گفتگو و مصاحبه

غفلت زمینه ساز بسیاری از گناهان است

شیخ رحیمی:غفلت و فراموشی در ضمیر انسان است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی بندرعباس غفلت را باعث عذاب روز حساب برای اعمال زشت و ناپسند انسانهای فاسد، مشروب خوار و کینه‌ توز دانست‌.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد رحیمی طی این گفتگو با اشاره به تبعات منفی غفلت در زندگی مسلمانان گفت: انسانها معمولا بنا بر طبیعتی که در ضمیرشان نهادینه شده است،در طول زندگی دچار فراموشی و غفلت در اجرای مهمترین اصول و مبانی دینی می شوند. این تغییر بار مسئولیت را از روی دوش ما بازکرده و احساس مان در قبال وظایف فردی و اجتماعی را کاهش می بخشد.

وی ضمن یادآوری اینکه ما انسانها در طول زندگی نیاز به گوشزد و تذکر داریم، افزود: نمازهای جمعه و حضور در مراسم های دینی و مذهبی بهترین فرصت است تا مسائل و تذکرات را شنیده و آنها را به خاطر بسپاریم. امروز اکثر گناه گناهکاران دیگر به دلیل جهالت و نادانی اتفاق نمی افتد.ما غفلت ها و اشتباهاتی را مرتکب می شویم که بخشی از آنها نافرمانی از دستورات خدای متعال و عدم انجام درست واجبات و مسئولیت ها است. در زمینه اشتباهات خود نیز به گناه بودن شان واقف هستیم. لیکن سستی اراده و ضعف در ایمان و تقوا باعث ترک امر به معروف و دلمشغولی به منکرات می گردد.

شیخ رحیمی ادامه داد: غفلت باعث دلمردگی و بی تفاوتی در شخص می شود. امروز همه مسلمانان می دانند که ترک واجبات و نمازهای پنجگانه در واقع ترک دستورات خدای متعال است. گروهی از انسان ها به دلیل سهل انگاری نمازهایشان را سر وقت و یا همراه با جماعت نمی خوانند. آنها به عمد و آگاهانه نمازهایشان را قضا می کنند.

مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی بندرعباس اظهار داشت: اشخاصی با وجود گذشت چند دهه از عمرشان هنوز عادت به بیداری برای خواندن نماز صبح ندارند. بد نمازی، بی نمازی، تند خواندن نماز، ترک نماز جمعه و جماعت افعالی هستند که همه ما به خوبی می دانیم که ترک کردن شان گناه و حرام است.

غفلت از تنگی و تاریکی قبر و عذاب قیامت از دلایل سستی در انجام واجبات است. اولین علتی که افراد جهنمی دلیل عذاب در روز جزا می دانند، نخواندن نماز است. کسانی که در ماه رمضان روزه خوری می کنند، اگر ترک روزه را گناه نمی دانستند، هرگز در خفا و پنهانی روزه خوری نمی کردند.‌

شیخ رحیمی متذکر شد: آیا مسلمان نمی داند که پرداخت زکات مال واجب است؟ بدانید مال و اموال اشخاصی که زکات پرداخت نمی کنند، در فردای قیامت تبدیل به آهن های گداخته شده و بر پشت و پهلوی شان زده می شود. کدام مسلمان نمی داند که مشروب خوری، عمل زنا، دزدی و مال مردم خوری حرام است؟ کسانی که میل به زنا دارند، آیا انجام این عمل را با محارم شان پسندیده می دانند؟ امروز هر مسلمانی می داند که افعال زشت و ناپسند عواقب بدی به دنبال دارند، اما آنچه ما را دچار گناهان کبیره می کند، غفلت و بی خبری از احوال قیامت است.

این عالم اهل سنت ظلم و ستم و تعدی را در میان مسلمانان رو به افزایش خواند و عنوان نمود: نبود ترس، تقوا و فراموشی خدای متعال به برخی ها این جرات را می دهد که خیلی راحت به اموال دیگران دست درازی کنند. آنها گرچه  تنگی قبر و تاریکی آن را به چشم می بینند، اما از درک حوادث پس از مرگ عاجز هستند. نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمایش می دارد، اگر شخصی فقط به اندازه یک وجب از زمین کسی را غصب کند، در روز قیامت طوقی از گردنش آویزان می شود و همه می فهمند که او فردی زمین خوار بوده است. در حدیث نبوی آمده است که اگر شخصی با توسل به قسم و شهادت دروغ زمین کسی را تصرف نماید، خدای متعال جهنم را بر وی واجب کرده و بهشت را بر او حرام می گرداند.

شیخ رحیمی رضایت و خوشنودی باریتعالی در رضایت پدر و مادر دانست و تاکید کرد: ممکن نیست کسی وارد بهشت شود، در حالی که که والدینش از وی ناراضی هستند. انسانهایی وجود دارند که از دست همسایه خود در عذاب بسر می برند. پیامبر گرامی اسلام درباره کسانی که به همسایه آزار می رسانند، قسم یاد می کند که این قبیل اشخاص فاقد ایمان می باشند. بنابراین غفلت باعث می شود که انسانهای جوامع مختلف در قتل، فساد و کینه توزی غرق شده و سرنوشت تاریکی را برای خود رقم می زنند.

شیخ رحیمی پند، اندرز و نصیحت به صورت متقابل را تنها راه علاج از غفلت توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: علمای علم، ائمه مساجد، مشایخ دین و سخنواران وظیفه دارند که اسباب غفلت را برای مردم بازگو کنند‌.‌ یاد مرگ و تنگی قبر غفلت را از وجود انسان زدوده و لذت ها و شهوت ها را کمرشکن می کند. فاصله ما با بهشت و یا جهنم به میزان طول عمر هر انسان است. زمانی که لحظه مرگ فرا رسد، نه مال و نه مقام نمی توانند باعث نجات از عواقب گناه و نافرمانی از خالق یکتا شوند و هیچ یک از دلبستگی های دنیوی کمکی به انسان نمی کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن