تربیت فرزندانزن و خانواده

برای عبور از مشکلات و بلایا به مساجد پناه ببریم

تاکید مولانا عثمانی بر حضور پررنگ جوانان در مساجد

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه مکی زاهدان حضور مستمر جوانان در مساجد را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولانا عبدالحکیم عثمانی در گفتمانی  به مسئله اهمیت آبادی مساجد در بلاد مختلف اسلامی پرداخت و گفت: خداوند متعال در کلام نورانی خود آبادی مساجد را منحصرا به عهده اهل ایمان گذاشته و صرفا مومنین هستند که مساجد را آباد می گردانند. مومنین کسانی هستند که به روز آخرت ایمان دارند و این روزی است که در آن به حساب همه بندگان رسیدگی می شود.

وی افزود: مومنین آن دسته هستند که به الله متعال ایمان کامل داشته و دارند. هر کسی که به وجود خالق خود ایمان داشته باشد، به سرای باقی و روز آخرت نیز ایمان خواهد داشت.مشخصه مهم اهل ایمان این است که خود ایمان درون شان را تایید می کنند. البته برای داشتن ایمان کامل، تنها انگیزه درونی کفایت نمی کند و بلکه آنها این مسئله را در عمل نیز به اثبات می رسانند.

مولانا عثمانی در این باره ادامه داد: مومن واقعی نمازش را در هر پنج وقت به جای آورده و زکات اموالش را نیز می پردازد. آنها تنها ترس از الله ذوالجلال دارند و برای چنین اشخاصی امید هدایت می رود. آنچه که دین مبین اسلام در خصوص آبادی مساجد به آن تاکید می کند، در دو بخش خلاصه شده است. یک بخش آن مربوط به آبادی ظاهری مساجد از جمله ساختن، تعمیر، حفظ و نگهداری آنها است که در آیات الهی و روایات متعددی مورد تاکید قرار می گیرند.

  مدرس حوزه مکی زاهدان با بیان این مطلب که سازندگان مساجد و خانه های امن الهی بی شک از خیر و ثواب و پاداش زیادی بهره مند می شوند تاکید کرد: بخش دوم که مهمتر هم به نظر می رسد، بخش آبادی معنوی مساجد است. آبادی معنوی مساجد صرفا با حضور در آنها شکل می گیرد. مساجد باید از غربت خارج شوند تا بتوانند به آبادانی معنوی برسند. از همین رو به فضائل نمازهای جماعت تاکید زیادی شده است. نمازی که در مسجد خوانده می شود و عباداتی که در خانه خدا به انجام می رسند، به مراتب از فضیلت بیشتری نسبت به اقامه  نماز در خانه برخوردار هستند.

مولانا عثمانی عنوان نمود: مساجد می بایست محل حرکت های دعوی و اصلاحی باشد. مسجد در واقع و در شرایط خاص پناهگاه مومنین است. شرایطی که امروز جوامع مختلف اسلامی در آن گرفتار است، از جمله شرایط کرونایی و بحران های اقتصادی هستند. پس وقت آن رسیده است که اهل ایمان و اهل اسلام به مساجد پناه ببرند. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در هنگام مشکلات به نماز پناه می برد، به مسجد هم پناه می برد. پناه گرفتن به خانه الهی به قصد نماز و راز و نیاز با خالق متعال تنها راه حل همه مشکلات است.

این عالم اهل سنت اظهار داشت: می طلبد که در بخش آبادی معنوی مساجد توجه خاص داشته باشیم. اهل ایمان و بخصوص جوانان باید مسجد را محل حضور خودشان قرار دهند. این خانه ای نیست که در آن تنها بازنشستگان و سالمندان دیده شوند. اگر قرار است یک جامعه از آلودگی ها پاک شود ابتدا می بایست محل های نزدیک به مساجد را پاک نماییم. حرکت های امر به معروف و نهی از منکر می توانند یک شهر و منطقه را با آبادانی معنوی برسانند.

مولانا عثمانی همچنین گفت: برای آبادانی معنوی مساجد همت عمومی لازم است. همه ما باید همتی را که در ساختن مسجد بکار می بریم، برای آبادانی مسجد نیز بکار ببندیم. اگر مساجد بخاطر خالی بودن شاکی باشند و اگر خانه های امن الهی حضور نماز گزاران را در خود احساس نکنند، مشکلات کنونی جوامع روز به روز افزایش خواهند یافت. مسجد محلی است که درهای آن می بایست در همه مدت شبانه روز باز باشد. در صبحگاهان و شامگان یاد الله در مساجد قائم باشد.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن