مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

فراکسیون اهل سنت و ضرورت های تقویت اثر بخشی

استفاده از ظرفیت نمایندگان مناطق تلفیقی یک ضرورت است

آوای سنت: فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس یازدهم در یکی از نخستین روزهای تشکیل این دوره از مجلس، با حضور اعضا، ترکیب هیات رئیسه خود را شناخت.

بر اساس خبرهای منتشر شده در خبرگزاریها، اعضای فراکسیون اهل سنت در جلسه رای گیری به اتفاق آراء جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی را به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب کردند.خانم شیوا قاسمی دیگر نماینده کورد اهل سنت در مجلس(نماینده مردم مریوان) نیز به عنوان سخنگوی این فراکسیون تعیین شد.

دکتر امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبد کاووس(ترکمن) در مجلس نیز به عنوان دبیر فراکسیون اهل سنت انتخاب شدند.

اینکه نمایندگان اهل سنت مجلس در نخستین روزهای کاری خود با توجه به اهمیت و جایگاه حقوقی فراکسیون اهل سنت مجلس، اعضای هیات رئیسه آن را انتخاب کردند، نشان از عزم محکم و قوی آنها برای پیگیری مطالبات جامعه اهل سنت دارد.از این منظر باید قدردان موقعیت شناسی و حس مسئولیت نمایندگان خودمان در مجلس باشیم.

بر اساس گزارس خبرگزاریها در جلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه فراکسیون اهل سنت ۱۴ نماینده اهل سنت مجلس یازدهم از مناطق مختلف کشور حضور داشتند.احتمالا تعداد نمایندگان اهل سنت مجلس یازدهم باید در همین حدود باشد.

در این دوره از انتخابات مجلس یازدهم در برخی از حوزه های انتخابیه به علت عدم و فاق و همدلی بزرگان و ریش سفیدان اهل سنت،کرسی نمایندگی اهل سنت در آن حوزه از دست رفت.نمونه بارز این شرایط، عدم انتخاب هیچ یک از کاندیداهای اهل سنت مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه زاهدان است.

در این حوزه انتخابیه، در طول دوره های مختلف حداقل یک نماینده منتخب از اهل سنت بودند.اما در این دوره به علت دخالت های نامناسب برخی از بزرگان و حاشیه های ایجاد شده در زمینه اعلام حمایت از برخی از گزینه های خاص،اهل سنت زاهدان نتوانستند نماینده ای از خود در مجلس داشته باشند.امید است که از تجربیات این دوره درس گرفته باشیم.

در برخی از ادوار مجلس، تعداد نمایندگان اهل سنت مجلس تا بیست نماینده هم رسید. اما در این دوره به علت برخی از اختلافات درونی تعداد نمایندگان اهل سنت در تعداد پایین تری باقی مانده است.

در این شرایط باید برای تقویت فراکسیون اهل سنت مجلس تدبیری اندیشید.

بنظر می رسد بهترین راهکار تقویت این فراکسیون دعوت از نمایندگان مناطق تلفیقی(مناطقی که اهل سنت و شیعیان در آن در کنار هم زندگی می کنند)برای حضور در این فراکسیون است.به عنوان مثال حال که به دلایل فوق الذکر اهل سنت زاهدان نتوانسته اند نماینده ای از بین خود به مجلس یازدهم بفرستند بهتر است از حضور نمایندگان شیعه این حوزه انتخابیه در فراکسیون اهل سنت استفاده گردد.این اقدام باعث خواهد شد تا مطالبات اهل سنت در این مناطق مغفول نماند.

یکی از تاثیرات مثبت دیگر این اقدام، انتشار پیام روشن وحدت و همدلی از طرف نماینگان اهل سنت مجلس است .اهل سنت در طول سالهای متمادی منادی وحدت و همدلی در جامعه بوده است و در هیچ مقطع زمانی بزرگان و نخبگان اهل سنت به عقیده مذهب مقابل هیچ گونه تعرضی نداشته اند.در این شرایط حرکت در مسیر دعوت از نمایندگان مناطق تلفیقی برای حضور در فراکسیون اهل سنت می تواند تقویت کننده این شرایط باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانید :

فراکسیون اهل سنت مجلس و انتظارات جامعه اهل سنت

فراکسیون اهل سنت و راهکاری برای تقویت اثر بخشی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن