آنتی شبهات

 سایت علمی و قدرتمند Scientificamerican از عظمت دانشمند اسلامی و نقش مقتدرانه ی اسلامگرایان در پیشرفت علم میگوید

آوای سنت : تاریخ فراموش شده از دانشمندان مسلمان:
The Forgotten History of Muslim Scientists

? در گذشته بدون شکوفا شدن علم بین سرزمینهای اسلامی شاید دنیای مدرن امروزی فاقد علوم جبر و الگوریتم بود.

? هزاران سال پیش یک فیزیکدان ، علم بررسی رفتار و ویژگیهای نور را بازنویسی کرد که اثرات انقلابی کتاب او قابل مقایسه با اثر مبانی ریاضی فلسفه طبیعت از نیوتون در ۷۰۰ سال بعد بود.

? یک دانشمند مسلمان در قاهره بنام ابو علی الحسن بن الحسن ابن هیثم ( در غرب وی با نام الحازن شناخته میشود) با آزمایشهای مختلف و بکارگیری شکست نور در برخورد با آینه ثابت کرد که نور در مسیر مستقیم حرکت میکند.

? ابن هیثم در علم مدرن نیز مانند فیزیک آزمایشگاهی پیشقدم شد.او نخستین فرد بود که توانست مفهوم دوربین را با استفاده از یک جعبه که سوراخی در آن تعبیه شده بود و برای گرفتن یک عکس بمنظور کشیدن دقیق آن استفاده میشد تعریف کند،که نوید بخش ساخت دوربینهای مدرن امروزی بود. همچنین او تغییر رنگ نور در اعماق و تاثیر آن در بینایی انسان را مورد بررسی قرار داد.

? سهم او در این میان شامل اولین توجیه از سپیده دم و شفق به عنوان اثر شکست نور در جو نیز می‌باشد.همه اینها (اکتشافات) در عصری رخ داد که با استناد به رونوشت کتابهای راهبان ایرلندی نورمن ها در حال حمله به پادشاهی آنگولا ساکسون در انگلند بودند و غارتگران وایکینگ در حال سوزاندن میراث علمی یونان و روم بودند.

? ابن هیثم فقط یکی از جمع کثیر کسانی بود که در قرون گذشته در جهان اسلام کارهای علنی کردند و کمک های چشم گیری به پیشرفت علم کردند. در واقع عصر طلایی علم مسلمانان حدود هزاران سال عمر داشت چنان که امروزه به عنوان ۱۰۰۱ اختراع در موزه علمی نیویورک به نمایش در می آید.

➕ترجمه به اصل متن وفادار است.

♻️✍? پ ن : ملحدین تلاش زیادی کردند تا اینگونه مسائل را منکر شوند، اما مدتیست در حال عقب نشینی از مواضع افراطی خود هستند !

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن