مقالات و یادداشت ها

ویروسی به نام شایانِ مصلح

آوای سنت : بحث اختلافات تاریخی در جهان اسلام بعنوان زمینه های بروز تفرقه و بسترساز جدایی مسلمانان از جمله گزاره های مورد پسند دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده و هستند. دشمنان اسلام همیشه در کمین چهار موضوع در جهان اسلام برای ضربه زدن به اسلام بوده اند.

اولی: جهل و گسترش آن در جوامع اسلامی
دومی: گستراندن تعصب کورکورانه
سومی: کاشتن تخم کینه توزی های بی اساس
چهارمی: ابهام آفرینی های تاریخی و انتشار آن در جهان اسلام

این چهار موضوع به جد مورد توجه دشمنان بوده و مستمرا در دامن زدن به آنها کوتاهی نکرده اند. حاصل جمع این چهار آسیب تفرقه و نفاق در جهان اسلام است که ما شاهد آن هستیم. تفرقه آتشِ خرمن سوزِ عالم اسلامی است و این آتش سالهاست که خرمن اتحاد و برادری مسلمانان را می سوزاند. در سالهای اخیر با آگاهی بخشی و دلسوزیِ دلسوزانِ اسلام ما شاهد رویکردی وحدتی و نزدیکی معناداری در میان فرق اسلامی هستیم.

هفته وحدت یکی از این روزنه های امیدبخشی است که ما پیش روی خود داریم . اعلام هفته وحدت از سوی امام خمینی (قدس سره ) بعنوان سمبل نزدیکی و پایان دوری مابین شیعه و سنی و مورد استقبال قرار گرفتن آن در جهان اسلام نقطه عطفی در تاریخ معاصر جهان اسلام بود که باید آنرا پاسداشت. اما آنچه که توانست به این وحدت سندیتی دو چندان بخشیده و وحدت عملی را در جامعه حقانیت داد ، فتاوای تاریخی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود که راهگشای وحدت آفرینان و ابطال کننده تفرقه جویان شد.

در این سالها قدم های خوبی برداشته شده است و علمای هر دو طرف تسهیل گری های زیادی کرده اند اما با کمال تاسف هنوز شاهد بروز برخی افکار جاهلانه از دهان و دست برخی نادانانِ بی ریشه هستیم که عامداً و جاهلاً قدم در راه دشمنان و پای در وادی تفرقه گذاشته و با رفتارهایی دشمن شاد کن زمینه ساز نفوذ دشمنان و عمیق کننده شکاف جامعه اسلامی می شوند.

افراد نادانی چون شایان مصلح بیشتر از آنکه به شیعه مخلصی شبیه باشند به ویروسی کشنده برای شیعه و سنی شباهت دارند که بدون شک از آستین جهل و تنورِ دشمنان دیرین اسلام برخاسته اند. در صورت عدم مجازات این افراد قطعا درخت تفرقه با بودن این ویروس های کور دلِ جاهل تنومندتر شده و نهال برادری و وحدت نحیف تر خواهد شد. امیدواریم که متولیان امر نگذارند ماحصل سالها تلاش دلسوزانِ وحدت و یکرنگی در کشور به فنا برود‌.
سید علاءالدین حیدری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن