آنتی شبهات

چرا مسلمانان تنها خود را حق می‌دانند؟!

آوای سنت : چرا مسلمانان تنها خود را حق می‌دانند؟!

?پاسخ: باید بپرسیم که مراد پرسش‌گر چیست؟

?الف. اگر مراد این است که مسلمانان معتقدند که هرچه غیرمسلمانان می‌گویند باطل است، باید گفت که چنین پنداری کاملاً خطاست؛ زیرا اهل حق بر این باور نیستند که غیر آنان تنها باطل می‌گویند، بلکه بر این باورند که مخالف، بعضی حق و بعضی باطل در سخنان خود دارد.

برای همین پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) از تکذیب آنچه اهل کتاب نقل می‌کنند، نهی کرده و فرموده‌اند: «لا تصدقوا أهل الکتاب ولا تکذبوهم» [۱]، یعنی: «اهل کتاب را تصدیق و تکذیب نکنید» و اگر هرچه اهل کتاب می‌گفتند، باطل می‌بود، از تکذیب آنها منع نمی‌شدیم، همانگونه که اگر هرچه می‌گفتند حق بود، نهی از تصدیقشان بی‌معنا بود؛ پس آنها حامل حق و باطل هستند و بعضی از منقولاتشان هم قابل سنجش نیست و باید در آن بخش توقف کرد. پس اهل کتاب را در حقی که می‌گویند، تصدیق می‌کنیم و آن نقلشان را راست می‌شماریم؛ مانند اعتقاد نصاری به نبوت موسی (علیه السلام) و اعتقاد یهود به نبوت پیامبران پیش از موسی (علیه السلام). و این مطلب مورد اتفاق مسلمانان است.
همچنین در حدیث صحیح آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) درباره‌ی ابلیس گفته‌اند: «صدقک وهو کذوب» [۲]، یعنی: «به تو راست گفته، هرچند که بسیار دروغگوست» و دلایل بسیاری از قرآن و سنت برای این اصل موجود است.

?ب. اگر مراد این است که غیرمسلمانان را به طور کلی برحق نمی‌دانند، درست است و این جای تعجبی ندارد؛ غیرمسلمانان هم مسلمانان را برحق نمی‌دانند و اگر ما را برحق می‌دانستند، مسلمان می‌شدند!

به ضرورت عقل و شرع معلوم است که تصدیق حق و نقیض آن، ممکن نیست و تمام مردم دنیا دیدگاه خود را درست می‌شمارند، مگر کسانی که به سبب طمع جاه و مقام یا تعصب جاهلی و غیره می‌دانند که حق با غیر آن‌هاست، اما بر باورهای خود پافشاری می‌کنند.

پس ممکن نیست که هم خداباوری و هم خداناباوری را حق بدانیم، زیرا اجتماع دو نقیض عقلاً محال است! ممکن نیست که مسیح (علیه السلام) در عین عبودیت، ربوبیت داشته باشد و نمی‌توان دو دین را برحق دانست که یکی محمد (صلی الله علیه وسلم) را پیامبر راستین خدا و دیگری – نعوذ بالله – دروغگو می‌شمارد، زیرا عقل مانع از اجتماع دو نقیض یا ضد می‌شود.

اگر دیگران هم تنها خود را بر حق نمی‌دانستند، هزاران کتاب علیه ادیان، مکاتب و گروه‌های دیگر نمی‌نوشتند و مناظره‌ها برگزار نمی‌شد؛ حتی کسی که این را می‌پرسد، اسلام را بر حق نمی‌داند و اگر اسلام را حق می‌دانست، انصاف اقتضا می‌کرد که از حق پیروی کند!

چرا تنها اسلام را حق می‌دانیم؟ زیرا تنها دینی است که خداوند برای بشر فرستاده و دستخوش تحریف و تبدیل نشده است.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
تهیه‌شده در: «رد شبهات ملحدین»

? پی‌نوشت‌ها:
[۱] صحیح بخاری (۴۴۸۵).
[۲] صحیح بخاری (۵۰۱۰).

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن