اخبارخارجی

درخواست حاکم شارجه از اسپانیا: مسجد قرطبه را به مسلمانان برگردانید

آوای سنت : «سلطان بن محمد القاسمی»، حاکم امارت شارجه در امارات در یک گفت و گوی تلفنی درباره کتاب جدید خود تحت عنوان «دادگاه های تفتیش عقاید»، درخواست کرد که مسجد تاریخی «قرطبه» (کوردوبا) در منطقه اندلس در جنوب اسپانیا به مسلمانان بازگردانده شود.

القاسمی در این باره اظهار داشت: ما درخواست می کنیم که دست کم مسجد قرطبه بازگردانده شود؛ من چنین درخواستی را مطرح کردم اما گفته شد که شهرداری آن (مسجد) را به کلیسا داده است؛ من نیز گفتم کسی که مالکیتی ندارد، به کسی بخشیده که شایستگی ندارد؛ این (مسجد) مال ما مسلمانان است.

حاکم شارجه که کتاب جدید وی یک تحقیق درباره ۲۳ پرونده مسائل علیه مسلمانان در اندلس است، در صحبت های خود به میزان تخریب چهره اسلام و مسلمانان در دادگاه های تفتیش عقاید مسیحیت در قرون وسطی نیز پرداخته و تاکید کرد که هدف از این کار در ترجمه های قدیمی (انجیل)، منصرف کردن مسیحیان از اعلام مسلمان شدن خود بوده است.

لازم به ذکر است که با تصمیم اخیر دولت ترکیه مبنی بر تغییر کاربری دوباره مسجد تاریخی «ایاصوفیه» در شهر استانبول در غرب این کشور از موزه به مسجد، وضعیت مسجد تاریخی قرطبه در اندلس که هم اکنون از آن به عنوان کلیسای جامع استفاده می شود، بار دیگر توجه محافل عمومی را به خود جلب کرده جایی که سکوت برخی دولت های غربی در قبال تبدیل مسجد قرطبه و بسیاری دیگر از مساجد و بناهای تاریخی اندلس به کلیسا و اعتراض آنها به تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، استاندارد دوگانه نسبت به تحولات مشابه در کشورهای مختلف را آشکار ساخته است.

مسجد جامع قرطبه که در دوره خلافت «اموی» بین سال های ۷۸۶ تا ۹۸۸ میلادی یعنی در یک بازه زمانی تقریبا ۲۰۰ ساله ساخته شده و در آن دوره یکی از بزرگ ترین مساجد جهان بوده، پس از تصرف شهر قرطبه (کوردوبا) از سوی پادشاهی «کاستیل»، ابتدا در سال ۱۲۳۶ به کلیسا و پس از آن نیز در قرن هفدهم میلادی به کلیسای جامع تبدیل شد.

این بنای تاریخی هم اکنون به عنوان کلیسای جامع، وابسته به واتیکان است و در روزهای خاصی تنها مسیحیان کاتولیک اجازه عبادت در آن را دارند در حالی که اقلیت مسلمان اسپانیا بارها خواستار صدور مجوز برای عبادت در آن به عنوان مسجد شده با این حال چنین درخواستی همواره بی پاسخ مانده است.

بنای مذکور که در سال ۱۹۸۴ میلادی تحت عنوان مسجد-کلیسای جامع قرطبه وارد فهرست جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) شده، شاهد تخریب بسیاری از بخش های خود در دوره های مختلف بوده و در حال حاضر نیز از باقی مانده مناره های آن به عنوان برج ناقوس استفاده می شود در حالی که به عنوان جاذبه گردشگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن