ، گرانی های بی سابقه که سود و ربا و ندادن زکات و صدقات و بی توجه بودن به حلال و حرام، وارد شدن به دامن شبهات را در جامعه به کثرت رساند، طوری که بسیاری از مردم وقتی به نان شب شان می رسند، بی آنکه بدانند راه های کسب نان به چه طریق بوده است، ابراز خوشحالی می کنند. مواردی از قبیل ظلم ، زور ، آه و ناله و… همه این ها سبب شده تا کرونا در نقش طاعون زمان به سراغ انسان ها آمده و از سوی دیگر سیل و ویرانی افزایش پیدا کنند.

مولوی ماخونیک در این راستا عنوان نمود: یکی از اعمالی که بسیاری از ما انسان ها در این عصر بدون فکر به زبان می آوریم، ناسپاسی و ناشکری نعمت های الله متعال است. در عصری هستیم که اغلب مناطق مشکل آب و غذا و روشنایی ندارند، اما حرص و طمع، چشم و هم چشمی و همچنین شنیدن صدای تحریم ها بهانه ای شده است تا بگوییم که هیچ نداریم، غافل از اینکه گفتن این کلمه خطرناک است و نوعی ناشکری به حساب می آید. لذا هر مصیبتی که بر انسان فرود می آید در علم خدای دانا نوشته است، اما سببش رفتار و گفتار و کردار های خود انسان ها هستیم.

مدرس حوزه علمیه علی ابن ابی طالب طبس مسینا ادامه داد: لازمه هر نعمت شکر است، زیرا ناشکری عواقب خطرناک دارد. خداوند متعال فرمایش می دارد، اگر شکر به جا آوردید، نعمت‌ها را برای شما زیاد می کنم و اگر ناسپاسی کردید عذاب من‌ سخت خواهد بود. پس لازم است به خود آمده و قدر نفس کشیدن هایمان را بدانیم. در هر صبح و شام با حضور قلب عملا شکر الله را بگوئیم. بر ذره ذره نعمت هایی که به ما داده می شود، شکرگذاری نماییم. متاثر حرف های اطراف نباشیم تا الله متعال نعمت هایش را بر ما بیشتر کرده و این بلاها که نتیجا ناشکری عملی ما بندگان هست را دور فرماید.

مولوی ماخونیک یکی از راه های خلاصی از بلایا و گرفتاری ها این ایام را در توبه دسته جمعی خواند و تاکید کرد: قرآن کریم داستان های قوم های گذشته را برای عبرت انسان های حال و آینده آورده است که چون نشانه های عذاب های الهی را می دیدند توبه نکرده و به تمسخر می گرفتند تا اینکه هلاک می شدند، اما قوم حضرت یونس علیه السلام چون نشانه های عذاب را دیدند توبه کردند و الله تعالی عذاب را از آنها برداشت. لذا باید به سوی الله رجوع کنیم، زیزا باریتعالی توبه کنندگان را بسیار دوست دارد. نقل از نبی اکرم است که صدقه دادن بلاها را دفع می کند.

این عالم اهل سنت با اشاره به ضرورت قرآن در خانه ها و مساجد خاطر نشان ساخت: همگی شبانه روزی تلاوت قرآن کریم را جدی بگیریم، تا با نور قرآن از تاریکی ها نجات کنیم. به مواردی که سبب قبولی دعا می شود و آنچه سبب قبولی نمی شود، توجه نشان دهیم تا زمینه اجابت دعا فراهم شود. همچنین ذکر الله را استمرار ببخشیم و به اسماء الله الحسنی متوسل شویم که سبب آرامش قلب و روح می گردد و توکل را زیاد می کند و سبب شکر گذاری می گردد. علما و امامان جماعت مساجد باید برای مردم تقوای واقعی را شرح نمایند، چرا که تقوا کلید گشایش تمام امورات است، اما برخی تقوا را خوب متوجه نشده اند و همه باید تلاش کنیم تا به تقوای واقعی برسیم. به مواردی که سبب قبولی دعا می شود و آنچه سبب قبولی دعا نمی شود توجه نماییم تا زمینه اجابت دعا را فراهم کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن