جهان اسلامعمومی

ایمان، وحدت و مجاهدت شروط تحقّقِ اعتلای سیاسی و مدنی امت اسلامی

به قلم: ابوعبدالله موکریانی

آوای سنت : عرب ها تا زمانی که گروه گروه و متفرق بودند غیر از درگیری های داخلی و زیر دست دیگران بودن ثمره ای نداشتند اما از زمانی که با ایمان به رسول الله صلی الله علیه وسلم و هجرت به دارالاسلام مدینه و تشکیل دولت و حکومتی اسلامی در قالب امتی واحد شکل گرفتند به صورت حیرت آور و افسانه واری قدم در رشد کیفی و کمی نهادند.

تولید امت واحد ثمره ی رسالت رسول الله صلی الله علیه وسلم و از اولین ثمرات سیاسی دارالاسلام و حکومت اسلامی بود. هنوز یک نسل از صحابه وجود داشت که این امت واحد توانست سه قدرت بزرگ آن زمان یعنی ایران و روم و مصر را نابود کند و سلطه ی قوانین شریعت الله را از ترکستان شرقی تا مراکش و غرب اسلامی به مرحله ی اجرا درآورد.

این برتری برای امت مسلمین تا زمانی است که به دستورات الله تعالی و رسولش صلی الله علیه وسلم توجه و عمل کنند و از تفرق و چند دستگی دوری کنند چنانچه الله تعالی می فرماید: «وَ اَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبْ رَیْحُکُمْ وَ اصْبِرُوا اِنَ‌ّ اللَّهَ مَعَ الْصَّابِرِینَ».(انفال/۴۶) و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!

ایمانی پولادین و امت واحد و پرهیز از تفرق ابزارهائی بودند که مومنین آن زمان توانستند به چنان درجه ای از رشد و ترقی برسند، نکته ی مهم در اینجا این است که این دو ابزار همین الان هم در اختیار ما هستند و ما می توانیم بار دیگر با استفاده از این دو ابزار جهت زنده شدن دوباره به دعوت رسول الله صلی الله علیه وسلم پاسخ دهیم که الله تعالی می فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ یَحولُ بَینَ المَرءِ وَقَلبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیهِ تُحشَرونَ (انفال/۲۴) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل می‌شود، و همه شما (در قیامت) نزد او گردآوری می‌شوید!

اسلام ثابت کرده که اهل حیات بخشی به هر کسی و هر ملتی است که اهل وحدت در قالب امت باشد و از تفرق دوری کند و بخواهند دوباره زنده شوند و به اعتلای قدرت سیاسی و علمی و مدنی برسند چنانچه الله تعالی می فرماید: وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ (آل عمران /۱۳۹) و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

در این صورت ما می توانیم با پرهیز از تفرق و چنگ زدن به عوامل وحدت بخش با ایمانی راسخ در همان مسیر نسل اول صحابه رضی الله عنهم اجمعین قرار گیریم و جهاد متحدانه ی خود را با اعتمال و توکل به الله به پیش بریم که می فرماید:

وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ (عنکبوت/۶۹) و آنها که در راه ما جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

در این دعوت شما به ندای وحدت و جهاد و عزت و قدرت و ترقی پاسخ مثبت می دهید یا به ندای اهل تفرق و ذلیلی و شکست؟!!!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن