مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ

نقدی بر برخی از حاشیه های داعیان دین

آوای سنت : در کلام پروردگار متعال به واژه پر معنا و خاص اخرجت للناس اشاره شده، که شاید برخی ها آن را به انبیاء، علما، داعیان دین و سایر دلسوزان نسبت بدهند، اما از این واژه مشخص بوده، که به بشریت و انسانیت اشاره دارد.

الله متعال به وظیفه انسان ها و هدف و مقصود از خلقت آنها اشاره می کند که می خواهد انسان را به درجه کمال برساند.

*کنتم خیر امت اخرجت للناس*…. وظیفه و راه امت اسلام را مشخص کرده و الله ذوالجلال می گوید که شما بهترین امت قرار داده شده اید برای این منظور که خیر می رسانید به مردم، امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به الله متعال ایمان دارید، پس شما خروج می کنید در راه الله برای نجات انسان ها از تاریکی، ظلمت، جهل و گرفتار شدن در ظلم و ستم، بنابراین باید اعمال و رفتار ما در جهت احیای دین الله و ترویج سنت رسول الله و کمک به نجات انسان‌ها از غفلت و امید بخشیدن برای رسیدن به کامیابی در آخرت باشد.

امت اسلام، امتی عالمی هست، زیرا یک نبی و کتاب عالمی و یک الله واحد دارد و همگان به یک سمت الله یگانه را عبادت می کنند.

همه ما یک داعی و خیرخواه عالمی با فکر عالمی هستیم و هدف مهم از آفرینش ما نیز با یک تفکر عالمی بوده، زیرا الله ما را بهترین مخلوقات و بهترین امت ها قرار داده است.

پس مشخص است که ما برای خودمان آفریده نشده ایم و باید برای نجات امتی عالمی تلاش کنیم.

  امر به معروف و نهی از منکر کردن و خروج و تشکیل شدن در راه الله حقیقتا وظیفه ای سنگین بوده که طریقت انبیاء و بزرگان است، بنابراین اگر شب و روز در حال ورد کردن اذکار، هرسال حج رفتن، هر پنج وقت در صف اول نماز و مقتدی کامل در یک مسجد باشیم و ریش بلند بگذاریم و تسبیح به دست باشیم و خودمان را در این حال و هوا گم کنیم و از وظیفه اصلی خودمان دور بمانیم، نقصان کرده و بر خود ظلم روا داشته ایم.

در جامعه اسلامی و دینی خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان و ایران باید به بسیاری از علما و امیران دعوت و تبلیغ، بزرگان و ریش سفیدان و نخبگان هشدار بدهم که از مسیر و طریقت خودشان خروج کرده و دور شده اند.

هر آنچه در جامعه اسلامی مشاهده می شود؛ بد ترین و زشت ترین کارها را کسانی انجام می دهند که در صف اول نماز و تبلیغ و ذکر و دعا هستند که واقعا هشدار دهنده می باشد و زنگ خطری جدی برای ایجاد نفرت در مردم و دین گریزی و یک آفت بزرگ به شمار می رود.

هر آنچه در جامعه نمایان بوده، ظلم بر مظلومان و اقشار ضعیف و همسایه آزاری و مردم آزاری و خشونت و قتل و جنایت و به تاراج بردن مردم و تجاوز به ناموس مردم و خیلی از کارهای زشت را همین افراد دارای ریش بلند، مقتدی های صف اول نماز، افراد حاجی و سردار و معتمد و متنفذ و به قولی دعوت گران و مصلحان و خیرخواهان و دلسوزان جامعه انجام می دهند و به والله هزاران رحمت بر همان مردم بی نماز و بی دین که حداقل حقوق الله را به جا نمی آورند، اما به حقوق بندگان تجاوز نمی کنند.

روی سخن من با داعیانی هست که گرگ در لباس میش اند و نام حاجی و تبلیغی و عالم و خیرخواهان را بد کرده اند و در شهری مثل خاش آزادانه و هر طور که دوست دارند حقوق مردم را پایمال کرده و راه و طریقتی را در پیش گرفته اند که در آن رضایت شیطان است.

یک زمانی که من کودک بودم و با دوستان جماعت تبلیغ همراهی داشتم، به ما می گفتند که در هنگام حضور در جماعت تبلیغ بی اصولی نکنید که اثر آن به جماعت و تبلیغ در کشور کفر آمریکا نمایان می شود و دعوت گران در آن منطقه مورد حمله و اذیت و آزار قرار می گیرند و قطعا نیز همین گونه هست، زیرا این کار دعوت و تبلیغ کاری عالمی بوده و فکر همه مان باید فکری عالمی باشد.

بسیار متاسف هستم برای آن سردار و حاجی و دعوت گر و تسبیح به دستی که به فکر آزار و اذیت انسان ها و تجاوز به حق و حقوق آنها می باشد و در پوشش لباس اسلام و دین تیشه به ریشه آن وارد می کند و در حقیقت ریشه خود و خاندانش را نابود می سازد، بنابراین به این قبیل انسان ها هشدار می دهم، این راه که می روی به ترکستان است و به خود بازآیید.

محمد امین میربلوچزهی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن