اخبارداخلی

انتقاد از کم توجهی جامعه به ارزش های معنوی

فیلم ها و سریال های مبتذل بنیان خانواده ها را سست کرده است

آوای سنت: مدیر دارالعلوم امام نووی گوده کلیپ ها و فیلم های مبتذل را باعث گسترش گمراهی و فساد در جوامع اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ سید حسن توانا در بیاناتی از عمل نکردن به اعتقادات دینی و مذهبی به عنوان درد بزرگ جوامع مختلف اسلامی یاد کرد و گفت: دردی که امروزه در جوامع و به ویژه میان اهل دین، اهل مسجد و اهل علم بیش از پیش به چشم می خورد، عمل نکردن به مسائلی است که درباره آنها اطلاعات کافی داریم. درعصر کنونی همه ما درباره فواید و فضیلت های نماز تهجد مطالب زیادی می دانیم، اما در عمل به آنها کوتاهی نشان می دهیم. نمازی که وقت خواندنش در نیمه های شب است. زمانی که سایر انسان ها در خواب بسر می برند و خدای متعال این زمان را بهترین وقت برای عبادت و نیایش معرفی کرده است.

وی افزود: همه ما به خوبی می دانیم که تلاوت قرآن کریم چقدر ارزشمند است و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم تا چه اندازه درباره تلاوت کلام حق سفارش و توصیه کرده است. ارزش حلقه های ذکری که درمساجد برپا می شود. ارزش نماز حاجت و نماز اشراق و نظایر این گونه عبادت ها که ثواب و برکت بی مقداری به انسان می بخشند. با خود بیاندیشیم، از آخرین باری که در خلوتی با خود و با ذهن آرام قرآن کریم را تلاوت کرده ایم چه مدت می گذرد؟ روزانه چند مرتبه ذکر الله متعال را می کنیم و یا در روز جمعه که از آن به عنوان عید مسلمین یاد می شود، چند بار به ساحت مقدس رسول گرامی صلی الله علیه علیه و آله وسلم سلام و درود می فرستیم؟

شیخ توانا با بیان این مطلب که عمل کردن به معلومات را تنها در زندگی گذشتگان می توان دید، اظهار داشت: گذشتگان ما که به تاسی از نبی مکرم و اصحاب ایشان عمل کرده و به واجبات و سنن به میزان لازم عمل می کردند.در صدر اسلام و زمان خلفا و امامان به باورها، سنت ها و عقاید احترام گذاشته می شد، ولی امروز متاسفانه خواندن نماز تهجد تبدیل به خاطره شده است. نمازی که به عنوان اشراق و پس از بیداری و در اول صبح خوانده می شود، کم کم در ذهن ها فراموش شده است. زمانی را به یاد می آوریم که پدران ما این گونه اعمال خداپسندانه را انجام می دادند و خود را مبرا از عبدات نافله و عمل به سنت می دانیم.

مدیر دارالعلوم امام نووی گوده افزود:دردی که امروز دامن جامعه را گرفته، مربوط به حرف زدن های ما است. ما همه دوست داریم که حرف بزنیم، اما در عمل سست و ضعیف هستیم. معمولا از عواقب غیبت و بدی های آن صحبت زیاد می کنیم، لیکن از ارتکاب به این فعل گناه اجتناب نمی ورزیم. بسیار علاقمند هستیم که در اجتماعات آفت های دنیوی را تحلیل کرده و در موردشان راهکار نشان دهیم، ولی در زندگی فردی از هماندآفت هارو بلایا دوری نمی ورزیم. در گذشته علم کم و عمل زیاد بود، اما امروز علم پیشرفت کرده و چیزی که ما خیلی کم می بینیم، عمل به علم و دانسته ها است.

شیخ توانا عنوان نمود: از این رو می بینیم که درد و بلا در جامعه ما و مخصوصا قشر ملتزم و کسانی که معلومات و علوم دینی بالایی دارند، بسیار زیاد شده است. یکدیگر را به اعمال نیک تشویق کنیم، چرا که در روز قیامت به اعمال ما جایزه تعلق می گیرد. برخی از اقشار جوان با اینکه نماز می خوانند و در عمل به دستورات خدای متعال پایبنده هستند، اما در فضای مجازی به لذت های شیطانی سرگرم می شوند. بخش از فیلم هایی که ناخواسته در فضای مجازی دست به دست می شوند، فاقد محتوای سرگرم کننده بوده و مخاطب را به گمراهی و فساد سوق می دهند.

کاربر فضای مجازی برای ارسال یک فیلم چندان به زحمت نمی افتاد، لیکن بار فرهنگی این فیلم ها و آسیب هایی که به مخاطبان می رسانند، بسیار شدید و مخرب هستند. یک  کلیپ با محتوای غیر اسلامی در فضای مجازی نمایش داده می شود و درعرض چند ساعت صدها نفر آن را به دوستان خودشان می فرستند.

این عالم اهل سنت از زنای جنسی و طلاق عاطفی به عنوان دو درد از دردهای جوامع اسلامی یاد کرد و  متذکر شد: زنای جنسی در نتیجه دیدن کلیپ ها و سریالهایی با محتوای بد اتفاق می افتند. این محتواها در صد بالایی از اذهان جوانان ما را به خود مشغول کرده اند. ماهواره از زمان پیدایش تبدیل به یک معضل جنسی در جوامع اسلامی شده است. قرآن کریم خطاب به اشخاصی که قصد تخریب اذهان مردم را دارند هشدار داده و فرمایش می دارد، برای کسانی که فحشا را انتشار می دهند، عذابی دردناک در دنیا و آخرت مهیا خواهد گردید.

شیخ توانا همچنین گفت: اسباب بد را برای نشر فساد در جامعه بکار نبندیم. حجم وسیعی از برنامه مفید و ارزنده از طریق فضای مجازی برای اصلاح بشریت تهیه شده و به برای هدایت امت فرستاده می شود. اگر مایل به پخش و نشر مطالب و کلیپ ها در فضای مجازی هستیم، مسبب اعمال خیر باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن