اخبارداخلی

خوش بینی و خوشرویی از ویژگیهای مسلمان واقعی است

پیامبر اکرم بر رعایت خوشرویی با مسلمانان تاکید داشت

آوای سنت:خطیب مسجد جامع سلطان العلما قشم خوش بینی انسانها نسبت به محیط اطراف را جزو الزامات زندگی اجتماعی دانست.

به گزارش آوای سنت شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درباره علل پریشانی انسانها و به حداقل رسیدن روابط حسنه افراد با یکدیگر گفت: یکی از بیماری های نفس چه در گذشته و یا امروز بدبینی و منفی نگری است.

در این بد بینی و منفی نگری که احساس ناکامی و شکست را به همراه دارد،فرد نسبت به آینده ناامید شده و به هر چیزی با دید شک و تردید نگاه می کند. بیماری های نفسانی در صورتی که راه حلی برای درمان آن پیدا نشود، در نتیجه مراودات مردم از شخصی به شخص دیگر سرایت کرده، بزودی به وبای جامعه تبدیل خواهد شد. این بیماری موجب می گردد که انسان ها نتوانند از توانایی و استعداد شان بهره لازم را ببرند. چنین پیامدی جز زمین گیر شدن اشخاص نتیجه مفیدی عاید انسان نمی کند.

وی بداخلاقی و شرارت را از پیامده ای اصلی بدبینی خواند و افزود: این قبیل اشخاص دچار سرخوردگی شده و تصور می کنند در میان خانواده و جامعه سربار هستند. بسیاری از این دسته از افراد برای پیدا کردن راه حل بدبینی به افراد متخصص و کارشناسان مراجعه می کنند، تا بلکه بتوانند طی مدت زمان معیین و با رعایت نکاتی که به آنها توصیه می شود بیماری را از خود دور کنند. معمولا کسانی که درباره بدبینی مطالعه دارند، آسیب شناسی و پیدا کردن دلایل بیماری را بهترین راهکار برای کمک به فرد می دانند که این مسئله در همه نقاط امری مرسوم و متداول بشمار می رود.

شیخ دریایی اصلی ترین راهکار برای خلاصی از بیماری های نفسانی را رجوع به شیوه زندگی نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم دانست و ادامه داد: پیامبر اسلام خوشبینی را دوست داشت. ایشان استعدادهای خودش و دیگران را باور می کرد. خوشبختی روحی است که در انسان دمیده می شود و فرد را قادر می سازد تا به استقبال زندگی برود. فرد خوش بین از داشته هایش در راههای خیر بهره می برد. انسانها علی رغم شکل و ظاهر متفاوت شان می توانند در هر حال و شرایط نسبت به اتفاقات خوب خوش بین باشند.خوش بین بودن به این نیست یک رویداد مثبت الزاما باید اتفاق بیفتد، لیکن می تواند انگیزه فرد را برای رسیدن به موفقیت افزایش بخشد.

این عالم اهل سنت نوع عملکرد و رفتارهای ظاهری اشخاص را در نوع نگاه آنها به جامعه مهم خواند و تاکید کرد: همه حالات ما در طول شبانه روز اعم از نشستن، ایستادن، حرف زدن و سایر آنچه که دیگران از ما می بینند، بیانگر قدرتی است که در ما وجود دارد. انسان ها ذاتا متکبر بودن دیگران را نمی پسندند و از چنین فردی دوری می کنند، اما متکبر بودن در مقابل دشمن به شرط آنکه وی را دست کم نگرفته و کوچک نشماریم، باعث ایجاد ترس و وحشت در دل او خواهد شد. پس همانگونه که ناامیدی در مقابل با دشمن بستر شکست را فراهم می آورد، ناامیدی روحانی نیز موجب شکست و سرخوردگی شخص نسبت به آینده می شود و نمی تواند بر شیطان درون خود غلبه کند.

خطیب مسجد جامع سلطان العلما قشم عنوان نمود: تبسم و لبخند جزو خصوصیاتی است که خدای متعال آن را به همه بندگانش هدیه کرده است، اما این فعل متاسفانه امروز رو به فراموشی می رود. نبی گرامی اسلام تبسم را جزو صدقه قرار داده است. پس زمانی که شخصی با ورود به میان یک گروه ایجاد نشاط و شادی می کند، مانند آن است که به تعداد زیادی صدقه داده و از ثواب عمل خود بهره مند می شود. همه پزشکان و روان شناسان بر این باور تاکید می ورزند که افراد بیمار به شرط داشتن روحیه خوب و مناسب سریع تر به بهبودی می رسند.

شیخ دریایی تاکید کرد: مومنان با دیگران باید در انس و الفت بسر برند. امام شافعی رضی الله عنه فرمایش می دارد، وقتی به میان اجتماعی وارد می شوید، در آن حد تواضع داشته باشید که دیگران بتوانند از ورود شما شاد شوند. همچنانکه پیامبر گرامی اسلام همیشه با لبخند و خوشرویی وارد خانه و مجالس می شد و برای شاد کردن دل کودکان آنها را بر روی دوش خودش سوار می کرد.

خندیدن هرچند که هدف زندگی به حساب نمی آید. روی گشاده و موفقیت دیگران نباید باعث حسادت در افراد شود. اگر شخصی به مراتب بالا می رسد موفقیت وی به خاطر تلاشی است که در زندگی بکار می بندد. حسادت و بخل ورزی مانع از موفقیت دیگران و باعث پیشرفت فرد نمی شود. آنها امید به فضل خدای متعال دارند و به همین جهت فضیلت شامل حال شان می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن