اخبارداخلی

ماموستا ملاقادر قادری: امیدواریم سفر رییس قوه قضائیه به کرمانشاه منشاء خیر باشد

آوای سنت : ماموستا ملاقادر قادری در دیدار با هیئت اعزامی از سوی قوه قضائیه گفت: ریاست محترم قوۀ قضائیه همۀ اقداماتشان تا کنون خیر بوده، سفرشان به استان کرمانشاه برای کل استان و بخصوص برای ما مرزداران و در اصل برای کولبران ما منشأ خیر باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه روز گذشته هیئتی از سوی قوۀ قضائیه که به منظور زمینه سازی برای سفر ریاست محترم قوه قضائیه به استان کرمانشاه در شهرستان پاوه حضور یافت و با حاج ماموستا ملا قادر قادری دیدار و در خصوص مشکلات مرز و مسئله کولبری با ایشان گفتگو کرد.

 ماموستا قادری در این دیدار با تاکید بر این موضوع که به نظر بنده اصلاً کولبری شغل نیست؛ هم از نظر قانونی و هم ازنظر شرعی جای اشکال دارد در ادامه گفت: مدتی پیش، خانمی پسرش را نزد من آورد و گفت: با پسرم رفته‌ایم کولبری و نیروهای هنگ مرزی ما را دنبال کرده‌اند و چشم پسرم زخمی‌شده و موضوع در ایران سروصدای زیادی به پا کرده است. گفتم مگر خانم‌ها هم کولبری می‌کنند؟ گفت: بله ما ۲۰ زن هستیم و ساعت سه نصف شب با ماشین به شهر نودشه می‌رویم و از نودشه کوله را کول می‌کنیم و به مرز طویلۀ عراق می‌بریم. بنده دو روز ناراحت بودم و به خانوادۀ خودم گفتم این زنان جوان که ساعت ۳ نصف شب برای ۱۰۰ هزار تومان به مرز می‌روند واقعاً در معرض خطر هستند؛ پس مسئلۀ کولبری برای زنان و جوانان ما از هر حیث خطرناک شده است.

وی افزود: کسانی که شبانه کولبری می‌کنند دیگر به مسائل شرعی چون عبادت اهمیتی نمی‌دهند و به نظر اینجانب کولبری هم ضرر دینی دارد هم ضرر دنیوی و به همین خاطر است من کولبری را شغل شایسته برای مردم کُرد نمی‌دانم چراکه هم ازنظر قانونی و هم از نظر شرعی جای اشکال است.

امام جمعه پاوه یادآور شد: از طرف دیگر مردم منطقه هم شغل و کار ندارند و چاره‌ای هم ندارند. ما در روایت داریم یک‌بار حضرت علی (ع) سلمان فارسی را دید به سلمان فرمود: «کیف اصبحت یا ابا عبدالله؟» چگونه هستی ای سلمان؟ سلمان گفت: حالم خوب نیست چرا که درگیر چهار مسئله هستم؛ بچه‌هایم از من نان می‌خواهند، خداوند هم از من عبادت می‌خواهد، شیطان هم از من گناه می‌خواهد و مرگ هم جلو چشمان من است و هرلحظه امکان دارد فوت کنم.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما درآمدی ندارند؛ قبلاً می‌شد با درآمد ساده روز و شب را گذراند و مردم زیاد در قیدوبند زندگی‌های آن‌چنان امروزی نبودند اما امروزه وضع تغییر کرده و مردم هم معیشت می‌خواهند و چون امکانات ندارند مجبورند خودشان را با این کولبری سرگرم کنند.

ملاقادر قادری تاکید کرد: مسئله بازگشایی مرز موضوعی است که می تواند برخی از مشکلات این منطقه را حل کند، اما بنده باور ندارم این مشکل مرزی ساده حل شود؛ چون تصمیم‌گیرندگان زیادند و کسب رضایت همۀ این ارگان‌ها سخت است.

وی ادامه داد: تا حالا دو بار این مرز پاوه باز شده ولی باز در اثر مشکلاتی که خود مردم و مسئولان مرزی ایجاد کرده‌اند، دوباره تعطیل شده است.

امام جمعه پاوه افزود: مثلاً ۲ تا ۳ هزار کارت کولبری افراد را دست یک نفر می‌دادند و می‌گفتند: شما مجاز هستید با این کارت‌ها کالا وارد کنید اما در قبال ورود کالا باید مبالغی را که بعضاً زیاد هم بود به این چند ارگان پرداخت نمایید. حتی بعضی از ارگان‌ها در ماه ۲۵۰ میلیون تومان از این کارت‌ها سود می‌بردند؛ یعنی کولبری به یک نوع کاسبی برای تعدادی از افراد و ارگان‌ها تبدیل شده بود و این ارگان‌ها هم بعضاً علیه دیگری شکایت می‌کردند و از کولبران فیلمبرداری می‌کردند و به تهران می‌فرستادند و در تهران هم می‌گفتند: این چه وضع مملکت‌داری است؟ و نهایتاً مرز را تعطیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است بعضی از ارگان‌ها و جمعی از مردم خوشحال نیستند امور مرزی قانونمند شود و از رسمی شدن مرز نگرانند و این وضع مشکل‌ساز را قبول دارند.

ماموستا ملا قادر قادری تاکید کرد: در اثر بی بندو باری مرز، بعضی از نیروهای پاک آلوده شده‌اند و موضوع قاچاق در مرز خیلی سخت شده است؛ مردم توقع زیادی از جمهوری اسلامی و مرزبانان دارند، مرزبانان هم می‌گویند ما مسئول امنیت کشور هستیم نه معیشت مردم و مردم هم می‌گویند ما برای زن و بچه و خانواده‌مان درآمد لازم داریم دولت باید در مرز ما به فکر ما باشد.

وی ادامه داد: با این اوصاف، هم مأمورین و هم مردم گرفتارند. اگر مأمورین مرز را آزاد کنند، از آن‌ها قبول نمی‌کنند و جمعی از اسلحه و مشروبات گرفته تا سیگار و … وارد مملکت می‌کنند. اگر آزاد هم نکنند زنان و مردان منطقه برای قاچاق به مرز می‌روند و با مأمورین برخورد و عده‌ای هم کشته و زخمی و وسایل آنان ضبط می‌شود و زندان‌ها پر می‌شوند و این‌ها همه مشکلات مرز است.

امام جمعه پاوه خاطرنشان کرد: ما ۴۰ سال است درخواست می‌کنیم این مرز شوشمی با طویلۀ عراق را برای آمدورفت خودروهای سبک آزاد کنید که از آن طرف مرز روزانه ۱۰۰ ماشین به این طرف بیایند از تعویض‌روغنی گرفته تا خرید وسایل همه به نفع مردم است و کاری قانونی هم هست و ۱۰۰ ماشین هم به آن طرف برود که این کار هم آرامش به دنبال دارد و هم وضع اقتصادی را بهتر می‌نماید.

وی ادامه داد: ۴۰ سال است ما داد می‌زنیم، لیکن کسی حرف ما را نمی‌شنود، ولی شبانه‌روز شاید ده‌ها ماشین امکانات در این طرف مرز و آن‌طرف مرز جابجا می‌شود و کسی هم کاری به کارشان ندارد و بعضاً عده‌ای از فقرای بدبخت گرفتار و زخمی و یا کشته می‌شوند.

وی افزود: ریاست محترم قوۀ قضائیه که همۀ اقداماتشان تا کنون خیر بوده، سفرشان به استان کرمانشاه برای کل استان و بخصوص برای ما مرزداران و در اصل برای کولبران ما منشأ خیر باشد که ان شاء الله با هماهنگی دولت محترم باید تصمیم بگیرند یک ارگان مثلاً ادارۀ گمرک را همراه با نیروی انتظامی در مرز مستقر و مثل جاهای دیگر این دو ارگان مسئولیت را قبول نمایند. بدون تردید مشکلات به حداقل خواهد رسید.

ماموستا ملا قادر قادری تاکید کرد: اگر این کار را کردند قطعاً ما امیدوار خواهیم شد؛ خواست ما این است رفت‌وآمد مرزی قانونمند شود. بزرگان ما گفته‌اند حتی اگر با قانون ضعیف با انسان برخورد شود بهتر از بی‌قانونی است. اگر قانون عادل هم نباشد وجودش بهتر از بی‌قانونی است.

وی افزود: مردم ما مردم شهیدپروری هستند، این مردم شهید داده‌اند. ما در شهرستان پاوه به نسبت جمعیت به ازای هر صد و دو نفر یک شهید داده‌ایم. مردم ما مردمی انقلابی هستند و طرفدار نظام و مطیع رهبری‌اند ولی می‌خواهند زندگی محترمانه هم داشته باشند، این شیوه زندگی نیست.

وی ادامه داد: بنده این شیوه را قبول ندارم در مسجد جامع هم گفته‌ام نه این توقعات مردم قابل‌قبول است و نه بی‌صاحب کردن مرز  و نه فراموش کردن مردم. باید هم مرز دارای صاحب باشد و هم مردم ما زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و الّا این کشتن و بردن مال مردم و بی‌نظمی و علیه نظام گفتن ادامه می‌یابد؛ ان شاء الله شاهد قانونمند نمودن مرز باشیم و سفر آتی ریاست محترم قوۀ قضائیه حضرت آیت‌الله رئیسی منشأ خیر باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن