اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ماموستا قادری:ماموران انتظامی و سپاه برخورد بهتری با مردم داشته باشند

استغفار از ضروریات مهم زندگی ما مسلمانان

آوای سنت :امام جمعه اهل سنت پاوه در سخنرانی خود در مراسم نماز جمعه این شهر اثرات استغفار و توبه از گناهان را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه ،حاج ماموستا ملا قادر قادری در سخنان خود ابتدا به معنی واژۀ استغفار پرداختند و گفتند: استغفار یک واژۀ عربی و به معنای طلب عفو و چشم پوشی از گناه و عذرخواهی و درخواست محو گناهان است و به عبارت دیگر تسویۀ روح و تجدیدنظر در امور و کارهای ناپسندی است که انجام داده‌ایم.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند و پیامبر اسلام (ص) حساب ویژه‌ای برای استغفار بازکرده‌اند، خاطرنشان کردند: خداوند متعال واژۀ استغفار و غَفَر و مشتقات آن را ۱۵۵ بار در قرآن کریم آورده و پیامبر عزیز ما هم در ۵۷ حدیث از استغفار بحث کرده‌اند و این دلیل بر اهمیت موضوع و توجه خداوند متعال به تشویق اهل ایمان به استغفار کردن است.

خطیب ‌جمعه پاوه افزودند: ما چنان می پنداریم که استغفار تنها برای برائت و طلب مغفرت از گناه است؛ اما وقتی به آیات قرآن و احادیث شریف نبوی توجه می‌کنیم، می‌بینیم استغفار حرکتیست که هم خیر دین و هم خیر دنیا در آن وجود دارد و ضمن آنکه یک نوع ندامت در حضور پروردگار است برای رزق و روزی و امنیت هم مؤثر است.

ماموستا قادری سپس با اشاره به آیۀ ۵۲ سورۀ هود که حضرت نوح به قومش می فرماید: «وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلَى قُوَّتِکُمْ» گفتند: خداوند در این آیه به نقل از حضرت نوح می‌فرماید: ای قوم من که راه را اشتباه می‌روید از خداوند طلب استغفار و از اعمالتان توبه و تجدیدنظر کنید؛ در اینصورت، خداوند رحمت خود را بر شما نازل و به شما قدرت و توان عطا و در دل دشمنان شما ترس و یأس می‌اندازد.

استغفار در حدیث پبامبر

ایشان در ادامه برای تکمیل موضوع به حدیثی از پیامبر اسلام اشاره کردند و گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «مَنْ أکثَرَ اَلاِسْتِغْفَارَ جَعَلَ اَللَّهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً» برادر و خواهر مسلمان؛ هرکس زیاد استغفارکند ناراحتی‌های زندگی‌ وی از بین می‌رود و مشکلاتی هم که در پیش روی زندگی وی باشد دفع و آرامش و طمأنینه بر زندگیش حاکم خواهد شد.

امام‌جمعه پاوه سپس با اشاره به حدیث قدسی «یَا عِبَادِی إِنَّکُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ، وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» گفتند: خداوند به بندگانش می‌فرماید: شما در طول شبانه‌روز گناه می‌کنید اما من بخشنده گناهان و اشتباهات شما هستم و عیب‌های شمارا فاش نمی‌کنم، پس وقتی‌که گناهی مرتکب می‌شوید استغفارکنید. من هم چشم‌پوشی می‌کنم.

خطیب جمعۀ پاوه ادامه دادند و گفتند: خداوند در آیۀ ۵۵ سورۀ غافر «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ» خطاب به رسول‌الله و پیروان آن حضرت می‌فرماید: ای رسول از گناهان خویش طلب استغفارکن و تسبیحات خداوند را شب و روز به‌جای بیاور؛ بعد از نماز صبح تسبیحات و استغفارکن زیرا قرار است صبح به میان جامعه رفته و کار کنی با استغفار حمایت پروردگار همراه تو خواهد بود؛ شب هم که خاتمه کار است باز استغفارکن تا گناهانی را که احتمالاً در طول روز انجام داده‌ای مورد رحم و مغفرت حق‌تعالی قرار گیرد.

ماموستا قادری سپس به نزول سورۀ نصر در سال دهم هجری یعنی آخرین سال از حیات پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: بعد از قرائت آیات سورۀ نصر توسط پیامبر اسلام (ص)، مسلمانان دو دسته شدند عده‌ای گفتند: خداوند به پیامبر امر فرموده استغفارکند اما عده‌ای دیگر گفتند: آیات سورۀ نصر پیام وفات رسول‌الله (ص) است که به او امر شده در آخرین لحظات عمرش استغفارکند و ۳ ماه بعد از نزول سورۀ نصر پیامبر اسلام رحلت فرمودند.

ایشان افزودند: خطاب به خودم و همه شما عزیزان و کسانی که عمرشان از ۵۰ و ۶۰ سال گذشته است، عرض می‌کنم این آیه دستور و امر پروردگار است که استغفارکنیم و به‌سوی خدای خویش بازگردیم که فقط او مأمن و پناهگاه و شایستۀ ذکر و رابطه است؛ اگر امر به پیامبر است، یقیناً امر به من و شما هم هست باید از روش پیامبر خود بهره بگیریم و زیاد استغفارکنیم.

خطیب جمعۀ پاوه به نقل سخنی از حضرت عایشه ام المؤمنین  پرداختند و گفتند: حضرت عایشه (رض) خودش نقل می‌کند و می‌فرماید: مقداری با اطرافیان خود تند برخورد می‌کردم. روزی به پیامبر اسلام (ص) عرض کردم احتمالاً این زبان من را به دوزخ ببرد، پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «استغفری» در مقابل آن تندروی استغفارکن، زیرا استغفار گناهان تو را پاک می‌کند.

ایشان ادامه دادند: حاکم که یکی از راویان احادیث رسول الله (ص) است می‌فرماید: روزی شخصی به نزد پیامبر اسلام آمد و سه بار گفت: «وا ذنوبا» گناه کرده‌ام. چکار کنم؟ پیامبر اسلام فرمودند: «قُلِ اللَّهُمَّ مَغْفِرَتُکَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِی» بگو الهی من عبد ضعیفی هستم و گناه کرده‌ام اما گناهان من هرچقدر هم که زیاد باشند لطف و کرم و رحم تو بیشتر و مغفرت و چشم‌پوشی تو افزون‌تر است. شیخ سعدی علیه‌الرحمه می‌فرماید:

عاصیان از گناه توبه کنند     عارفان از عبادت استغفار

ماموستا قادری به‌عنوان نتیجۀ خطبه اول گفتند: استغفار در دین یک اصل مهم و امر و دستور و دلسوزی است برای من و شما که دچار گناه می‌شویم؛ پیامبر اسلام می فرمایند: من روزی ۷۰ بار استغفار می‌کنم، وقتی پیامبر اسلام که معصوم است و دچار گناه نشده ، روزی ۷۰ بار استغفار کرده است؛ چرا من و شما روزی ۱۰۰ بار استغفار نکنیم و از خداوند نخواهیم از گناهان ما چشم‌پوشی کند.

جنگ تحمیلی

امام‌جمعۀ پاوه در بخش دوم خطبه‌ها به شروع جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور سال ۵۹ اشاره کردند و گفتند: ۳۹ سال پیش در چنین روزهایی مملکت ما مورد هجوم ناجوانمردانه‌ای قرار گرفت و در جریان ۸ سال جنگ ما مرزنشین‌ها از اهواز تا قصر شیرین و پاوه و پیرانشهر خانه‌هایمان ویران، زمین‌هایمان مین‌گذاری و باغ‌هایمان خشک شدند و ۲۰۰ هزار نفر از جوانان این مملکت شهید شدند.

ایشان صدام را فردی دیوانه خواندند که مردم خود را از بین برد و خاطرنشان کردند: صدام کردها را انفال و شیعه‌ها را ازبین برد و به کویت که هم دین و هم‌زبان و هم‌مذهب و هم لباس خودش بود رحم نکرد و به شیوه‌های مختلف از آسمان و زمین مردم ما را هم مورد بمباران و موشک‌باران قرار داد.

ماموستا قادری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان ۸ سال دفاع ملت ایران، افزودند: یاد شهیدان را گرامی و برای کسانی که ایثار و مقاومت کردند درود و به دلسوزان این مملکت که در پیروزی جنگ نقش داشتند، تبریک می‌گویم و از ملت شریف ایران اعم از کرد، فارس، لر، ترک، بلوچ و غیره کمال تشکر را دارم که در این جنگ همراهی کردند و اجازه ندادند دشمن بر مملکت غالب شود و همچنین از نیروهای سپاه و بسیج و امنیتی و انتظامی و مرزبانی تقدیر می‌کنم.

برخورد شایسته با مردم

ماموستا قادری خطاب به مسئولان افزودند: به مسئولین سپاه و هنگ مرزی و انتظامی عرض می‌کنم، ۴۰ سال است ما با زجر زندگی کرده‌ایم از شما می‌خواهم با مردم بهتر برخورد کنید که هم به نفع خودتان و هم به نفع مملکت و اسلام و انقلاب است.

ایشان ادامه دادند: شاید مسئولان هم بگویند مردم ما را اذیت می‌کنند، که این را هم می‌پذیرم؛ مع هذا مردم مرزنشین از یک مأمور جمهوری اسلامی توقع بیشتری دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن