اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

ویروس کرونا و عید قربان سال ۱۴۴۱

آوای سنت : در حالی که ویروس کرونا برگزاری مراسم نمازجمعه و تراویح همزمان با سایر نقاط کشور، نقاط مختلف اهل سنت در ماه رمضان گذشته را تحت تاثیر خود قرار داده بود، کم کم می رویم تا شاهد یک عید قربان متفاوت در سال ۱۴۴۱ هجری قمری باشیم.

استقبال از عید قربان در ایران و در مناطق اهل سنت کشور، همه ساله همراه با خرید لباس نو برای فرزندان، تهیه دام قربانی، خانه تکانی و انجام خرید میوه و تره بار در یکی دو روز مانده به روز عید برگزار می گردد.

در طی دهه شصت و هفتاد فرار رسیدن موسم عید قربان و مناسک حج تمتع در سرزمین وحی بهترین اتفاق ممکن در میان اهل سنت بود، اما از میانه های دهه هشتاد، اقتصاد کمر شکن که روز به روز اثرات زیانبارش را در سفره های مردم می نمایاند، دغدغه تهیه دام را به دیگر دغدغه های مردم دیندار افزوده است.

در ترکمن صحرا و در میان اهل سنت استان های خراسان و در جنوب کشور ذبح دام یک فرضیه مهم به حساب میاید. در بین اهل سنت غرب کشور هم مراسم روز عید قربان با آئین خاصی همراه است. تهیه دام قربانی هر چند که به مقدار نقدینگی و میزان طلای موجود در یک خانوار بستگی دارد، اما با اینحال عید قربان برای کودکان بدون ذبح دام بدون معنا و مفهوم است و همین مسئله سرپرستان خانوار را بر آن می دارد تا به هر ترتیبی که شده، حتی گرفتن پول قرض نسبت به تهیه دام قربانی دست بکار شوند.

مراسم حج تمتع امسال در سایه شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان قرار گرفته است. اتفاقی نادر که امید می رود سال آینده شاهد تکرار آن نباشیم. نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و عدم رعایت فاصله اجتماعی در جشن های عبد سعید فطر، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و شروع به فعالیت بازارهای هفتگی دست به دست هم دادند تا مرحله دوم شیوع کرونا به مراتب بدتر از زمستان گذشته باشد.

الان در ترکمن صحرا جایی که سابقا صدرد صد مردم اقدام به ذبح دام می کردند، شرایط قرمز حکمفرما شده و محدودیت ها که تا یکشنبه آینده تمدید شده است، احتمالا ادامه دار خواهد بود. از سوی دیگر گرانی احشام و اقتصاد ضعیف خانوار های کم درآمد توان هرگونه خرید مناسبتی را از آنها سلب کرده است.

مراسم عید فطر امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید، اما بعید بنظر می رسد که نماز عید قربان با همان شور و حرارت گذشته برگزار گردد.
دغدغه معیشت و دور ماندن از کرونا، آمار ذبح دام در عید قربان امسال را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد بخشید. در گذشته اگر معدود از خانوارها دامی ذبح نمی کرد، این مسئله به چشم سایرین میامد، لیکن کرونای منحوس نزدیک ترین افراد خانواده ها، همسایه ها و مردم را از هم غافل کرده و پیش بینی می شود، مجموعه مشکلات دست به دست هم دهند تا چندی دیگر عید بسیار سردی را شاهد باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن