گفتگو و مصاحبه

سفر علمای اهل سنت به مناطق مختلف تسهیل گردد

مولوی عثمانی:سفر علما باعث تقویت وحدت می گردد

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه مکی زاهدان  در گفتگوی اختصاصی با سایت آوای سنت محدویت های اعمال شده بر سفر علمای اهل سنت به مناطق مختلف را منافی اصل وحدت و شناخت متقابل جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی عبدالحکیم عثمانی مدرس حوزه علمیه مکی زاهدان  توجه پایگاه های خبری اهل سنت به نشر مطالب متنوع و جذاب را از شاخصه های یک سایت موفق دانست و گفت: نسل جوان ما نسبت به جوانان دهه های گذشته خواسته ها و انتظارات متفاوتی دارند و نمی توان از آنها انتظار داشت هرمطلبی را بدون بررسی، مورد تایید قرار دهند. در همین چارچوب اشتباه است از آنها بخواهیم مانند جوانان دیروزی زندگی کنند.

وی افزود: آگاهی نوجوان نوپایی که بتدریج وارد دوزه نوجوانی می گردد، در مقایسه با نوجوان دهه شصت بسیار فراتر و عمیق تراست. حتی کودکان یک ساله کنونی بیشتر از یک سالگی پدران شان می فهمند. این مسئله از یک سو باعث بالندگی جامعه می شود و جلوی وابستگی افراطی فرزندان نسل جدید به والدین شان را می گیرد؛ اما از جهت دیگر اگر مراقبت شیوه تربیتی آنها نباشیم، چه بسا ممکن است به بیراهه و مرزهای بد اخلاقی کشیده شوند.

مولوی عثمانی با بیان اینکه فضای مجازی بتدریج  اکثر اقشار جامعه را به خود مشغول ساخته است ادامه داد: افزایش کاربران فضای مجازی عضو در کانال ها و گروه ها ثابت می کند که نسل کنونی به کیفیت مطالب اهمیت قائل هستند. بنابراین به هر میزان که کیفیت مطالب نو بوده و به شکل حرفه ای تنظیم شوند، خوانندگان با علاقه دو چندان به آن رجوع خواهند نمود. مردم سابقا به دلیل شرایط حاکم در منطقه خاورمیانه تمایل زیادی به پیگیری امور سیاسی داشتند؛ ولی مطالبات و مشکلات فعلی جامعه فراتر از آن است که بتوان همه مسائل را با نگاه سیاسی دنبال کرد.

امروزه ریشه یابی مشکلات اقتصادی و آسیب شناسی علل ناهنجاری های اخلاقی که هم علما و هم مسئولان نسبت به آنها هشدار می دهند، مورد توجه مخاطبان فضای مجازی قرار دارد. علاوه بر این در نوع معاملات و معاشرت مان نیز مشکل داریم و مانند گذشته به سنن قومی و مذهبی و زندگی به شیوه نورانی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم تعصب کافی نشان نمی دهیم.

مولوی عثمانی در ادامه اظهار داشت: مسائل اجتماعی، خانوادگی و عاطفی، مدیریت بحران روانی در جوانان  و سوالات شخصی متعددی که مخاطبان در گروه های مذهبی مطرح می کنند ، موضوعاتی هستند که درسایت های خبری کمتر به آنها پرداخته می شود. تردیدی نیست که تشویق به امر نماز و سایر عبادات وقت و زمان  خاص نمی شناسد و نیازمند یادآوری در همه لحظات است،لیکن اگر مخاطب ما درگیر چالش های اقتصادی و یا اجتماعی باشد تفکر و تمرکز لازم برای عبادت را نخواهد داشت و درصورت عدم رسیدگی ممکن است به چالش های بدتری گرفتار شود.

مولوی عثمانی با بیان اینکه علاج واقعه را باید پیش از وقوع باید کرد، افزود: لازمه سایت مذهبی بهابخشی به سر فصل های معنوی و روحانی موضوعات درقالب های جذاب آن است. ضمن اینکه تحلیل های روز توسط کارشناسان اهل فن می تواند بسیارمهم و اثربخش باشد.

یک واقعیت انکار ناپذیر این است که ما در اجتماع خود نویسنده های توانمندی که بتوانند تحلیل درست و منصفانه بنویسند کم داریم. لذا ابزار کافی لازم است تا تحلیل گران بتوانند به نقاط مختلف سفر کرده و ضمن آشنایی با فرهنگ مردم بومی مطالبات شان را منعکس کنند. همیشه نمی توان یک موضوع و چالش دینی را با دید مذهبی تحلیل کرد، بلکه آسیب شناسی جانبی نیز ضروری می باشد. ما اسلام را یک دین کامل می شناسیم و این دین به موضوعات بطور یکسان نگاه می کند.

وی ایجاد برخی محدودیت ها در ممانعت از سفر بزرگان اهل سنت به مناطق همدیگر را مانع بزرگی در بحث تقویت تحکیم  وحدت میان مذاهب و ارتباط  بیشتر فعالان دینی و مذهبی با همتایان خود خواند و یاد آور شد: پافشاری روی این مسئله به نفع هیچکس نمی باشد.

علما،مدرسانی هستند که مقاله و کتاب تالیف کرده و صاحب قلم و قدرت بیان می باشند. اگر به این قبیل افراد توانمند اجازه سفر به مناطق دیگر داده نشود، مسلما نمی توانند بر اساس واقعیت دست به نگارش زده و تحلیل های قوی بنویسند. انتظار علمای اهل سنت از مسوولین این است که به ویژه برای مسافرت هایی که در قالب گروه های چند نفره انجام می شود، مانع تراشی و ایجاد مشکل نکنند. اگر سفر نباشد و اگر دیدار انجام نشود ، چگونه می توانیم وحدت عملی را در جامعه پیاده کنیم؟

مولوی عثمانی بازدید علمای اهل سنت از حوزه های علمیه  شیعه کشور و بلعکس را گامی اساسی در پیاده ساختن وحت عملی برشمرد و گفت: ما به برقراری چنین زمینه هایی نیاز مبرم و اساسی داریم.

بازدید علمای شیعه از مراکز دینی اهل سنت و بلعکس که در ایام هفته وحدت انجام می شود، گذرا و پاره وقت هستند و نتیجه لازم را نمی دهند. وحدت عملی آن است که به مقدسات همدیگر احترام بگذاریم و با اتحاد کامل اجازه ندهیم برخی از به اصطلاح متعصبین دینی که هدفی جز خدمت به بیگانگان و ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی ندارند، بتوانند به نیات شوم خود برسند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن