مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

افسانه ای که افسانه هایش در مسیر عشق پر پر شدند!!

در حاشیه قتل فجیع یک دختر جوان افغان

آوای سنت : داستان بریدن سر دختر افغان با چاقو و ساطور توسط شوهرش در ایران ولایت کرمان

چقدر ما زنان و دختران افغان از کمترین حقوق ها برخورداریم. دخترک نوجوان بنام افسانه از طفولیت به نام یک پسر شده بود هنوز ۱۶ سال بیشتر نداشت که او را به پسری که خانواده اش از طفولیت به نامش کرده بودند نکاح کردند، اما دخترک متوجه شده بود که علاقه به آن پسر ندارد و مرد دیگری دلش را برده بود. این موضوع را بارها با خانواده خود و خانواده همسریش در میان گذاشته بود،اما کوچکترین توجهی نشده بود و بارها مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته بود.

دخترک با تمام تلاش هایی که کرد نتواست خانواده خود را قناعت ببخشد. بخاطر همین مجبور شد با مردی که دلش را برده بود نقشه رفتن به یک جای دور از این حصارهای سنتی بکشد و هنوز چند روزی نگذشته بود که بعد از فرار از خانه خانواده ها پیدایش کردند، و باز هم به شوهر اول تسلیمش کردند، اما قضیه اینجا تمام نشده است، افراد سنتی و به ظاهر دین دار که افکار زن ستیزی از ذهن شان می بارد بارها به گوش همسر اول خواندند که تو چگونه مردی هستی؟ چقدر بی غیرتی؟ سر این زن از بریدن است، این حرفها در ذهن پسر جوان که همسر اولش میباشد اثر منفی می گذارد و نقشه کشتن دخترک را می کشد، دیشب دخترک که در خانه شوهر اولش بوده است، همسر اولش با چاقو به شکل فجیعی او قطعه قطعه کرده و با ساطور کشته است و خودش هم تحت تعقیب نیروهای امنیتی است.

داستان غم انگیزی بود که شنیدم. به نظرتان آیا این هست غیرت افغانی؟ اینکه سر به خود دادگاه صحرایی کنیم؟

لطفا دختران و پسران مان را در دوران طفولیت به نام هم نکنیم؟ ما چه میدانیم شاید وقتی بزرگ شدند اصلا دوست نداشته باشند باهم زندگی کنند؟ به حرفهای دختران و پسران مان گوش دهیم اگر انها راضی به ازدواج نیستند مجبورشان نکنیم آن هم فقط بخاطر حرف های مردم در زندگی هرکسی اشتباه می کند، اما ما حق نداریم دادگاه صحرایی برای خودمان بگذاریم و کسی را با چاقو قطعه قطعه کنیم.

نویسنده: آصفه استانکزی فعال مدافع حقوق مهاجر افغان در ایران

آوای سنت : انتشار این مطلب به مفهوم تایید محتوای آن نیست.

مساله مهم در جامعه امروز این است که در برخی از موارد به اسم رعایت حقوق زنان، انتظار این است که همه حدود اسلامی و عرفی در مناسبات خانوادگی نادیده گرفته شود.در زمینه این دختر جوان افغان باید گفت که قتل فجیع او قطعا مورد تایید نیست.

اما اقدام یک زن شوهردار در برقراری رابطه با یک مرد دیگر،هم در عرف هم در اسلام صحیح نیست.این گونه مناسبات حتی در جوامع غیر مسلمان نیز تحمل نمی شود.اما بهتر بود شوهر با رویت این خیانت ،این زن را طلاق داده و او را از زندگی خود خارج نماید.

باید مراقب باشیم تا در پوشش رعایت حقوق زنان غیرت زدایی و شریعت زدایی از جامعه در اولویت قرار نگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن