اخبارخارجی

اردوغان فرمان اجابت نماز در ایاصوفیه را صادر کرد / واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه

آوای سنت : اردوغان، با تبدیل ایاصوفیه به مسجد، اجازه خواندن نماز در این مکان را صادر نمود. “شورای دولتی ترکیه تصمیم سال ۱۹۳۴ مبنی بر تبدیل ایاصوفیه به موزه را لغو کرد”.

رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان پیش از این اظهار داشت که منتظر تصمیم شورای دولتی کشور مبنی بر احتمال تغییر وضعیت ایاصوفیه و تبدیل آن از یک موزه به مسجد می باشد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت که وی با حکمی مبنی بر تبدیل ایاصوفیه در استانبول به مسجد را امضا کرده است و مسلمانان در آن می توانند عبادت کنند.

اردوغان عکسی از فرمان خود در توییتر منتشر کرده است: “مقرر شد، کنترل ایاصوفیه را به” دایانت (سازمان دولتی در خصوص ادیان در ترکیه) منتقل کنید و آن را برای عبادت باز کنید.”

وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این اظهار داشت که کشور وی حق دارد وضعیت کلیسای جامع را تغییر دهد و آن را به مسجد تبدیل کند، بدون آنکه نظر سایر کشورها را در نظر بگیرد.

ایا سوفیا در ۲۷ دسامبر ۵۳۷ به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال ۱۴۵۳ به دست گرفت ، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال ۱۹۳۴ این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

واکنش کلیسای ارتدوکس روسیه
ولادیمیر لگوی، رئیس اداره روابط عمومی کلیسای ارتدوکس روسیه گفت: کلیسای ارتدوکس روسیه از اینکه سخنان «پاتریارک کریل»، اسقف اعظم این کشور در نظر نگرفته شد و ایاصوفیه دوباره به مسجد تبدیل می‌شود، اظهار تاسف می‌کند.

وی گفت: «اسقف اعظم روسیه در اظهارات خود در تاریخ ۶ ژوئیه تأکید کرد که وظیفه هر کشور متمدن حفظ تعادل و آشتی دادن تضادها در جامعه است، نه تشدید کردن آنها، و کشورها باید برای تقویت اتحاد مردم تلاش کنند نه جدایی میان آنها».

ولادیمیر لگوی در ادامه افزود: مایه تأسف است که این سخنان شنیده نشده است.

این در حالی است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) نیز از ترکیه خواسته بود که بنای ایاصوفیه در استانبول که در لیست آثار باستانی این سازمان قرار دارد به مسجد تبدیل نکند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن