اخبارداخلی

معاون استاندار کردستان: طرح مبادلات مرزی باید جایگزین کولبری شود

آوای سنت : معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی با هدف کمک به بهبود معیشت مرزنشینان باید جایگزین پدیده کولبری شود.

 خالد جعفری روز شنبه در نخستین جلسه شورای مبادلات مرزی شهرستان بانه، گفت : مهمترین هدف اجرای طرح ساماندهی مبادلات کمک به معیشت مرزنشینان و کولبران است و به صورت قانونی ۱۰۰ قلم کالا اصلی با بیش از ۸۰۰ دسته کالا زیر مجموعه با استفاده از کارت‌های الکترونیکی پیله وری و انجام تشریفات گمرکی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین محموله کالا در بهمن سال گذشته همزمان با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت از طریق مرز سیرانبند وارد کشور شد، افزود: در اجرایی این طرح به ازای هر نفر هفت میلیون ریال و هر خانوار چهار نفر ۲۸ میلیون معافیت گمرکی، سود نصیب مرزنشینان خواهد شد.

وی اضافه کرد: مرحله نخست این طرح با ورود کالای وارداتی به بندرعباس آغاز و با هماهنگی گمرک محموله وارد بازارچه سیرانبند شد و اقدامات گمرکی در این محل انجام گرفت.

جعغری با بیان اینکه هدف از اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی حذف و کمرنگ شدن پدیده کولبری است، یادآور شد: با اجرای این طرح ۱۰۰ قلم کالا به صورت قانونی با توجه به معافیت ها از مسیر رسمی وارد کشور می‌شود و برای مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتر مرز درآمد ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: در این استان ۲۹ هزار خانوار مرزنشین وجود دارد که ۲۲ هزار خانوار در شهرهای بانه، مریوان، سقز و سروآباد دارای کارت مرزنشینی رسمی معتبر هستند و با ثبت آماری که انجام می‌شود، معافیت سود بازرگانی به این خانوارها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در صورتی که واردات توسط تعاونی مرزنشینان و یا خود مرزنشینان انجام شود معافیت سود بازرگانی نیز به خود آنها تعلق خواهد گرفت.

جعفری یادآور شد: در اجرای طرح مبادلات مرزی بانک مرکزی، گمرک ایران و وزرات صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور به عنوان هماهنگ کننده نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به وجود ۱۹ تعاونی مرزنشین در کردستان افزود: بیشترین تلاش ما این است که تعاونی ها مرزنشینان نیز در کنار تجار فعال شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه بیشترین آمار مرزنشینان متعلق به استان است، اظهار داشت: از غرب کشور، کردستان به عنوان نماینده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد مبادلات مرزی تعیین شد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی بازارچه سیرانبند بانه زیرساخت های لازم برای واردات کالا از طریق کارت پیله وری مرزنشینان را دارد و مرزنشینان شهرهای سروآباد، مریوان و سقز فعلا باید از طریق این بازارچه اقدام کنند.

فرماندار شهرستان بانه نیز گفت: اجرایی شدن طرح مبادلات مرزی یکی از دغدغه ها و مطالبات مهم مرزنشینان است که بار دیگر از سر گرفته شد که امیدواریم با اجرای این طرح مشکلات معیشتی مرزنشینان حل شود.

اسماعیل رستم پور با بیان اینکه در بازارچه مرزی سیرانبند آمادگی لازم برای واردات ۱۰۰ قلم کالا وجود دارد، افزود: واردات ۱۰۰ قلم کالای مرزنشینان به رونق بازار تجاری بانه و دیگر شهرهای کردستان کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: برای حل مشکلات و نواقص این طرح جلسات زیادی در سطح استانی و شهرستان برگزار شده و نواقص و ایرادات آن تا حدود زیادی برطرف شده است.

رستم پور از همه تجار و سرمایه گذاران کردستان درخواست کرد که کالاهای خود را با استفاده از کارت های الکترونیکی مرزنشینان وارد و سود حاصل از صادرات را به ایشان پرداخت کنند

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن