اخبارداخلی

آموزش مدارس و دوگانگی فقر و ثروت در عصر کرونا

آوای سنت : پس از لغو شرط حضور اجباری دانش آموزان در مدارس و تدوام آموزش مجازی، دوگانگی فقر و ثروت در عصر کرونا تعیین می کند که دانش آموزان چگونه باید درس بخوانند؛ در مدارس، زیر سایه فقر و کرونا یا در منزل با موبایل و اپلیکیشن شاد.

یک هفته از آغاز سال تحصیلی جدید مدارس در ایران گذشته است و بر اساس آمار  غیر رسمی، «هنوز ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزان برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام نکردند»، دلیل بالا بودن این رقم را کارشناسان، فقر و ترس خانواده ها از بیماری کرونا عنوان کرده اند.

بسیاری از کودکان هنوز از کارهای فصلی که خانوادگی در آن مشارکت می کنند، برنگشته اند، خوشه چینی، کار در مزارع، مرغداری ها، کوره های آجر پزی.. کارهایی هستند که والدین برخی از کودکان در پاسخ به عدم حضور برخی از دانش آموزان در مدارس مطرح کرده اند.

آمارهای غیر رسمی نشان می دهد؛ از این لشکر نیم میلیونی از دانش آموزان ثبت نام نکرده؛ ۲۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی، ۱۵۹ هزار نفر در دوره متوسطه،  ۱۵۲ هزار نفر در متوسطه نظری و ۸۲ هزار نفر در هنرستان‌ها عطای سال تحصیلی جدید را به لقایش بخشیده اند.

با گذشت تنها یک هفته از سال تحصیلی جدید اما تغییر سیاست وزارت آموزش و پرورش در پی نگرانی والدین از شرکت حضوری دانش آموزان در مدارس، سبب شد که شرط حضور اجباری در مدارس لغو و حضور در مدارس بنا به تصمیم اولیا باشد اما این تنها اولیا نیستند که تصمیم بگیرند فرزندانشان در مدارس حضور یابند یا خیر.

بلکه وضعیت اقتصادی هر خانوار در نهایت تعیین کننده نحوه حضور دانش آموزان در مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه خبری شبکه یک سیما ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص هفته نخست سال تحصیلی جدید گفت: با دستور رئیس جمهوری استفاده از شبکه شاد برای عموم دانش آموزان رایگان شده و هماهنگی‌ها با وزارت ارتباطات در این زمینه صورت گرفته است.

اما روز گذشته نیز در یکی از محلات حاشیه شهر، مادری به مدرسه مراجعه کرد و گفت: ما در منزل موبایل هوشمند نداریم تا کودکم از طریق آن درس بخواند و قدرت خرید موبایل را فعلا نداریم.

مدیر مدرسه هم ناچار و درمانده، تنها راهکاری که توانست مطرح کند شرکت حضوری این دانش آموز در کلاس های درس تا پایان سال بود.

با این اوصاف؛ دانش آموزانی که موبایل دارند می توانند در منزل و به صورت مجازی درس بخوانند و حضور در کلاس ها برای آنها اختیاری می شود اما کسانی که قدرت خرید یک دستگاه موبایل هوشمند را ندارند باید حتما حضوری در کلاس درس حاضر شوند.

این کودکان با بیشترین حضور در کلاس ها، بیشتر از دیگر دانش آموزان در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار می گیرند اما چه کار کنند که علم بهتر است از فقر.

و دانش آموزانی که با استفاده از موبایل در منزل درس هایشان را پیگیری می کنند یاد می گیرند که ثروت بهتر است از علم.

حال که با دستور رئیس جمهور، استفاده از شبکه شاد برای عموم دانش آموزان رایگان شده، باید پرسید آیا دندانی هست که بتوان با آن نان خورد؟!

شبکه شاد نان است و موبایل و تبلت و سایر وسایل ارتباطی هوشمند هم دندان. و هستند کسانی که هنوز هم دندانی برای نان خوردن ندارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن