تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورت دقت والدین در تاثیرات سوء فضای مجازی بر فرزندان

آوای سنت : والدین نقش مهمی را در نحوه آموزش فرزندان خود ایفا می نمایند.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی با تاکید بر اهمیت نقش والدین در شیوه تربیتی کودکان در سنین خردسالی گفت: از نیمه دهه هشتاد پیدایش دستگاه‌های پیشرفته مانند موبایل و تبلت اکثر کودکان را شیفته برنامه های سرگرم کننده آنها کرده است. از سوی دیگر کودک با فضای مجازی نیز آشنایی پیدا می کند، لذا اثرات مثبت و مخرب این فضای نامحدود بسته به نوع ذائقه مخاطبان خردسال بر کسی پوشیده نیست.

وی مدیریت بهره مندی از سرگرمی های تبلت و فضای مجازی از سوی والدین را از ضرورت های مهم امر تربیتی فرزندان خواند و افزود: در این مسئله ما با یک چالش بسیار مهم و حساس مواجه هستیم. همانگونه که می دانید در گذشته بیشترین توجه والدین روی رفتارهای فردی و اجتماعی فرزندان معطوف بود، اما اینک مخاطبان از سنین کودکی به سرگرمی های فصای مجازی علاقه وافر نشان می داده و اصرار به گذراندن اوقات در این محیط مهیج دارند.

امام جمعه اهل سنت آستارا ریشه های خطر دین گریزی و بی تفاوتی به آن را به دانستنی های فصای مجازی مربوط دانست و متذکر شد: کودک و نوجوانی که علاقه به یادگیری دارد، نیازمند الگوی مناسب است. کودکان در ابتدای رشد معمولا از رفتارهای والدین خود تقلید می کنند. اما رفته رفته نگاه وسیع تری به محیط و پیرامون اطراف پیدا کرده و به انتخاب سایر الگوها متناسب با سن خود می پردازند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: علاقه فرزندان به سرگرمی و یادگیری از مرحله یادگیری کلمات و جملات نمود پیدا می کند. آنها معمولا رفتارهای والدین شان را الگو قرار می دهند، اما رفته رفته وسعت دیدشان نسبت به وقایع پیرامون وسیع تر شده و به الگو برداری از سایر موارد نیز می پردازند.

ماموستا مومنی همچنین عنوان نمود: احساس تغییر در فرزندان یک نیاز روحی است و آنها به همان اندازه که از نظر جسمانی تغییر می کنند به لحاظ روحی نیز دچار احساسات و تغییر درونی می شوند و این زمانی است که پدر و مادر باید نکات مثبت و منفی فضای مجازی را به آنها بشناسانند.

امام جمعه اهل سنت آستارا تصریح نمود: کم نیستند کودکانی که در سه سالگی بخشی از کلام الله مجید را حفظ می کنند و این امر به خاطر دقت و توجه والدین نسبت به این نکته مهم است. یک کودک همانطور که نیاز به محیط بازی دارد، نیازمند آموزش و یادگیری نیز است. فرزندان خواه ناخواه از آنچه که می بینند و می‌شنوند نکاتی را یاد می گیرند و وظیفه والدین است که دلبندان شان را به سمت دین و آموزش مبانی اسلامی سوق دهند.

ماموستا مومنی خاطر نشان نمود: در ذهن کودک نباید از وسایل ارتباط جمعی و امکانات فضای مجازی یک تصویر منفی ساخت. وسایلی مانند تبلت و کامپیوتر وسیله ای بسیار مناسب برای آموزش و تربیت صحیح مخاطبان خردسال هستند و تاثیر بسزایی در حال و آینده آنها دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن