اخبارخارجی

سه نسخه تاریخی قرآن کریم در کتابخانه های نیویورک آمریکا

آوای سنت : سه نسخه تاریخی قرآن کریم که قدمت یکی از آنها به بیش از ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، در یکی از کتابخانه‌های شهر نیویورک آمریکا نگهداری می‌شود.

اگر در کتابخانه‌های بزرگ دنیا جست‌وجو کنیم، نسخه‌های بسیار قدیمی قرآن کریم را مشاهده می‌کنیم چرا که کتابت و نگهداری قرآن کریم از ابتدا برای مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و مستشرقان در ترجمه و نگهداری نسخه‌های قدیمی قرآن تلاش می‌کردند.

کاربران فضای مجازی، ۳ تصویر از نسخه‌های قدیمی قرآن را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده و در توضیح آن نوشته اند «سه نسخه از قرآن کریم موجود در موزه و کتابخانه مورگان نیویورک».

آنها در توضیح نسخه‌های قدیمی قرآن که تصاویر آنها را منتشر کرده، نوشته است: مصحفی که حاوی سوره مبارکه فاتحه الکتاب است، مربوط به سال ۱۵۸۰ میلادی در شهر شیراز سرزمین فارس است.

مصحفی که حاوی سوره مبارکه الاسراء است، نیز به دوران حکومت عثمانی یعنی سال ۱۸۳۲ میلادی باز می‌گردد و مصحف سبز رنگ مربوط به کشور هند و مشخصا، منطقه کشمیر است که به سال ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد.

موزه و کتابخانه مورگان (The Morgan Library) یکی از بزرگترین گنجینه‌های ادبیات، هنر و تاریخ است که بسیاری از کتب کمیاب و نسخه‌های خطی از قرون وسطی تا قرن بیستم را در خود جای داده است.

این کتابخانه در سال ۱۹۰۶ میلادی به عنوان کتابخانه خصوصی برای «جی.بی.مورگان» تأسیس شد و طراحی آن ۱.۲ میلیون دلار هزینه دربر داشت.

در سال ۱۹۲۴ میلادی تبدیل به یک مؤسسه عمومی و در سال ۱۹۶۶ به عنوان یکی از آثار باستانی نیویورک ثبت شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن