مجلس و نمایندگان

نقش وزارت خارجه تسهیل‌گری است

آوای سنت : عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس راهکار توسعه تجارت‌ بین‌الملل را تشکیل وزارت بازرگانی دانست و گفت: وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت کند اما در حوزه تجارت‌های بین‌المللی نقش تسهیل‌گری دارد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی ، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به خلاء ساختاری دولت در حوزه تجارت‌های بین‌المللی، گفت: فقدان وزارت در حوزه بازرگانی از مهم‌ترین خلاء‌های ساختاری دولت است. عمده کشورهای جهان در عرصه بازرگانی داخلی و جهانی، وزارت خانه مستقلی دارند اما ما حوزه بازرگانی و تجارت‌های بین‌المللی را با حوزه صنعت در قالب یک وزارتخانه تجمیع کردیم و علی‌رغم ضرورت‌های گسترش روابط اقتصادی و افزایش درآمدها، متولی مشخصی در حوزه تجارت بین الملل نداریم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد دولت در مجلس دهم برای تشکیل وزارت بازرگانی، افزود: دولت ضمن ارایه لایحه، پیشنهاد تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی را به مجلس دهم داد اما مورد استقبال قرار نگرفت و دولت هم نتوانست مجلس را به درستی توجیه کند.

اقتصاد محور سیاست خارجی نسل دولت‌های فرا مدرن
رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به دسته بندی دولت‌ها به دولت‌های نسل سنتی، مدرن و فرامدن، گفت: در دولت‌های سنتی و قدیمی مسائل ایدئولوژیک، امنیتی و نظامی مهم بود. این دورل‌ها سپس در مقاطعی پس از آن روابط دیپلماتیک و سیاسی را در حوزه سیاست خارجی تقویت کردند اما امروزه بخش عمده سیاست خارجی نسل دولت‌های فرا مدرن در حوزه اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده تعاملات دولت‌های فرا مدرن بر پایه اقتصاد و منافع مشترک شکل می‌گیرد، ادامه داد: این کشورها حتی صلح و بهبود روابط خود را بر پایه منافع مشترک بنا می‌کنند. دولت‌هایی که پیوندهای اقتصادی عمیق برقرار می‌کنند و منافع مشترک داشته باشند، کمتر وارد چالش و جنگ با یکدیگر می‌شوند و بیشتر به سمت صلح و دوستی پیش می‌روند.

شکل‌گیری اتحادیه اروپا بر پایه همکاری‌های اقتصادی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: بیشتر کشورهای اروپایی که امروزه تحت عنوان اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند، بعد از جنگ جهانی دوم بر پایه همکاری اقتصادی روابط خود را شروع کردند و ابتدا در حوزه زغال و فولاد سپس بازار مشترک در کنار یکدیگر قرار گرفتند و امروز اتحادیه اروپا را شکل دادند که در حوزه امنیتی، فرهنگی و سیاسی همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه باید بخش اقتصادی و فعالیت در این عرصه را گسترش دهد، تصریح کرد: کار وزارت امور خارجه تسهیل روابط است و تصمیم گیر باید وزارت مستقل بازرگانی باشد که در کشورهای مختلف بازاریابی و سرمایه گذاری کند. سپس وزارت خارجه روابط مورد نظر و ایده آل وزارت بازرگانی را تسهیل کند.

آمادگی مجلس یازدهم برای تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صنعت
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: تقویت بخش اقتصادی و رایزن‌های اقتصادی وزارت امور خارجه لازم است، دستگاه دیپلماسی باید کارشناسان حوزه اقتصادی در سفارتخانه‌ها را تقویت کند اما تجارت بین الملل باید در وزارت بازرگانی انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان مجلس یازدهم به لحاظ تجربه، تخصص و تحصیلات کارشناس هستند لذا در صورت رایزنی و اهتمام دولت وزارت بازرگانی شکل خواهد گرفت. در این صورت وزارت خارجه می‌تواند بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را تقویت و تسهیل کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن