آنتی شبهات

بسیاری از زنان بی‌اخلاق حجاب دارند!

 شبهه : «حجاب اهمیتی ندارد و مهم این است که قلبت پاک باشد، بسیاری از زنان بی‌اخلاق حجاب دارند!»

آوای سنت : اولاً. حجاب، بازار زنی را که به دنبال امور منافی عفت و اخلاق باشد، خراب می‌کند و مانع کسب او می‌شود؛ زیرا هر فروشنده‌ای که به دنبال ترویج کالای خود باشد، آن را تزئین می‌کند، نه اینکه آن را بپوشاند و از دید مخفی کند.

سیامک ستوده، فمینیست افراطی معاصر به این مفهوم اذعان می‌کند و می‌گوید: «تو حق داری هر لباسی را که می‌خواهی بپوشی، ولی وقتی لباس سکسی می‌پوشی، سکس خود را به دیگران عرضه می‌داری، به‌عبارت دیگر، وقتی روی این جنبه‌ی خودت تکیه می‌کنی، به دیگران علامت می‌دهی که به تو از همین جنبه نگاه کنند. بنابراین از اینکه دیگران هم به این چشم به تو نگاه می‌کنند و به طرفت می‌آیند، گله نداشته باش!» [۱]

إن العفیفه لاتبدی مفاتنها | ذات الحیاء تغض الطرف والبصرا

?ثانیاً. اگر مردانِ راستگویی، اهل دزدی باشند، کسی راستگویی را مذمت نمی‌کند. بدیهی است که صفات نیک و اعمال پسندیده بر اثر وجودشان در افرادی که بعضی صفات بد و اعمال زشت دارند، نکوهیده نخواهند شد. حجاب نیز چنین است و اگر زنان بی‌حیا، دروغگو یا… حجاب بپوشند، کار خوبی کرده‌اند و باید ویژگی‌های بد خود را رها کنند نه اینکه ویژگی‌های خوبشان را هم رها کنند!

?ثالثاً. پوشش مناسب از واجبات دینی است [۲] و شریعت تنها دستور به نیک‌پنداری نداده است، بلکه نیک‌گفتاری و نیک‌کرداری هم لازم هستند.

? کسانی که چنین شعارهایی را سر می‌دهند، هرگز کارهای قاتلان، متجاوزان یا دزدان را توجیه نمی‌کنند و پاکی قلبشان را کافی نمی‌دانند، بلکه غالباً باطن آن‌ها را با توجه به ظاهرشان قضاوت می‌کنند!

پس کسی که راستگو باشد، پیش از ادعای پاکی باطن، به پاکسازی ظاهر می‌پردازد؛ هم پوشش مناسب اختیار می‌کند و هم چشمان خود را کنترل می‌کند و زنان و مردان هردو در مقابل دین مکلف هستند.

▫️رابعاً. اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و همسرانشان از مردان زمان ما و همسرانشان بهتر بوده‌اند، با این حال پوشش مناسب داشته‌اند و هرگز نگفته‌اند که ما نیت پاکی داریم و همین کافی است، بلکه زنان صحابه به محض نزول آیه‌ی حجاب، به رعایت آن مبادرت ورزیده‌اند [۳] و این عملکرد ایشان بر فضایل اخلاقی دیگری چون فرمانبرداری از خداوند در همه‌ی احوال و حیا که از ثمره‌های ایمان تلقی می‌شوند، دلالت آشکاری دارد.

پیامبراکرم (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «حیا و ایمان، هردو مقارن یکدیگر هستند و هرگاه یکی بالا رود، دیگری نیز بالا می‌رود.» [۴]

 بازشناسی حیا و تأثیر حجاب بر پرورش آن در پندار و گفتار و کردار

«پوشش و حجاب مناسب، سبب حیا می‌شود و حیا یکی از مهم‌ترین صفاتی است که انسان را از رذایل اخلاقی دور می‌کند و مانع افتادن شخص در بدی‌های اخلاقی و باتلاق گناهان می‌شود، به‌طوری‌که در اسلام، حیا از بهترین عناصر تشرف به فضیلت‌ها و حیا پیشتازِ خصوصیات اخلاقی پسندیده قرار گرفته است و به دو صورت حیای نفسی و ایمانی معرفی شده است:

? حیای نفسی را خداوند متعال در همه‌ی انسان‌ها قرار داده است، مانند حیای انسانی که شرمگاه خود را بپوشاند و از آشکارکردن آن جلوی مردم اجتناب کند.

? و دیگری حیای ایمانی. آن خصلتی است که مانع از این می‌شود شخصِ مؤمن از خوف خداوند متعال مرتکب گناه گردد. این بخش از حیا فضیلتی است که اهل ایمان آن را بدست می‌آورد و خود را بدان زینت می‌دهد و این سرچشمه‌ی تمام فضایل اخلاقی‌ است.» [۵]

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
تهیه‌شده در: «رد شبهات ملحدین»

? پی‌نوشت‌ها:
[۱] زن و سکس در تاریخ، ج۱، ص۴۵.
[۲] به کتابچه‌ی «حجاب اسلامی زنان» که در مجموعه‌ی «کانال تلگرامی رد شبهات ملحدین» تهیه شده مراجعه کنید.
[۳] صحیح البخاری، ح ۴۷۵۹.
[۴] الأدب المفرد للبخاری، ص۴۴۵ ح۱۳۱۳؛ المستدرک على الصحیحین للحاکم، ج۱، ص۷۳ ح۵۸: «حدیث صحیح».
[۵] عوده الحجاب، محمد إسماعیل المقدم، ج۳، ص۱۱۳و۱۱۴.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن