اخبارداخلی

عیب جویی از دیگران از اعمال ناپسند است

ضرورت دقت انسان در رفتارهای خود

آوای سنت: امام جمعه رمین چابهار سنجش اعمال را باعث اصلاح اعمال در انسان مطابق با دستورات قرآن کریم و سنت دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا خدابخش اسلام‌ دوست عیب جویی و جستجو برای پیدا کردن ایراد در دیگران را عملی مردود و نکوهیده خواند و گفت: وقتی انسان در پی عیب دیگران باشد، عیب های خودش را فراموش می کند. این چنین اشخاص وقتی سخن بگویند تاثیری در اطرافیان نخواهد گذاشت. سخن زمانی تاثیر گذار است که انسان ابتدا به فکر اصلاح خودش باشد.

وی یکی از مشکلات جامعه اسلامی خود فراموشی خواند و افزود: زمانی که انسان اندیشه اصلاح جامعه را نداشته و به فکر اصلاح خود و دیگران نباشد، لاجرم در پی عیب گیری و گناه دیگران خواهد بود. این هنگام فرد نه تنها اصلاح نمی‌شود، بلکه موجبات هلاکت خود و سایرین را فراهم می سازد.

انسان باید ابتدا در فکر اصلاح خودش باشد.با اصلاح خود می توان دیگران را نیز اصلاح کرد.هر شخصی در قیامت جوابگوی اعمال خودش است و هرگز از شخص درباره اعمال دیگران پرسش نخواهد شد. دنیا محل گذر است و با میل به انجام معروفات و گریز از منکرات می توانیم باعث نجات خود و دیگران از مبتلا شدن در گمراهی شویم.

امام جمعه رمین تاکید کرد: گمراهان نمی توانند به افرادی که هدایت شده، آسیب برسانند، با این حال متاسفانه بزرگترین ضربات به دنیای اسلام از سوی خود مسلمانان وارد می شود، پس نباید همه آسیب ها را به کفار نسبت بدهیم‌. کفار زمانی در اجرای نقشه هایشان پیروز خواهند شد که ایمان در امت اسلامی رو به ضعف گذاشته و بی قیدی جوامع را فرا گیرد.

امروز بزرگترین ضریه از بی عملی است. ما مدعی مسلمانی هستیم، اما به اسلام خود عمل نکنیم و این سبب نگاه و برداشت بد دیگران می‌شود.

این عالم اهل سنت پیروزی های مسلمانان را به سبب اعمال صحابه رضی الله عنهم دانست و تاکید کرد:  اگر در آن زمان بسیاری از انسان‌ها مسلمان می‌شدند، به خاطر اعمال، گفتار و رفتار نیک نبی اکرم صلی ‌الله علیه وسلم و یاران ایشان بود که سبب ایمان در سایر انسان ها می شد.‌

پیش از آن که اعمال ما محاسبه شود، خود را سنجش کرده و باید ببینیم که رفتار و کردارمان به چه میزان با دستورات قرآن کریم  الله و سنت رسول گرامی مطابقت می کند.

امام جمعه رمین سنجش عقیده را از نکات لازم در خود ارزیابی برشمرد و عنوان نمود: خدایی ناکرده نشود که در نتیجه گرایش به انحراف دچار شرک شدن و به دنبال بدعات و خرافات نرویم. وقتی در عقیده استوار باشیم نماز، روزه حج، زکات در زندگی نهادینه می شوند. انسان پس از پایبندی به واجبات به اعمال دنیوی می پردازد. معاملات و معاشرت بخشی از امور دنیوی است، پس باید با خود فکر کند که معاملات و معاشرت وی از چه نوع کاری است؟ آیا رزقی که کسب می‌کند از راه حلال است یا حرام؟ اگر ایراداتی در کارش دیده می شود به فکر اصلاح باشد.

مولانا اسلام دوست خاطر نشان کرد: زندگی خود را با مطابق سنت رسول ‌الله صلی‌ الله ‌علیه‌ وسلم برنامه ریزی کنیم‌. در ادای حقوق والدین و فرزندان کوشا باشیم. با اخلاق حسنه در انجام فرایض دینی و امور دنیوی همت گماریم. محاسبه اعمال را فراموش نکنیم. هر شخصی فردی که خود را عادت به محاسبه اعمال کند، کم کم الله تعالی او را توفیق اصلاح نصیب می‌‌کند. وقتی فرد اصلاح شود جامعه هم به اصلاح می‌ رسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن