مجلس و نمایندگان

بررسی مشکلات سیستان و بلوچستان در سفر رئیس مجلس

آوای سنت: جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی علل محرومیت فزاینده در سیستان و بلوچستان با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان و نمایندگان مجلس یازدهم در زاهدان برگزار گردید.

در این نشست ملک فاضلی، رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با تاکید به اولویت انقلاب اسلامی در حمایت از محرومان و ضرورت جبران عقب ماندگی ها در این استان پهناور گفت: آنچه اهمیت دارد، وارد شدن به فاز عمل است، شاخص های استان به دلیل بی توجهی به توانمندی های آن با فاکتورهای پیرفت و توسعه فاصله دارند.

وی افزود: رسیدگی به کمبود آب و مرمت راه های مواصلاتی و احداث جاده های حدید دو موضوع مهم این استان است و می طلبد که در سال آینده ۵۰۰ میلیون یورو برای راه و ۴۰۰ میلیون یورو به آب تخصیص یابد که در صورت تحقق علاوه بر رفع مشکلات این دو حوزه، درتغییر سایر شاخص ها هم تاثیرگذار است.‌

فاضلی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان نیازمند اشتغال فوری هستند، بسیاری از اتفاق های ناگوار ناشی از معیشت ضعیف مردم است، در این راستا می توان از فرصت مرز بهره برد، چراکه به ویژه مرز خاکی می تواند درعمق کشور تاثیرگذاری بوده و توسعه و تحول اقتصادی ایجاد کند.‌
نماینده مردم سراوان در مجلس با اشاره به نبود راه آهن و فاصله استان در سایر شاخص ها با میانگین کشوری افزود: این استان سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که باید از ظرفیت آن ها استفاده کرد.

اسماعیل حسین زهی، نماینده خاش نیز در این جلسه عنوان نمود: خاش دو رودخانه دارد، ولی وزیر نیرو برای رفع مشکلات آنها اقدامی انجام نداده است، میرجاوه روی گنج آب خوابیده است، اما از بی ابی رنج می برد و تفتان هم با این مشکل دست و پنجه نر می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به آمار بالای بی سوادی در استان یادآور شد: در زمینه بهداشت مردم ما برای کوچکترین مورد به دیگر استان ها مراجعه می کنند که علاوه بر رنج سفر باید هزینه های اضافه را متحمل شوند. ازسوی دیگر پنجاه و یک درصد جمعیت استان روستایی هستند، اما مشکلات زیادی دارند. لذا انتظار می رود تاثیر اقداماتی که در زمینه اقتصاد و تجارت در شهرستان ها انجام می شود، در مناطق آنها شاهد باشیم.

عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر هم در این نشست گفت: راه رسیدن به اهداف مدنظر برای ارتقای شاخص های توسعه ای مدنظر رفع تبعیض و توجه به عدالت است. سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت است، اما به همان اندازه راه نرفته برای انجام خدمات در این خطه وجود دارد، از فرصت های بی نطیر این از جمله مرز استفاده نمی شود.

درخشان افزود: برای توسعه هر خطه باید از نیروهای توانمند آن استفاده کرد که در این خطه مورد توجهی قرار گرفته، جوانان این استان همیشه ارزوی پوشیدن لباس خدمت در مسیر انقلاب دارند.‌ مرز پیشین ( مرز مشترک ایران و پاکستان) که همیشه فعال بوده به فراموشی سپرده می شود، چرا که طرف مقابل پای میز مذاکره نمی نشیند و انتظار می رود که وزارت کشور و وزارت امور خارجه دراین زمینه اقدام موثر انجام دهند.
همچنین معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در نوبت سخنرانی خود شاخص دسترسی مردم چابهار به آب سالم فقط ۱۹ درصد و ۸۱ درصد مردم سقایی آبرسانی می شوند، حتی یک کیلومتر لوله کشی گاز در جنوب استان انجام نشده است! مردم بخاطر سختی ها و مشکلات از جاسک تا راسک به یک بیمارستان مراجعه می کنند که بحران بهداشت نیست، بلکه فاجعه است، فاضلاب برای مردم حوزه انتخابیه ام تبدیل به رویا شده است. مردمی که چنان دل در گروه نظام دارند که برای سربلندی این خطه همیشه آماده هستند.‌

وی با بیان این که به صیادان مجوز بهره برداری و برای اراضی کشاورزی مجوز داده نمی شود، اضافه کرد: مردم به رئیس مجلس و اقدام هایی که قرار است در راستای توسعه انجام شود امید دارند و اطمینان داریم که این امید ناامید نمی شود.

رئیس مجلس در روز دوم نظارت میدانی در سیستان و بلوچستان از پروژه ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به سیستان، مرز میلک، چاه نیمه زابل و دشت رباط خاش بازید و بی واسطه با مردم گفت و گو و مشکلاتشان را از نزدیک رصد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن