اخبارداخلی
موضوعات داغ

محکومیت ترور مولانا عادل خان از طرف علمای شاخص اهل سنت

مولانا عادل خان از علمای شاخص پاکستان بود

آوای سنت: انتشار خبر ترور مولانا عادل خان در پاکستان با واکنش علمای شاخص اهل سنت مواجه شد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت شیخ الااسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با صدور بیانیه ای نسبت به ترور ناجوانمردانه مولانا دکتر عادل خان واکنش نشان داد. در بخشی از بیانیه ایشان آمده است: این عملیات تروریستی ناجوانمردانه که از دشمنی و عداوت با دین و اهل علم سرچشمه می‌گیرد، به شدت محکوم است. امیدوارم مسئولین پاکستانی برای حفاظت از جان علمای ارزشمند خود اقدامات جدی انجام داده و اجازه ندهند بیش از این، دست‌های پنهان امنیت کشورشان را به خطرات بیاندازند.

مفتی محمد قاسم قاسمی نیز روز یکشنبه (۲۰ مهر ۱۳۹۹) در جلسۀ هفتگی خود مولانا عادل را «انسانی مبتکر، فعال و آگاه» دانست و ضمن «دردناک» توصیف کردن حادثۀ ترور ایشان، ابراز امیدواری کرد که عاملان ترور این شخصیت برجسته شناسایی و رسوا شوند و به سزای اعمال‌ شان برسند.

استاد حدیث و فقه دارالعلوم زاهدان با اشاره به واکنش مفتی محمدتقی عثمانی، نائب‌ رئیس دارالعلوم کراچی، به این حادثه اظهار داشت: مفتی محمدتقی در توئیتی «دفاع از صحابه» و «تلاش برای وحدت ملی» را از مهمترین فعالیت‌های مولانا عادل‌ خان برشمرده است. امید می رود علما و اندیشمندان پاکستان برای ریشه ‌یابی چنین اتفاقاتی و جلوگیری و خشکاندن ریشه این‌گونه حوادث تدابیر لازم و ضروری را اتخاذ نمایند.

همچنین مولانا عبدالرحمان سرکوهی امام جمعه اهل سنت چابهار در این باره نوشت: زندگی پر خیر و برکت مولانا محمدعادل ‌خان در مسیر احیای اندیشه‌های اسلام و صحابه کرام سپری شد و خداوند متعال این سعادت بزرگ را نصیبش کرد که عمرگونه برای دفاع از این اندیشه بزرگ در خون بغلتد و حقا چه خوش سعادتی است این استقامت پای باورهای مقدس دین مبین اسلام تا پای مرگ!

مولانا ساداتی مدیر جامعه مدرسین و طلاب دارالعلوم زنگیان سراوان نیز با صدور پیامی ترور مولانا دکتر عادل خان مدیر جامعه فاروقیه کراچی را محکوم نموده و خواستار دستگیری و محاکمه جنایتکاران این حادثه هولناک شده است. مولانا ساداتی در پیام خود از مولانا عادل خان بعنوان عالم فرزانه و فرزند ارشد حضرت مولانا سلیم الله یاد کرده و افزود: تروریست ها هر از چند گاه شخصیت ها و نخبگان ارزشمند را هدف شوم خود قرار می دهند که لازم است علماء، نخبگان و حاکمان برای جلوگیری از چنین حوادث ناگوار و تلخ با هوشیاری تدابیر لازم را بکار گیرند از آنجا که فقدان چنین سرمایه هایی به دست تروریست های کوردل ضایعه ای بزرگ برای امت اسلامی است.

شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش همزمان با این اتفاق ضمن محکومیت ترور این چهره شاخص دنیای اسلام اظهار داشت: خبر ترور ظالمانه مولانا عادل خان بسیار ناگوار، مؤلمه و تکان دهنده بود که جهان اسلام را در غم و‌اندوه فرو برد. از مسئولین حکومتی کشور پاکستان، شناسایی و اشد مجازات عاملان این جنایت را خواستارم.

مولانا مطهری مدیر حوزه علمیه احناف خواف هم شهادت مولانا محمد عادل‌خان، مدیر جامعه فاروقیه کراچی پاکستان را تسلیت گفته و عنوان نمود: مولانا عادل خان از لحاظ علمی و سیاسی در مقام بسیار بالایی قرار داشت، به ‌طوری‌ که در زمان حیات مرحوم مولانا سلیم‌ الله خان به نمایندگی از ایشان در جلسات شرکت می‌ کرد. بنده از مسئولین دولت پاکستان تقاضا دارم هر چه سریع‌ تر عاملان ترور را دستگیر و به اشد مجازات برسانند.

مولانا فضل الله رئیسی امام جمعه و مدیر مدرسه علوم  دینی شهر ساربوک – قصرقند با بی رحمانه توصیف کردن ترور مولانا دکتر عادل خان عالم فرهیخته پاکستانی، آن را بشدت محکوم کرده و خاطر نشان ساخت: کشتن ناجوانمردانه چنین بزرگانی، برای تمام امت اسلام ضایعه بزرگی است. از خداوند منان امید دارم ایشان را در بهترین رحمت خود جای بدهد و روحش را با انبیاء ، صالحین و شهداء محشور بگرداند. باریتعالی جای خالی ایشان را با خلف صالح و نیک پر بگرداند و به همه  صبر و اجر عنایت بفرماید.

در این خصوص جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه عین‌العلوم گشت سراوان، با صدور بیانیه‌ای به ترور مولانا محمد عادل‌خان، مدیر “جامعه فاروقیه” کراچی واکنش نشان دادند. در این بیانیه ضمن تسلیت شهادت مولانا عادل ‌خان به مجموعۀ جامعه فاروقیه و جهان اسلام، از مسئولین پاکستان خواسته شده است که عاملان این حادثه در اسرع وقت شناسایی و بازداشت و موضوع «با شفافیت کامل» برای مردم اطلاع‌ رسانی شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن