اخبارداخلی

به هنگام گرفتاریها تمامی افراد به‌سوی خداوند رجوع می‌کنند

آوای سنت : حاج ماموستا ماموستا ملا قادر قادری، در ابتدای سخنان خود برای همه برادران و خواهران ایمانی آرزوی صحت و سلامتی کردند و گفتند: عزیزان من امروز سومین جمعه است که از دیدار شما محروم و اهل جمعه را زیارت نمی‌کنیم؛ ازیک‌طرف خیلی ناراحتیم و از طرف دیگر چون تعطیلی نماز جمعه در راستای مصلحت و به خاطر سلامتی شما عزیزان است؛ ضمن تحمل، خداوند را شاکریم.

امام‌جمعه پاوه در ادامه به واژۀ “انابه” اشاره نمودند و گفتند: “انابه”یک واژۀ عربی و به معنی رجوع کردن و بازگشت و اظهار ندامت و پشیمانی در حضور پروردگار و در یک جمله یعنی رجوع الی الله تبارک‌وتعالی.

ایشان با اشاره به اینکه در وقت مصیبت و ناراحتی تمامی افراد چه دین‌دار و بی‌دین فطرتاً به‌سوی خداوند رجوع می‌کنند، خاطرنشان کردند: با رجوع به قرآن درمی‌یابیم که حتی اقوامی که با پیامبران خود بد بودند در وقت عذاب و ناراحتی به نزد پیامبران خود رفته و از آن‌ها خواسته‌اند تا نزد خداوند دعا کنند که بلا و مصیبت از آنان دور شود؛ ناگفته پیداست که نه‌تنها افراد مؤمن بلکه افراد بی‌دین هم در وقت ناراحتی به مرحله‌ای می‌رسند که می‌فهمند هیچ قدرتی در این کون به‌جز خداوند نمی‌تواند آن‌ها را تداوی و کمک کند؛ و به این دلیل به قدرتی که بالاتر از همه است، امید پیدا می‌کنند.

ماموستا قادری سپس به چند نمونه اشاره کردند و گفتند: در لحظۀ وضعیت بحرانی شهر ووهان چین شبکه‌ها مسجدی را در چین نشان دادند که مسلمانان در آنجا دعا می‌کردند و حاکمیت چین از مسلمانان خواسته بود برای نجات چین دعا کنند؛ ترامپ نیز روز یکشنبه (۲۵/۱۲/۹۸) را به‌عنوان روز دعا و نیایش برای نجات از کرونا در امریکا اعلام کرد و پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان هم در میدان خالی واتیکان در روز ۲۵/۱۲/۹۸ برای نجات مردم ایتالیا و دنیا دعا کرد و همچنین یهودیان متعصب در فلسطین اشغالی شنبه گذشته صورت خود را به روی سنگ‌های دیوار ندبه می‌مالیدند و فریاد می‌زدند و دعا می‌کردند خداوند مردم یهود را از مصیبت کرونا نجات دهد.

خطیب جمعه پاوه با بیان اینکه قرآن کریم پر از این سخنان است گفتند: خداوند در آیۀ ۱۴ سورۀ غافر می‌فرماید: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» شما ای مسلمانان به‌وقت سختی و مصیبت و مشکلات دعا کنید تا خداوند شمارا کمک کند، خدایی که مسلط به آسمان‌ها و زمین و صاحب قدرت است. هرچند کافران از این امر ناراحت هستند؛ در این عصر هم شاید جمعی دعای ما را به باد شوخی بگیرند اما ما کاری به شوخی آنان نداریم؛ دین ما این‌گونه به ما می‌گوید و ما قلباً تسلیم برنامۀ قرآن هستیم.

ماموستا قادری بابیان اینکه انابه و اهل انابه همواره مورداحترام خداوند متعال قرار داشته‌اند، خاطرنشان کردند: در حیات اهل توحید از پیامبران گرفته تا صلحا اهل انابه و بازگشت به‌سوی خداوند مورد تکریم الهی بوده‌اند. خداوند در آیۀ ۷۵ سورۀ هود در تعریف حضرت ابراهیم می‌فرماید: «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ» ابراهیم انسانی صابر و دلسوز بود و کارهایش را به خداوند ارجاع می‌داد و شما هم اگر مشکلی دارید این‌گونه باشید.

خطیب جمعه پاوه سپس به تعریف “وقایه” پرداختند و گفتند: “وقایه” یک واژۀ عربی و به معنی خود را حفظ کردن در مقابل اشیای مضر و موذی است چه در امر دین و چه در امر دنیا؛ قرآن کریم هم در آیۀ ۶ سورۀ تحریم این امر را یادآور شده و می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا» ای اهل ایمان خود خانواده خود را از مصائبی که برای شما مضر هستند، حفظ نمایید.

ایشان وقایت را دو بخش کردند و گفتند: وقایت گاهی به‌وسیلۀ اسباب وسایل روز است، مانند اینکه ما برای مشکل امروزی کرونا لازم است بهداشت را رعایت و در مکان‌های عمومی تجمع نکنیم و مسافرت نرویم و در خانه بمانیم و اگر دچار مرض کرونا هستیم آن را کتمان نکنیم تا دیگران نیز مبتلا نشوند و با این کارها کادر پزشکی را یاری دهیم و ترس هم نداشته باشیم زیرا ترس از بیماری از خود بیماری خطرناک‌تر است؛در قضیۀ زلزله خانه‌هایمان دشمن ما شده بودند اما حال سپر ما هستند چه اشکال دارد در خانه بمانیم.

ایشان بخش دوم وقایت را استفاده از نسخه‌های دینی عنوان کردند و گفتند: خداوند در قرآن به ما می‌فرماید ذکر خداوند را به‌جای آوریم تا دل‌هایمان آرامش گیرد؛ «الابذکر الله تطمئن القلوب». نماز بخوانیم و استقامت هم داشته باشیم. «استعینوا بالصبر والصلوه» دعا کنیم زیرا دعا اسلحۀ بزرگی برای حفاظت از انسان است و قرآن بخوانیم زیرا قرآن برای دل‌های ما شفاست و شب‌ها که همه در خواب‌اند بلند شویم و نماز شب بخوانیم و برای سلامتی مسلمانان و خانواده و عشیره خود دعا کنیم و صدقه و احسان را هم فراموش نکنیم. در این روزها هستند کسانی که نیاز به یاری ما دارند آن‌ها را یاری دهیم و بگوییم خداوندا ما این کار را برای کسب رضایت تو انجام می‌دهیم.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه بیماری کرونا تقریباً تمام نقاط دنیا را آلوده کرده است خاطرنشان کردند: این مهمان ناخوانده که در ۱۰ آذر سال ۹۸ در ووهان چین اعلام موجودیت کرد، تاکنون ۱۸۲ کشور دنیا را درگیر کرده و حدود ۲۵۰ هزار نفر را مبتلا و بیش از ۸ هزار نفر را کشته و در مملکت ما هم تا دیروز ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر را مبتلا و ۱۲۸۰ نفر را هم از ما گرفته است

ایشان در این خصوص افزودند: ما مسلمانان معتقدیم که این امر بدون تقدیر الهی نیست؛ این ویروس سرباز الهی است که در دنیا می‌گردد تا به قدرت‌ها و در کل به بشر اعلام کند که شماها انسان‌ها ضعیف هستید و نباید زیاد مغرور باشید چرا که در مقابل یک ویروس ضعیف دچار این زلزله شده‌اید

امام‌جمعۀ پاوه با اشاره به اینکه این مشکل در تمامی مسائل در زندگی روزمره ما اثر گذاشته است گفتند: این بلا در اقتصاد، رفت‌وآمد و مسافرت، قیمت نفت، امورات دینی، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ارتباطات و حتی تغییرات در امور دینی اثر گذاشته است؛ مثلاً اگر قبلاً کسی در نزد ما عطسه می‌کرد می‌گفتیم یرحمک الله اما اگر الآن فردی در نزدیکی ما عطسه کند هرچند در ظاهر چیزی نگوییم اما در باطن خود حتماً از او ناراحت و چه‌بسا وی را نیز مورد سرزنش قرار می‌دهیم.

ماموستا قادری ضمن اظهار گلایه از مردم و مسئولان در خصوص عدم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا در منطقه، خاطرنشان کردند: در حکومت‌هایی که قانون و یا اخلاق حاکم است مردم توصیه‌های قانونی و اخلاقی را می‌پذیرند؛ مثلاً اگر حکومت به مردم بگوید برای حفظ سلامتی از خانه‌ها بیرون نیایید مردم هم بیرون نخواهند آمد و اگر جمعی بیرون بیایند با آن‌ها برابر قانون برخورد می‌شود.

ایشان افزودند: متأسفانه در کشور ما که به کشوری دارای فرهنگ غنی همراه با عقلانیت و سیاست مشهور است، جمعی از مردم در قضیه بیماری کرونا دارند اشتباه می‌روند؛ گروهی از مردم قانونمند نیستند و البته مسئولان هم برنامه‌ای ندارند تا با بی‌بندوباری پیش‌آمده برخورد شود.

امام جمعه پاوه تصریح کردند: در طی چند روز گذشته احتمالاً ۲۰۰ نفر از شهرهایی که درگیر بیماری کرونا هستند همانند تهران، اصفهان، قم و رشت؛ مسافرانی به پاوه برگشته‌اند، اما کسی نبوده بگوید به کجا می‌روید؟ ما مخالف آمدن آن‌ها نیستیم سفر آن‌ها و دیدار با خانواده‌شان مبارک است، ولی باید بدانند در دین ما منع است کسی از شهری آلوده به شهری سالم وارد شود.

ایشان با بیان اینکه برای آینده شهر و منطقه خیلی نگران هستم؛ افزودند: امیدوارم وضع شهر ما و سایر شهرهای دیگر بهتر شود اما اطمینان دارم در آینده شاهد مبتلایان زیادتری خواهیم بود زیرا مردم ما به توصیه‌های پزشکی گوش نمی‌دهند و برنامه‌ای جدی هم کنترل وردی‌ها نیست؛ چرا که صرف گذاشتن چند نفر نیروی هلال‌احمر که بی امکانات و بی هزینه و فاقد پشتیبان هستند کافی نیست و اگر زیاد هم مقاومت کنند احتمالاً از طرف مردم با آنان برخورد فیزیکی می‌شود؛ می‌طلبد ارگان‌های صاحب قدرت حضور جدی و عملی داشته باشند و الاّ در آینده شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود. تنها مصاحبه و گزارش در سایت‌ها درد را دوا نمی‌کند و باید چاره‌ای اندیشیده شود.

امام‌جمعۀ پاوه با اشاره به اینکه اروپایی‌ها از حیث پزشک و درمان از ما پیشرفته‌تر هستند، گفتند: دو روز پیش اعلام کردند مصیبتی که کرونا برای اروپا به بار آورده است، از جنگ جهانی دوم برای آنان خطرناک‌تر است ما هم باید بپذیریم و کمی زمانه شناس باشیم. پیامبر ما می‌فرمایند: رحم الله امرأً عرف زمانه و حفظ لسانه و استقامت طریقته.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن