جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

شبکه های ماهواره ای منتسب به اهل سنت و سکوت رسانه ای

بررسی دلایل سکوت رسانه های منتسب به اهل سنت خارج از کشور در برابر سازش اعراب با اسرائیل

  آوای سنت : در هفته های اخیر اخبار مربوط به بازتابهای عادی سازی مناسبات برخی از کشورهای عربی با رژیم اسرائیل، به خبر نخست رسانه ها و افکار عمومی جهان اسلام تبدیل شده است.

بر خلاف ذهنیت حاکم بر تفکر سیاسی برخی از حاکمان منطقه،در غالب موارد، افکار عمومی ملت های مسلمان با این جریان مخالفت داشته و سازش اعراب با اسرائیل را به منزله خیانت به آرمان ملت فلسطین ارزیابی کرده اند.

در این شرایط رسانه های مستقل دنیای اسلام در رویکردی حرفه ای به پوشش خبری بازتابهای منفی رویکرد اخیر شیخ نشین های حوزه خلیج فارس پرداخته اند.اما در این میان سکوت معنادار برخی از رسانه ها و سایت های منتسب به اهل سنت ایران در خارج از کشور، در قبال این رویدادها محل ابهام و سوال بسیاری از مخاطبان آنها قرار گرفته است.

به راستی چرا رسانه های تصویری و مکتوب منتسب به اهل سنت که در خارج از کشور با رویکردی انتقادی از مسائل داخلی، به پوشش اخبار و رویداد ها می پردازند ،در برابر این رویداد مهم خبری سکوت پیشه کرده اند.این رسانه ها که در زمینه مسائل داخلی ایران به کوچکترین و کم اهمیت ترین مسائل منفی نیز پرداخته و آنها را بزرگ نمایی می کنند، چرا در قبال خیانت اعراب به آرمان ملت فلسین سکوت کرده اند؟

علت این شرایط مشخص است!

علت اصلی رویکرد جاری شبکه های ماهواره ای و سایت های منتسب به اهل سنت ایران در خارج از کشور این است که اکثریت قریب به اتفاق آنها از نظر مالی وابسته به حمایت های مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و به همین علت نمی توانند از اقدام آنها در زمینه عادی سازی مناسبات شان با اسرائیل انتقاد کنند.

نگاهی گذرا به رویکرد رسانه ای این شبکه ها در قبال مسائل منطقه نشان دهنده این است که این مجموعه رسانه ای در هیچ مقطع زمانی ،هیچ خبر یا برنامه انتقادی درباره سیاست های کشورهایی مثل امارات متحده عربی یا عربستان سعودی پخش نمی کنند.تمرکز غالب این شبکه ها بر روی مسائل ایران ،آن هم با رویکردی خاص است .

شواهد موجود حاکی از این است که این شبکه ها پول می گیرند تا در فضای اهل سنت داخل کشور ناامیدی و نارضایتی را تقویت نمایند.

مطلب ارسالی از طرف یکی از کاربران آوای سنت

آوای سنت: برادر یا خواهر گرامی نمی دانیم جنابعالی از مخاطبان اهل سنت سایت آوای سنت هستید یا از برادران شیعه ما هستید.مطلب ارسالی شما حاوی مطالب درستی است که بارها از طرف ما به مخاطبان اهل سنت ایران به عنوان یک مساله مهم یادآوری شده است.اما در این زمینه یک نکته مهم وجود دارد.

اگر امروز مشاهده می کنیم که جوانان اهل سنت و فعالان مذهبی ما در برخی از مناطق به سمت تعدادی از شبکه های ماهواره ای خارجی گرایش پیدا کرده اند، به این علت است که در داخل کشور بستر و زمینه مناسب رسانه ای برای اهل سنت ایران فراهم نشده است.این یک ضعف بزرگ است.

زمانی که ما در داخل کشور نمی توانیم نیازهای فکری و عقیدتی یک جوان اهل سنت را پاسخ دهیم،طبیعی است که این جوان به سمت شبکه هایی گرایش پیدا می کند که در پوشش بدعت زدایی در حال تبلیغ یک تفکر مخرب در بین جوانان ما هستند.

بخوبی می دانیم که برنامه های این شبکه ها ، هم از نظر عقیدتی و هم از نظر سیاسی برای جامعه اهل سنت مضر است ما تا زمانی که نظام ظرفیت لازم برای ایجاد فضاهای مناسب رسانه ای ویژه اهل سنت را پیدا نکند این معضل به قوت خود باقی خواهد ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن