گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

تکیه بر توانایی های داخلی راهکار حل مشکلات اقتصادی

انتقاد مولوی سعیدی از گرانی و تورم فزاینده در کشور

آوای سنت : نخستین بار که جناب مولوی سعیدی را ملاقات کردم در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب گلستان در پاییز سال گذشته بود. ایشان پس از فارغ التحصیل شدن از حوزه علمیه احناف خواف در سال ۸۳ به محل سکونت خود در «رضا آباد» استان گلستان مراجعت کرده و مکتب القرآن خواهران را دایر نمود.

مولوی سعیدی پس از سال‌ها فعالیت در این مکتب القرآن مجددا بنا به درخواست مولانا حبیب الرحمن مطهری به حوزه علمیه احناف خواف مراجعت کرده و هم اکنون به عنوان مسئول امور طلاب مشغول خدمت در آن حوزه علمیه می باشد. حاصل گفتگوی خبرنگار ما با مولوی سعیدی در گزارش ذیل از نظر گرامیتان می گذرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالقدیر سعیدی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک بودن آغاز دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» در آمریکا گفت: شروع به کار یک رئیس‌ جمهور در آمریکا مانند بسیاری از کشورها، معمولا در پایان هر دوره چهار ساله اتفاق می افتد و ما نباید منتظر تغییر سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران و سایر کشورها باشیم.

وی در این باره افزود: تحریم اقتصادی آمریکا بر علیه ایران که در دوره ترامپ به اوج خود رسید، داستان کهنه ای نیست و طی چهل سال گذشته تمامی روسای جمهور آمریکا مجموعه ای از تحریم ها را به ملت ما تحمیل کرده اند. آنچه که امروز باعث بروز مشکلات عدیده در اقتصاد ایران شده است، ترامپ وهم پیمانان وی نیستند، بلکه دلایل گرانی کالاها به آسیب های داخلی بر می گردد.

مولوی سعیدی با انتقاد از گرانی فزاینده در جامعه اظهار داشت: بسیاری از موارد مصرفی همچون تره و بار، انواع مواد لبنی و شوینده در داخل کشور تولید می شوند و افزایش قیمت ها این قبیل کالاها ربطی به تحریم های آمریکا ندارد. متاسفانه عده ای در داخل کشور آب به آسیاب دشمن می ریزند و با سواستفاده از نیاز مردم، عمدا قیمت کالاهای اساسی را بالا می برند.

مسئول امور طلاب حوزه علمیه احناف خواف تحریم های قریش در صدر اسلام بر علیه اقلیت مسلمانان مکه را نمونه بارز پایداری و استقامت حق در مقابل اکثریت ناحق دانست و تاکید کرد: در خصوص سختی هایی که نبی مکرم اسلام در «شعب ابی طالب» متحمل  شد، مطالب زیادی توسط مورخین و تاریخ نویس ها به تالیف در آمده است. یاران اندک آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم با وجود آنکه می توانستند ایشان را ترک کرده و به منازل خود بازگردند، لیکن ایمانشان به خدای واقعی و رسالت پیامبر عظیم الشان باعث شد تا همه سختی ها را به جان خریده و در مقابل گرسنگی کودکان دم نزدند، زیرا باریتعالی را حامی و همراه خود می دیدند.

مولوی سعیدی اتکا بر توانایی داخلی را مهمترین عامل برای به زانو در آوردن غول تحریم توصیف کرد و ادامه داد: ما خوشبختانه در بسیاری زمینه های تولیدی و صنعتی خودکفا هستیم. صنایع غذایی کشور بهترین تولیدات را عرضه می کنند و در بخش کشاورزی و دامپروری صاحب سبک و نظر می باشیم. با این حال برخی فعالان اقتصادی شرایط را به نفع خود دانسته و با تولید کالاهای نامرغوب ضمن ایجاد شبهه و بدبینی در جامعه،  تنها به فکر برآورده کردن مدافع خود هستند.

این عالم اهل سنت عنوان نمود: از جامعه اسلامی ما بعید است که بروز چنین مسائلی، اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار دهد. احتکار کالا و عرضه کالای نامرغوب به بازار در حقیقت همکاری با بانیان تحریم های ظالمانه است و می بایست با عوامل ایجاد ناامنی در جامعه و تشویش اذهان عمومی شدت عمل صورت بگیرد. اینکه عده ای محصول را با قیمت ناچیز خریداری کرده و با آن را به چند برابر قیمت می فروشند، اجحاف در حق باغدار و فروشنده است. بدانید تا مادامی که نبض بازارها در اختیار عده ای زیاده خواه باشد، حتی با وجود برداشته شدن تحریم ها، مهمترین مشکلات داخلی حل نخواهد شد.

مولوی سعیدی یادآور شد: با وجود همه مشکلات و موانع اقتصادی، باید به خدای متعال توکل داشته باشیم. زندگی نبی مکرم و اهل بیت ایشان درسی برای گذشتگان نبود. آنها الگوی امت در زمان حال و آینده هستند‌. زمانی که حضرت فاطمه سلام الله علیها برای تهیه مایحتاج زندگی در سختی و دشواری بود، پیامبر گرامی می توانست چند کنیز در اختیار ایشان بگذارد تا کمتر در رنج باشد.اما نبی مکرم می خواست به اولاد و یارانش درس قناعت  بیاموزد. از این رو برای آرامش ذهن حضرت فاطمه سلام الله بهترین کار را انجام داد و آن آموزش اذکار به ایشان بود که امروز به دست همه امت رسیده است.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: برخلاف تصورات برخی، معنویت امروز با گذشته هیچ فرقی نکرده است‌. طریقه نماز، روزه، زکات و اذکار همانها هستند که در زمان نبی مکرم اجرا می شدند. قرآن کریم همان کتابی است که در دوره خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه گردآوری گردید. پس اعتقادات دینی گذشتگان را متفاوت با نیازهای امروز نپندازیم. هرچند که پیشرفت هایی در زندگی بشر حاصل شده است، اما تغییرات ظاهری باعث نمی‌ شوند که از زندگی پیامبر اسلام و امامان فاصله بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن