اخبارداخلی

عبور شهرهای کردستان از مرزهای بحران کرونایی

هشدار شدید مقامات بهداشتی به مردم

آوای سنت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از احتمال فوق بحرانی شدن بیماری کرونا در برخی شهر در کردستان خبر داد.

به گزارش آوای سنت دکتر ابراهیم قادری در ادامه روند بیماری کرونا در استان کردستان عنوان نمود: با ادامه روند فعلی شیوع کرونا، شهرهای سنندج، سقز، قروه و مریوان به مرحله فوق بحرانی خواهند رسید. متاسفانه گردش ویروس در‌جامعه بسیار بالا بوده و ابتلای درون خانواده ها به شدت افزایش یافته است. اکنون می توان گفت که ویروس بین خانواده ها تبادل می‌ شود.

وی در این باره افزود: عدم مراجعه زود هنگام بیماران و رفت و آمدهای این بیماران به مهمانی ها و جامعه باعث افزایش شدید اپیدمی خواهد شد. در حال حاضر اقدام سریعی که می‌ تواند گردش ویروس را کم کند، مراجعه زود هنگام بیماران و شروع درمان و جداسازی بیماران و قرنطینه افراد در تماس است که باید جدی گرفته شود.

دکتر قادری متذکر شد: یک اپیدمی در شهرستان های سنندج، سقز، قروه و مریوان می تواند به حد فوق بحرانی تبدیل شود. در کمال تاسف هنوز نیز عده ای از افراد این بیماری را جدی نگرفته اند و استفاده از ماسک پایین و تعدد مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی هنوز زیاد است. در این شهرستان ها تعداد مراکز ۱۶ ساعته و مراکز نمونه گیری افزایش یافته اند، ولی بازهم افراد بیمار، بیماری خود را باور ندارند و در حالتی مراجعه می‌ کنند که بیماری بسیار شدید شده و تعداد زیادی را آلوده کرده اند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با یادآوری این مطلب که همه‌ گیری کرونا که از اوایل اسفند سال گذشته شروع شده و اکنون در پیک سوم خود قرار دارد، اظهار داشت: کسانی که به مسئله  فاصله گذاری اجتماعی اهمیت نداده و در مراسم عزا و عروسی شرکت می ‌کنند، خود و خانواده شان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌ دهند. از طرفی افراد به دلیل روابط عاطفی و رودربایستی که دارند نمی ‌توانند در این مراسم‌ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همین موضوع موجب افزایش شمار مبتلایان می شود.

دکتر قادری اذعان کرد: تمام نیروهای شبکه بهداشت سنندج در مراکز شهری و روستایی فعال هستند و ضرورت دارد مردم برای کاهش آمار فوتی ها و کمک به کادر بهداشت و درمان، تمام دستورالعمل های بهداشتی در پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا را رعایت کنند. متاسفانه علی رغم هشدارهای فراوان شاهد تجمعات در برگزاری مراسمات عزا و عروسی هستیم که دانشگاه علوم پزشکی کردستان با توجه به شاهد بودن مرگ و میرهای فراوان که بر اثر کرونا اتفاق می افتد، به شدت با هرگونه مراسم عزا و عروسی مخالف است. از سوی دیگر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در تمام اقشار جامعه  حتی جوانان وجود دارد و لازم است که مردم از دور همی های خانوادگی، حضور در آرامستان ها و اماکن پر ازدحام پرهیز کنند.

این مسئول تاکید کرد: عده زیادی از مدافعان سلامت خط‌ شکن نبرد با کرونا برای حفظ سلامتی جامعه و نجات جان همشهریان مبتلا به کرونا ضمن قبول وظیفه سنگین در نبردی سخت و سهمگین با این بیماری هزار رنگ می ‌جنگند که تنها راه قدردانی و حمایت از آنها در شرایط فعلی رعایت جدی اصول بهداشتی در پیشگیری از این بیماری با فاصله ‌گذاری اجتماعی، شست و شوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک است.

اکنون زمان ارتباطات خانوادگی و تجمع نیست و از مردم خواهش می ‌کنم به خاطر حفظ سلامت خود، جامعه و کادر پزشکی و درمانی به توصیه‌ها توجه جدی داشته باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن