تربیت فرزندانحقوق زنان در اسلام

چگونه هوای دخترانتان را داشته باشید؟

آوای سنت : برای بعضی زوج ها جنسیت فرزندشان اهمیتی ندارد. برخی دیگر شاید به طور پنهانی( یا حتی آشکار) در انتظار یک دختر بچه یا پسر بچه باشند.

اصلا فرقی ندارد که روی صورت، دست و پای دختر ما رد بخیه باقی بماند یا روی پسرمان. اما همیشه این نکته را به دخترها یادآوری می‌کنیم که: «دختر نباید…» این درحالی است که اگر به هر دو جنس آسیب برسد،‌ زیبایی یا سلامت آنها به خطر می‌افتد.

مرز میان بازی دخترانه و پسرانه را چه کسی تعیین کرده؟ چه کسی تعیین کرده فوتبال پسرانه است و والیبال دخترانه؟ ماشین بازی پسرانه و عروسک‌بازی دخترانه است؟ لازم نیست تفکیکی برای نوع بازی یا اسباب‌بازی‌هایی که دختر شما انتخاب کرده و بازی می‌کند، قائل شوید؛ مگر این‌که بازی موردنظر از نظر جسمی یا روانی به او صدمه بزند.

مسلما این نکته را برای پسرها هم باید رعایت کنید. هر نوع بازی، نوعی تلاش و کوشش برای فراگیری تازه‌ها، مبارزه، مقاومت،‌ حل کردن معماها و رسیدن به نتیجه است. بنابراین با منع هر بازی،‌ بخشی از توان فراگیری، ‌مهارت و خلاقیت کودک را متوقف می‌کنید.

نگاه ارزشمندانه به خانم ها و تاثیر آن در رابطه پدر و دختر

این مسئله یکی ازنکات بسیار مهمی است که در این باره باید مدنظر داشت. امروزه خانم ها به تحصیلات عالیه می رسند، در شغل های مهمی مشغول به کار می شوند، در زندگی اجتماعی بسیار موفق هستند و… که این نکته می تواند تا حد زیادی نگرانی پدر و مادر را در مورد آینده دخترشان برطرف کند. اما نمی تواند تنها دلیل این علاقه شدید باشد. با این حال، تصوراتی هستند که در زندگی همه ما سایه افکنده است.

دختر بچه ها شیرین تر و نازتر هستند و خود را بیشتر پیش پدر محبوب و لوس می کنند و در یک کلمه بسیار مورد علاقه پدر هستند. ناز و نوازش پدرانه نسبت به دختر برای همه آشناست و پدر سعی دارد تا نهایت عشقش را به پرنسس کوچولو ابراز کند. اما توجه داشته باشید، اگر محدودیت هایی برای کوچولوی نازنین که از ۲۰-۱۸ ماهگی سعی می کند ناز بیاورد ، قائل نشویم، مشکلاتی در آینده پیش خواهد آمد. به عبارت دیگر، برای اینکه او را برای ارتباط با دیگرمردان در آینده آماده کنیم، از همین الان باید فاصله هایی را در نظر بگیریم.

رابطه پدر‌ و مادرها با دختر‌ها چگونه باید باشد

اجازه ابراز عقیده بدهید

آدم‌ها ‌فارغ از جنسیت،‌ باید بتوانند برای زندگی خودشان تصمیم‌گیری کنند. تا سن کودکی هم پسر و هم دختر باید بتوانند با کمک پدر و مادر تصمیم بگیرند.بعد از آن باید به‌قدری مهارت تصمیم‌گیری را از خانواده یاد گرفته باشند که بتوانند به تنهایی برای زندگی و آینده‌ خود تصمیم گرفته و درست و غلط را تشخیص بدهند. بنابراین باید هر دو جنس دختر و پسر، بتوانند عقیده‌ خود را ابراز کنند و دوم این‌که باید به یک نسبت از حق ابراز عقیده و تصمیم‌گیری برخوردار باشند.این جرات را شما به دختر و پسر خود یاد می‌دهید.

جایگاه مادر در رابطه پدر و دختری

تصورات دختر بچه ها از زمان نوزادی تا ۳ سالگی در مورد جنس مؤنث، عملا به خانم های اطرافشان برمی گردد. اما معمولا تنها مرد زندگی آنها پدر است. طبیعتا مادر در شکل گیری ارتباط پدر و دختر نقش دارد، چرا که رابطه با یکی از والدین در برقراری ارتباط با طرف دیگرنیز تاثیر گذار است. پدر، مادر و فرزند مثلث اساسی خانواده را می سازند. پدر نقشی جداکننده را در رابطه مادرو فرزندی دارد. مادر باید به همسرش اجازه دهد تا او نیز به کارهای بچه برسد، حتی اگر نتواند مانند خودش به همه چیز مسلط باشد. او باید به همسرش اعتماد کند، زیرا اوقاتی که فرزند با پدرش تنهاست، برای آنها بسیار مهم است.

اعتماد به نفس بیشتر

اگر دختر شما در درس‌های حفظی خیلی موفق نیست اما در ریاضیات عالی است، به او کمک کنید تا در حفظیات هم موفق شود. اگر در ورزش خاصی مهارت دارد، او را به ادامه مسیر در این راه کمک کنید. اگر هنر خاصی را دوست دارد، شرایط را طوری فراهم کنید تا بتواند علاقه هنری‌اش را دنبال کند. دخترانی که شخصیت آنها پرورش پیدا کند، علاوه براین‌که می‌توانند انتخاب شغل بهتری داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری هم خواهند داشت. مهارت‌های بیشتر، اعتماد به‌نفس بیشتر را به همراه دارد.

با او همدل باشید

هرکسی در هر سنی، مشکلات خودش را دارد. برای مثال اگر انتخاب یک گل‌سر برای دختر شما گیج‌کننده است، اگر نیاز به کمک دارد، حتما با او همدلی و همراهی کنید. هیچ‌وقت از جمله‌هایی مثل: «این که کاری نداره، خودت انجامش بده»، «تصمیم گرفتن این قدر سخته؟»، «بلد نیستی این کار ساده‌ را هم انجام بدهی؟» و… پرهیز کنید.

این جمله‌ها دقیقا اعتماد به نفس او را هدف قرار می‌دهند و تاثیر منفی آنها دقیقا مثل وقتی است که به جای او دائما تصمیم بگیرید و نگذارید کاری را خودش انجام دهد.بنابراین نه به جای او تصمیم بگیرید و نه این‌که هیچ همدلی و همراهی‌ای با او نداشته باشید.

به زیبایی او کمک کنید

همان‌قدر که توجه بیش از حد به زیبایی و آراستگی می‌تواند فرزند شما را از درس و ورزش و مطالعه و… بازدارد، همان‌قدر هم بی‌توجهی به آراستگی او می‌تواند به اعتماد به نفس او آسیب برساند.

بنابراین اگر مساله‌ای وجود دارد که فرزند شما را ناراحت کرده، حتما برای حل آن با او همراهی کنید.برای مثال اگر موی زائد در زمان بلوغ روی صورت او ظاهر شد، اگر دچار اضافه وزن شد، اگر چربی بدن او بیش از اندازه بود و… برای رفع این مشکلات و افزایش اعتماد به نفس او، حتما به فرزندتان کمک کنید.

خانواده های تک والد

در اکثر موارد جدایی ها، فرزند با مادر زندگی می کند. در این صورت، پیوند شدید مادر و دختر می تواند این خطر را در پی داشته باشد که او همیشه پیش مادرش بماند. دختر کوچولو می تواند نقش حامی را داشته باشد و همیشه وابسته به مادر است که این مسئله می تواند زمینه ساز مشکلاتی از قبیل عدم شناخت و اعتماد به نفس در این بچه ها باشد.

بسیار مهم است که مفهوم پدر را در قالب کلمات به بچه بیاموزیم و بگذاریم تا وجود شخصی دیگر مانند دایی، پدربزرگ، همسر جدید مادر و… را به جای پدر درکنار خود حفظ کند. بچه به پدر و مادر نیاز دارد، آنها نقش های متفاوتی در زندگی او دارند و هیچ کدام نیز نمی تواند در غیاب دیگری، جای او پر کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن