اخبارخارجی

تأثیر بحران کرونا بر نحوه آموزش قرآن در کشورهای اسلامی

آوای سنت : بسته شدن مساجد و تعلیق تمام فعالیت‌ها به دلیل اپیدمی کرونا به ویژه در ماه مبارک رمضان در مالزی نگرانی‌هایی را درباره آینده آموزش قرآن در این کشور به همراه داشته است.

برخی از اساتید علوم قرآنی با آموزش از راه دور قرآن کریم مخالفت کرده‌اند و همچنان معتقد به آموزش سنتی و چهره به چهره هستند، در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند که آموزش از راه دور به آنها در نشر علوم قرآن کریم از جمله احکام تجوید و تلاوت کمک می‌کند.

«سامر سماره»، استاد علوم قرآنی در دانشگاه علوم اسلامی مالزی، در مورد تجربه شخصی خود در این باره می‌گوید: اپیدمی کرونا فرصت گرانبهایی را برای تقویت نشر قرآن کریم فراهم کرده است، زیرا اکنون آموزش فقط به کسانی که در حلقه‌های قرآن مسجد حاضر می‌شدند خلاصه نمی‌شود، بلکه عامه مردم در منازل یا محل کار خود در برنامه‌های آموزش قرآن مشارکت دارند.

دکتر سماره از دستیابی به نوآوری جدیدی در روش‌های آموزش قرآن از راه دور و همگامی پیشرفت علم و تکنولوژی در رفع موانع ارتباطی میان مربیان و قرآن‌آموزان در شرایط نبود امکان حضور در کنار یکدیگر خبر می‌دهد.

این استاد قرآن کریم که بر احکام تجوید و آموزش آن به قرائات ده‌گانه مسلط است، از مجازی خواندن آموزش اینترنتی قرآن کریم اجتناب و تصریح می‌کند: استفاده از این نوع آموزش مزیت‌هایی را به دنبال داشته است که در آموزش به روش سنتی وجود نداشت.

کاهش هزینه‌های رفت و آمد و استفاده بهینه از وقت، دوری از پیامدهایی مانند بیماری و ترس از خروج از منزل و رفتن به مساجد و دارالقرآن‌ها به هردلیلی از جمله فواید آموزش از راه دور قرآن کریم است که سماره به آن اشاره می‌کند.

در همین رابطه کارشناسان قرآنی از ۱۳ کشور به منظور بررسی روایات مختلف قرآنی از طریق اینترنت گرد هم آمدند. پدیده‎ای که قاریان قرآن کریم آن را فرصتی کم‌نظیر برای خود تلقی کردند.

نورالعاشقین، یکی از مسئولان مرکز نشر قرآن در منطقه «پوتراجایا» مالزی، آموزش از راه دور قرآن کریم را موقعیتی استثنایی دیده و می‌گوید: اصل ارتباط مستقیم استاد و قرآن‌آموز است.

وی که با سماره در گشوده شدن آفاق وسیع نشر علوم قرآنی در پی آموزش اینترنتی هم‌عقیده است، تأکید می‌کند: برخلاف نگرانی‌هایی که بسته شدن مساجد به همراه داشت، اپیدمی کرونا به تقویت نشر قرآن کریم و آموزش آن کمک کرد.

تعداد زیادی از کسانی که به دنبال آموزش اینترنتی قرآن کریم هستند، بر کمبودها و نواقص این نوع از آموزش چه از طریق کامپیوتر و چه از طریق تلفن همراه در مقایسه با دیگر زمینه‎های آموزش اتفاق نظر دارند.

نورالعاشقین با اشاره به چالش‌های فنی و امکانات زیرساختی برای معلم و قرآن‌آموز، تأکید می‌کند: سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد استفاده، اموری مهم در کیفیت آموزش به ‌شمار می‌رود.

سماره نیز مخالفت بسیاری از علما و اساتید احکام تلاوت و تجوید با آموزش از راه دور را یکی از بزرگترین چالش‌های آموزش الکترونیکی قرآن می‌خواند. این دسته از اساتید نگران هستند که آموزش از راه دور موجب پدید آمدن نسلی از علم‌آموزان شود که قرائت قرآن را به خوبی نمی‎دانند و آن را به گونه‌ای متفاوت از آنچه در سند متصل به رسول(ص) خدا آمده است به دیگران بیاموزند. از سوی دیگر اساتید در علم قرائات قرآن کریم و احکام تجوید با بیان اینکه تجربه رمضان در کرونا از نیاز به ایجاد همبستگی میان مؤسسات قرآن در جهان برای ورود به آموزش دیجیتال پرده برداشت، خواستار ایجاد سایت‌ها و نظام الکترونیکی برای آموزش قرآن از طریق شبکه اینترنت شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن