مقالات و یادداشت ها

علما و عمل به وظایف ذاتی

آوای سنت : هرچند تأمین امنیت از وظایف دولت است، اما واقعیت آن است که نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، امنیت فیزیکی منطقه را تامین می‌کنند، اما روحانیون و علما امنیت فکری را برقرار می‌کنند. به گونه‌ای که علما می‌توانند با فعالیت‌های دینی و معنوی خود در جهت نهادینه کردن تقوا و خداترسی که عامل مهمی در بازداشتن از انواع جرم و جنایت باشد، نقش موثری در تأمین امنیت اجتماعی داشته باشند.

✨ از این رو نمی‌توان از نقش موثر و کلیدی علما و روحانیون در اصلاح جامعه به سادگی گذشت. با توجه به هدف بعثت پیامبران به‌ویژه سرورمان، پیامبر عظیم الشأن اسلام که گسترش صلح، آرامش و رحمت و هدایت بشر به راه راست و خوبی هاست. و بر اساس حدیث «ﺍﻟﻌﻠﻤﺎﺀ ﻭﺭﺛﺔ ﺍﻻﻧﺒﯿﺎﺀ؛ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﻭﺍﺭﺙ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻫﺴﺘﻨﺪ». ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ مثبتی ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺻﻠﺢ، ﺛﺒﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯾﻔﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ هستند.

✨امروزه با وجود انواع جرم و جنایتی که توسط فرزندان همین جامعه انجام می‌‌شود و آرامش عمومی را از مردم جامعه سلب کرده اند، بر علما است که با الگو گرفتن از شیوه پیامبرانه، در پی اصلاح و هدایت افراد جامعه باشند که مقتضای رسالت و وراثت آنها همان رشد و هدایت جامعه است.

✨بحمدالله به تعداد روستاها و محلات ما در جامعه مسجد وجود دارد و در هر شهری چندین مسجد و حوزه علمیه وجود دارد. اما آیا گستره فعالیت معنوی همه مساجد ما به اندازه‌ای بوده که همسایه‌های مساجد تحت تأثیر آن معنویت قرار بگیرند؟ آیا تا جایی که صدای اذان مسجد می‌رسد فعالیت مسجد هم می‌رسد؟

✨با در نظر گرفتن نقش موثر و مهم مساجد در جامعه اسلامی باید سعی در احیای آن نقش مهم نمود. علمای و روحانیون هر منطقه بر اساس شرایط منطقه خود فعالیت‌هایی دارند اما باید پذیرفت مناطقی هستند که علما و روحانیون به وظایف ذاتی خود که اصلاح و هدایت جامعه بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی است عمل نمی‌کنند. در نتیجه شاهد این همه جرم و جنایت، از برادرکشی گرفته تا دزدی و راهزانی و… هستیم.

✨بر علما و روحانیون است که با درک بیش از پیش وضعیت فعلی جامعه، در جهت اصلاح و هدایت مردم جامعه که نتیجه‌اش تأمین امنیت جامعه است بیش از پیش فعالیت داشته باشند و اولویت کاری آنها نه تبلیغ مذهب بلکه تبیین دین و آموزه‌های دینی و اسلامی باشد.

✍️ سعید فضل‌اللهی _ سه‌شنبه ۲۲مهر۹۹

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن