آنتی شبهات

رد شبهات ملحدین

? شبهه: «اگر پولی را که صرف ساختن مسجد کردیم، صرفِ ساختن بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها می‌کردیم، برای این بحران کنونی ما (کرونا) بهتر بود.»

پاسخ: تفکر مادّیِ سکولاریسم پیوسته پر از افکار باطلی است که بیانگر حجم بالای انحرافی‌ می‌باشد که از اصول فکری‌شان سرچشمه گرفته است و پیروانش هم از آن می‌نالند.

این شبهه نیز، نه بر پایه‌ی اصول عقلی بوده و نه ریشه در قاعده‌ای معرفتی دارد؛ بلکه تنها سخنی عاطفی است که هیچ دلیل و برهانی آن را پشتیبانی نمی‌کند.

☑️ در وهله‌ی اول، این شبهه بر پایه‌ی فرضیه‌ای موهوم است و این تصور را القا می‌کند که بین ساختن مسجد و ساختن بیمارستان تعارض وجود دارد؛ چنین تصوری هم تنها از جانبِ افراد کوته‌نظر صادر می‌شود! چرا که در تفکر اسلامی هیچ تعارضی بین این دو مسأله وجود ندارد و همانطور که ساختنِ مسجد کاری مهم و ضروری است، به همان شیوه، ساختن بیمارستان و آزمایشگاه هم کاری مهم و ضروری است و هردو، نقشی اساسی در خدمت به جامعه‌ی انسانی دارند. کم‌کاری و تفریط در هر کدام از این دو، کم‌کاری و تفریط در حاصل‌شدنِ مقاصدِ شریعت مبارک است.

☑️ ثانیاً این حرف، مخفیانه و موذیانه سعی دارد بگوید که دلیل کم‌کاری در ساختِ بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به‌خاطر صرف پولِ آن در ساختنِ مساجد است!! این ادعا هم عوام‌فریبی و خلاف واقعیت است. در واقع، کشورهای اسلامی که دچار نقص در خدمات پزشکی هستند، مشکل‌شان این نیست که اموال و دارایی‌هایشان صرف ساختنِ مساجد شده باشد، بلکه ریشه‌ی این مشکل به فقر این کشورها یا صرف دارایی‌های آن برای کارهایی دیگر که در درجه‌ی اهمیت بیمارستان‌ها قرار ندارند، بر می‌گردد.

☑️ ثالثاً اگر شخص شبهه‌پرداز نگاهی به آمارها می‌انداخت، پی می‌برد که پول بسیاری صرف اموری می‌شود که در مقایسه با بیمارستان‌ها هیچ ارزشی ندارند و هیچ تأثیری در نجات و کمک به مردم در این بحران کرونا ندارند! چه‌ بسا پول‌هایی که صرف ساختن رقاص‌خانه‌ها و سینما و عیاش‌خانه‌ها و سالن‌های بازی و… می‌شود! واقعا مردم از آن‌ها در جریان مقابله با این بحرانِ کنونی چه استفاده‌ای می‌برند؟

هم‌چنین بسیاری از مردم مقدار زیادی از اموال و پول‌هایشان را صرف کارهای تفریحی می‌کنند که نفع خاصی برای زندگی و آینده‌شان ندارد و چه بسا پول‌هایی که صرف عیش‌و‌نوش‌های امروزی می‌شود؟!!!

چرا عقلیّت سکولار بین ساختن مسجد و بیمارستان تعارض می‌بیند، ولی بین ساختن رقاص‌خانه‌ها، کاباره‌ها و تفریح‌گاه‌ها با بیمارستان‌ها تعارضی نمی‌بیند؟
که این هم بیانگر آن است که تفکر این افراد همیشه ضد نمادهای دینی و هر آنچه که جلوه‌گر آن است، می‌باشد.

☑️ رابعاً اگر فرض کنیم بین ساختن مسجد و بیمارستان تعارض وجود دارد و فرضاً مسلمانان به مرحله‌ای رسیده‌اند که هیچ انتخاب دیگری جز این ندارند که یا مسجد بسازند یا بیمارستانی احداث کنند، اصول فقه اسلامی مانعی نمی‌بیند که در این حالت، ساختن بیمارستان در اولویت قرار بگیرد؛ زیرا آنچه که در مسجد انجام می‌گیرد، ممکن است در غیر آن هم انجام بگیرد، چراکه الله متعال زمین را محل عبادت خود قرار داده و برای مسلمین پاک گردانیده است.

☑️ خامساً بحرانی که امروزه بشریت به آن دچار شده است، فقط دامن‌گیر کشورهایی نشده است که در آن‌جا پولی برای ساختن مسجد اختصاص داده شده باشد! بلکه بحرانی جهانی است که همگان در آن، دچار ضرر شده‌اند و کشورهایی که بیشتر از همه در جریان آن متضرر شده‌اند، کشورهایی هستند که پولی را صرف ساختن مسجد و هیچ‌یک از مظاهر دینی دیگر نکرده‌اند! با این حال عقل‌های متحجّرِ سکولاریسم چه می‎‌گویند؟

☑️ سادسا این شبهه چیزی فراتر از توهین و دهن‌درازی به مساجد و مظاهر دینی از سوی سکولارها و دیگر اسلام‌ستیزان نیست! چراکه دغدغه‌ی ساختن بیمارستان‌ها و باقی چیزهایی که به مردم سود می‌رسانند، با این نوع مقایسه‌های نادرست که بر پایه‌ی توهم وجود تعارض بین مسجد و بیمارستان هستند، شکل نمی‌گیرد؛ بلکه با ایجاد پروژه‌ها و راهنمایی و همکاری انجام می‌شوند.

اگر سکولارها واقعا دغدغه‌ی ایجاد تأسیسات سود رسان برای مردم را دارند، پس باید با فساد مالی بجنگند و دیگران را به ایجاد پروژه‌های مناسب و صرفه جویی و بهینه‌سازی مصرف اموال دعوت کنند.

مشکل این است که بسیاری از این افراد هیچگونه سهمی در پروژه‌های عمرانی و مفیدی چون ساخت مدارس و بیمارستان‌ها ندارند و فقط در خانه‌ی خود لم داده‌اند و منتظر فرصتی هستند تا چنین مقایسه‌های نادرست و عوام‌فریبانه‌ای انجام دهند.

اضافه بر فرمایشات نویسنده‌ی گرامی دوست دارم بنده (ب. بادینی) هم خاطرنشان کنم که اکثریت قریب به اتفاق بیمارستان‌ها و مدارس و دیگر بناهای مفید توسط همین مسلمانان خیّر اهلِ مسجد و حاجیانی درست شد که شب‌وروز برخی از اسلام‌ستیزان که در هیچ مشکلی، سنگی روی سنگی نگذاشتند، برای آن‌ها جوک می‌سازند و از شکست‌های عاطفی تا غرق‌شدن کشتی تایتانیک و سوراخ‌شدن لایه‌ی اوزون را به همین حج‌رفتن حاجیان ربط می‌دهند.

✅ ما صاحب تفکری هستیم که بر پایه‌ی انفاق و زکات و صدقه بنا شده است و در همین روزهای کرونایی و دیروزهای زلزله‌ی کرمانشاه و سیل آق‌قلا، این مساجد و اماکن مذهبی بودند که پایگاه کمک‌رسانی و جمع‌آوری خوراک و پوشاک و پول برای نیازمندان و خواهران و برادران رنج دیده‌شان شدند.

▪️{لنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ}
▫️«هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید (و نزدتان ارزشمند است) انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا به آن آگاه است.» (آل عمران/۹۲)

⭕️ در مقابل، تفکری مادی و الحادی داریم که زکات و صدقه و انفاق جایی در قاموس آن ندارد و تنها به دنیا می‌اندیشد و نتیجه‌ی همین تفکر بود که در آمریکا و اروپا مردم بنزسوار و خودرونشین‌های لوکس را به غارت فروشگاه‌ها و دستمال‌توالت‌دزدی و چپاول محموله‌های ماسک وا داشت. تفکری که باوری به آخرت و روز جزا و پاداش ندارد به سختی از پول و دارایی‌هایش می‌گذرد تا آن را به فقراء و مساکین بدهد.

متأسفانه همیشه هم این افراد با نگاهی تمسخرآمیز که پشت آن موج‌موج بغض و کینه نهفته است، مسلمانان را افرادی جلوه می‌دهند که دغدغه‌ی اجتماعی ندارند! و به زور بین دین و علم جدایی می‌سازند؛ – با آنکه خود دین هم علم است و علم فقط در علوم تجربی خلاصه نمی‌شود – افراد افراط‌گرای مسلمان را با برندگان جایزه‌ی نوبل و دانشمندان غربی مقایسه می‌کنند! چرا آن‌ها را با غیر مسلمانان و ملحدان جنایتکار مقایسه نمی‌کنند؟ ما هم می‌توانیم اساتید دانشگاه و دانشمندان مسلمان‌مان را با استالین و مائو و بوش و نتانیاهو و مسلمان‌کُش‌های میانمار و هند و چین و نیوزلند مقایسه کنیم!

? فرضیات مغالطه‌آمیز این افراد همیشه این است که دین علم نیست! دین ضروری نیست! در مرحله‌ی بعد، دین و افرادش را با علوم تجربی و دانشمندانش مقایسه می‌کنند! باید با قاطعیت، این تعارض موهوم را شکست و بیان کرد که ویروس کفر و بی‌دینی بسیاربسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا و دیگر امراض بدنی است! امان از ویروسی که تا ابد انسان را نابود کند و او را به جهنم بکشاند! و نسأل الله السلامه

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
✍️نویسنده: دکتر سلطان العمیری
?ترجمه و تعلیق: بهمن بادینی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن