همسرداری

عوامل اقتصادی و بیکاری از دلایل مهم ازدواج دیر هنگام بین جوانان

قناعت در زندگی مشترک مهم ترین رکن پایداری ازدواج

آوای سنت : خدابخش جنگی زهی گفت: نمی توان فقط یک عامل را کم رنگ شدن ازدواج و یا دیر ازدواج کردن جوانان مدنظر قرار داد، مطمئنا عوامل اقتصادی و بیکاری از دلایل اصلی در انجام این امر مقدس است.

به گزارش آوای سنت خدابخش جنگی زهی یکی از کارشناسان خانواده در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه عوامل کم رنگ شدن ازدواج در جوانان دلایل متعددی دارد، بیان کرد: سخت گیری والدین، عوامل اقتصادی و بیکاری، سنت های نادرست در بین اقوام، سبک زندگی نادرست،  الگوهای نامناسب، ترس از مسئولیت   از مهمترین عوامل کم رنگ شدن ازدواج در بین جوانان به شمار می رود.

وی ادامه داد: همه این عوامل را می توان حول سه محور اصلی یعنی اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، فردی و شخصی خلاصه کرد،بر همین اساس نمی توانیم فقط یک عامل را مدنظر قرار دهیم، مطمئنا عوامل اقتصادی یکی از عوامل اصلی در امر ازدواج به شمار می آید.

این کارشناس خانواده در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: به خصوص در این مناطق به دلیل اهمیت فراوانی که به طلا و لباس دختران داده می شود این عامل پررنگ تر به نظر می آید، به همین دلیل می توانیم دلیل اصلی  ازدواج نکردن در بین جوانان را عوامل اقتصادی و بیکاری نامید.

وی افزود: در آغاز زندگی اکثر جوانان به دنبال رویاهای خودشان هستند و این رویاها برای تحقق یافتن نیاز به منابع مالی دارند. ماشین، خانه، لوازم خانه و… جز اساسی این رویا ها هستند.

وی اذعان کرد:در رابطه با ازدواج آسان نباید به دنبال راه حل آنی باشیم چون  فرایندی طولانی و زمان‌بر است. مهمترین نکته برای ترویج ازدواج آسان، آموزش به نسل جدید هست و این نکته باید به آنها گفته شود که شما چقدر در امر ازدواج به مشکل برخوردید و در این مسیر به چه سختی ها و مشکلاتی برخورد کردید، به نسل امروز گفته شود که شما به عنوان پدر و مادر های آینده چه کارهایی را برای رفع این مشکل انجام خواهید داد.

لازمه برپایی ازدواج های دانشجویی و منطقه ای

به گفته این کارشناس خانواده نکته بعدی که باید در این مورد برجسته شود ازدواج امامان و پیشوایان دینی ماست، گام مثبتی که در این زمینه وجود دارد برپایی ازدواج های آسان دانشجویی و منطقه ای هست که به مناسبت های مختلف مذهبی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های دوره نوجوانی و جوانی قهرمان سازی و الگو سازی است، خاطر نشان کرد: بر همین اساس افراد براساس الگوهای نادرست و تقلید از سبک زندگی نادرستی که در ماهواره  و فضای مجازی تبلیغ می شود مانند بحث دوست دختر و دوست پسر یا ازدواج سفید و رواج داده می شود رفتار می کنند.

جنگی زهی گفت: امروزه قسمت اعظمی از وقت افراد در فضای مجازی و ماهواره می گذرد و چون خانواده کنترلی روی این مورد ندارند خواه و ناخواه فضای مجازی روی رفتار و شخصیت آنها تاثیر گذار خواهد بود.

آرامس و آسایش زوجین هدفا اصلی ازدواج در قرآن است

وی ادامه داد: در رابطه با هدف اصلی ازدواج می توان گفت که فلسفه ازدواج در قرآن آرامش و آسایش زوجین است، زن و مرد تکمیل کننده همدیگر هستند و این تکامل باعث خواهد شد که همدیگر را رشد دهند و به کمال واقعی برسند اما افرادی که دیدگاهی غیر از این دارند و به دنبال منافع مادی هستند آرامش لازم از زندگی مشترک را کسب نمی کنند.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه قناعت در زندگی مشترک اساسی ترین رکن برای پایدار ماندن آن است، تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج دامنه انتخاب افراد را کاهش می دهد و خود فرد باید به دنبال فرد متناسب با خود بگردد، اما در جامعه یک سنت غلط را به جای خواهد گذاشت که دیگران آن را ادامه خواهند داد.

به گفته جنگی زهی، ازدواج در سن بالا باعث پدید آمدن تک فرزندی در خانواده ها خواهد شد، همچنین فاصله سنی فرد با فرزندان زیاد می شود و این باعث شکاف بین دو نسل خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن