مذاهب و خطبه ها

اوقات سجده شکر

سوال : سلام آیا بعد هرنماز سجده شکر بریم خوبه یانه ؟لطفاتوضیح بدین ؟

آوای سنت : وعلیکم السلام ورحمه الله وبرکاته

قبل از هر چیزی باید دانست که سجده شکر در نماز به کار نمیرود
و کسی که عمدا در نماز سجده شکر را بجای آورد و درحال نیز بداند که حرام است، نمازش باطل خواهد شد.
بله سجده شکر اوقات مخصوص بخود را دارد و بدون دلیل سجده شکر بردن حرام است.

«اوقات مخصوص سجده شکر»

۱-وقتی که نعمتی به تو رسد،
(اعم از فرزند و مال و مقام و یا برگشتن کسی از سفر»

۲-هنگام دفع بلاو عذاب

۳- هنگام دیدن کسی که مبتلا برآفتی است.
«شکر میکنی بر سلامتی خود، ولی مخفیانه نه آنکه در جلو چشم بیمار زیرا حرام است»

۴-هنگام دیدن گناهکار« اگر گناه کبیره مرتکب شده بود و توبه نیز نکرده بود»

نیت سجده شکر:
نیت دارم سجده شکر را بجاى آورم بعد لله تعالی الله اکبر بگوید.

چه چیزی را در سجده شکر بگوییم:
« سجدَ وَجهی للذّی خَلَقهُ و صَوَّرَهُ و شَقَّ سَمعَهُ و بَصَرَهُ بحَولِهِ و قُوَّتِهِ فتبارک الله احسنُ الخالقین»

توجه: آنچه برای نماز لازم است براى سجده شکر نیز لازم است
مانند وضو ، سجده شکر یک سجده دارد .

منبع: منهاج و مغنی و المجموع کتاب الصلاه باب سجده شکر و تلاوه. وسائر کتب فقهى.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ نظرها

  1. سلام؛نوشتیدسجده شکرراحتمابایدزمانی بجای آوردکه نعمتی واضح به ماعطاشودیا مشاهده شودکهخداونوماراازقراردادن جزو برخی ازگناهکاران یابیماران روحی قرارنداده؛صدالبته اینان ولایل واضح برای شکر تلهی میباشند اما آبا اینکه شخصی هرازگاهی خودرا از مشمولان بزرگترین الطاف الهی بواند که شاید برای برخی نعمات معمولی باشند و شخص بتبت آنها همیشه ویاغالبت برای الله ذوالجلتل والاکرام سجده شکر ادا نماید؛آیا ایرادی دارد؟؟؟!مانند اینکه بنده غالبا بابت این نعمت بزرگ الهی که مسلمان زاییده شدم ودرمذهبم اهل سنت وحنفی هستم همیشه شکرگذارالله ج بوده ام وگاها بابتش سجده شکر ادا میکنم یااینکه امروز حالم از دیروز بهتر است ویا امروزم به بی ثمری دیروزم نبود وبهتربود ؛آیا برای بجای آوردن سجده شکر بابت چنین احوالاتی مشکلی هست؟واینکه باهرلباسی ودرهر وضعیتی که باشم باوضو یا بی وضو رو به قبله یا وضعیتی که امکتن روبه قبله بودن نباشد ؛خلاصه وقتی بخواهم سجده شکراداکنم درهروضعیتی باشم بلافاصله ادا میکنم ؛لطف آیا صحیح است ومشکلی ندارد؟واگر مشکلی هست درکدام قسمت وچرا ؛لطفا باذکر دلیل از منبع قابل قبول ذکر بفرمایید ممنون میشم

    1. وعلیکم السلام
      مخاطب گرامی جای بسیار خشنودی دارد که بنده ای از بندگان خداوند همیشه شاکر درگاه الهی باشد چه در موقع مصیبت و چه در موقع متوجه شدن رحمت های الهی که بنده، همیشه خود را نیازمند به خدا بداند و همیشه شکر گزارش باشد . یک روز رسول الله صلی الله علیه و سلم تکه نان (یا تکه خرما) افتاده روی زمین را مشاهده کرد آنرا برداشت پاک کرد و خورد و فرمود: (یا عائشه أکرمی کریما فإنها ما نفرت عن قوم قط فعادت الیهم) یعنی ای عائشه آنرا گرامی بدار چرا که نعمت اگر از قومی گرفته شد دوباره به آنها بر نمی گردد این یک نمونه از شکر گزاریست که انسان اگر شکر نعمتهایش را نداشته باشد چه بسا نعمتها از او گرفته شود . همچنین شکر گزاری در موارد دیگر بصورت زبانی یا افعالی وجود دارد که سجده شکر از نوع شکر فعلی هست که بنده حتما باید با وضو باشد و روبه قبله ایستاده باشد . پس بدانید شکر گزاری در همه شرایط جایز هست و هیچ مانعی ندارد اما برای سجده شکر ، شرایطش مثل شرایط نماز هست یعنی باید وضو داشته باشد ، در مکان پاک باشد . لباسش پاک باشد و روبه قبله بایستد . در آخر مطلب خود را با این حدیث شریف به پایان می رسانیم ، رسول خدا می فرماید: در روز قیامت ندا زده می شود: (لیقم الحمادن) حمادون برخیزند. گروه اندکی بر می خیزند و پرچمی برای آنها برافراشته می شود و وارد بهشت می گردند. صحابه سوال کردند: (من الحمادون؟) حمادون چه کسانی هستند؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: (الذین یشکرون الله علی کل حال) یعنی کسانی که در هر حالتی شکرگزار خداوند هستند و در روایتی دیگر آمده (الذین یشکرون الله علی السراء والضراء) یعنی کسانی که بر خوشی و ناخوشی خدا را شکر می گویند.

      1. سلام
        برادران سجده شکر واجب نیست که احتیاج به وضو و غسل و قبله باشد
        سجده شکر مستحب است و در هر حالی میشه به جای آورد
        اینکه می گویند اگر نعمتی بهتون داده شد سجده کنید من ار از برادران علمای اهل سنت سوال می کنم آیا نعمت وجود ما و سلامتی ما و اینهمه نعمتی که خداوند به همه ماها عنایت کرده سجده شکر ندارد؟؟؟؟؟ که می گویید در غیر اون موارد حرام است
        اینهمه نعمتی که خداوند منان در سوره الرحمن می فرماید آیا سجده شکر ندارد؟؟؟؟
        شما که معتقدید کتاب خدا کافی است حداقل به کتاب خدا عمل کنید
        لطفا کمی تامل
        آوای سنت: برادر گرامی شرط نخست بیان نقد رعایت ادب و احترام متقابل است.ما دیدگاه جنابعالی را با نیت آگاهی مخاطبان از نظرات مختلف منتشر می کنیم.

        1. خوب به عبارت خودت بگویم.
          اگر برای خودت الله جسم و قوت جسارت و غیره برای داده باید سجده شکر کنی و اگر برایت کدام آفت نداده باید سجده شکر بجا آوری که یا الله پاک شکر که در امان ام و اما کوشش کنید در باره ادیان و مذاهب امامت ملا ها دین ها بی جا نظرها ندهید اگر مکمل در باره دین اسلام نمی دانید چون حجوم بر شخصیت هم گفته میشود.
          ت
          شکر

  2. دین اسلام همان است که توسط رسول اکرم ص برای ما رسیده و دو مرجع و منبع معتبر دارد که کتاب الله ج و سنت رسول ص میباشد. گمان ها و نظریات ما دین گفته نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن