اخبارخارجی

اسناد تازه درز کرده ازبازداشت مسلمانان اویغور درچین

آوای سنت : داده‌های موجود در این مدارک و نحوه دسته‌بندی اطلاعات نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات چین، دلیل اصلی بازداشت‌ها نه افراط‌گری سیاسی بلکه تعلقات مذهبی است. افراد به دلیل انجام مناسک ساده دینی مثل «نماز خواندن»، «رفتن به مسجد» و یا «ریش گذاشتن» بازداشت می‌شوند.

به گزارش آوای سنت به نقل از آسوشیتدپرس از کشف اسناد جدیدی خبر داده که طی آن، چین در برنامه خود موسوم به مبارزه تروریسم، خانواده‌های مسلمان را در استان غربی سین‌کیانگ از هم جدا کرده است. براساس این اسناد، یک مجموعه از داده‌های بزرگ مربوط به دستکم ۳۱۱ مسلمان اویغور و بیش از ۲ هزار نفر از خانواده، اقوام و دوستانشان فاش شده که در آن مشخص می‌شود دولت چین با کوچکترین بهانه‌ها، افراد را زندانی کرده و خانواده‌هایشان را از هم جدا می‌کند.

این اسناد که سه سال گذشته را شامل می‌شود دارای نام زندانی، جرم، نام اعضای خانواده، همسایگان و دوستان او است. نام جایی هم که این فرد زندانی شده در لیست آمده است. یکی از این افراد شاخص یک امام جماعت در مرکز استان سین‌کیانگ است که با سه فرزندش در نقاط مختلف زندانی بوده است. جرم این فرد درس دادن قرآن و آموزه‌های دینی در یکی از مدارس سین‌کیانگ بوده است. چین مطابق معمول همه این اطلاعات را تکذیب کرده است. حزب کمونیست چین همچنین بازداشت یک میلیون مسلمان اویغور را نیز تکذیب می‌کرد اما با فشارهای بین‌المللی زندانی بودن آنها را تائید نمود اما نهایتاً اعلام کرد همه زندانیان را بعد از آموزش عقیدتی و سیاسی آزاد کرده است.

این اسناد نشان می‌دهند که تنها مذهب یک عامل اصلی در بازداشت افراد است. قرآن و نماز خواندن و حتی ریش بلند یکی از اصلی‌ترین عوامل بازداشت به شمار می‌روند.

گفتنی است چین بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا فشار بسیار زیادی روی اقلیت مسلمان اویغور وارد کرد اما بعد از سال ۲۰۱۴ که یک بمبگذاری در ایستگاه مرکزی قطار در سین‌کیانگ رخ داد، شی جی پینگ رییس جمهور چین دستور آغاز برنامه مبارزه خلق با تروریسم را صادر کرد که به زندانی شدن بیش از یک میلیون مسلمان و تحت فشار قرارگرفتن جمعیت باقیمانده از آنان منجر شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن