اخبارداخلی

ترک تحصیل ٣میلیونی در راه است…

آوای سنت : «سه و نیم‌میلیون دانش‌آموز دسترسی به هیچ‌وسیله هوشمندی ندارند و نمی‌توانند در کلاس‌های مجازی مدارس شرکت کنند و به همین دلیل خطر ترک تحصیل آنها وجود دارد.» این خبری است که وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری نهمین نشست شورای هماهنگی ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به خبرنگاران داده و گفته باید تا شروع سال تحصیلی برای این مسأله فکری کنیم.

شروع سال تحصیلی یک‌ماه دیگر است؛ یعنی نیمه شهریور و رئیس ستاد ثبت‌نام مدارس وزارت آموزش و پرورش گفته که این آمار از خوداظهاری دانش‌آموزان در زمان ثبت نام و همچنین گزارش معلمان در استان‌های مختلف به‌دست آمده است. حالا آموزش و پرورش برای حل این معضل در یک‌ماه باقی مانده می‌خواهد چه کند و چگونه می‌خواهد جلوی کاهش نرخ پوشش تحصیلی را در ایران بگیرد؟ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، اول از همه رفته سراغ ظرفیت نیکوکاران و گفته که «خیران مدرسه‌ساز می‌توانند با تمرکز بر خرید تبلت برای دانش‌آموزان، مدارس را به خانه نیازمندان ببرند.» بعد از آن هم با نهادهای اقتصادی مانند بنیاد برکت، بانک‌ها، شرکت پتروشیمی، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مستضعفان جلسه گذاشته و از آنها درخواست کمک برای تهیه تبلت دانش‌آموزی کرده است. حاجی میرزایی گفته در کنار این فراخوان برای خرید تبلت دانش‌آموزی، « به همه مدارس ابلاغ کردیم تا برای تک تک دانش‌آموزان برنامه ویژه‌ای را طراحی و وضعیت هر دانش‌آموز را تا قبل از ۱۵ شهریور مشخص کنند که آیا این دانش‌آموز قادر به دریافت آموزش‌های مجازی هست یا خیر و این موضوع را اعلام کنند».

در این بین حمیدرضا رخشانی،مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته است: ۴۰‌درصد مردم در سیستان و بلوچستان به اینترنت و بسترهای مخابراتی دسترسی ندارند. عمده مشکل ما در استان سیستان و بلوچستان به این برمی‌گردد که بسترهای اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی ضعیف است. از لحاظ اینترنت و بسترهای مخابراتی نیز حدود ۶۰‌درصد مردم در سیستان و بلوچستان به آن دسترسی دارند و ۴۰‌درصد باقی مانده دسترسی ندارند.

دانش‌آموزان اتباع خارجی هم هستند

در کنار سه‌ونیم‌میلیون دانش‌آموز ایرانی که دسترسی به لوازم هوشمند برای شرکت در کلاس درس را ندارند، رئیس ستاد ثبت نام مدارس وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان اتباع خارجی نام برده و گفته است: «امیدوارم کمیساریای عالی پناهندگان نقش خودش را در این زمینه ایفا کند و شرایط این دانش‌آموزان را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهند.»

پویش ملی تهیه تبلت برای دانش‌آموزان

وزارت آموزش و پرورش پویش ملی تهیه تبلت را برای دانش‌آموزان مناطق محروم آغاز کرده است. این تصمیمی است در آستانه سال تحصیلی، برای حمایت از دانش‌آموزانی که برای استفاده آنلاین از کلاس‌های درس در زمان کرونا، ‌موبایل هوشمند یا تبلت ندارند. وزارت آموزش و پرورش از خیران و نیکوکاران خواسته است که امسال به‌جای ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان تبلت بخرند. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، گفته است: هزینه ساخت یک مدرسه زیاد است اما یک تبلت دانش‌آموزی با ۱.۵میلیون تومان هزینه می‌تواند آموزش باکیفیت را در اختیار یک دانش‌آموز محروم قرار دهد. به این ترتیب می‌توان شکاف فاصله برخورداری از فضای مجازی را تا حدی کاهش داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن