اخبارخارجی

ممنوعیت سفر جوانان در غزه مخالف آموزه‌های اسلام است

آوای سنت : قاضی القضات فلسطین حکم ممنوعیت سفر جوانان در نوار غزه را مخالف با آموزه‌های دین اسلام دانست.

به نقل از روسیا الیوم، دیوان قاضی‌القضات فلسطین در خصوص حکم دادگاه نوار غزه درباره ممنوعیت سفر افراد ذکور بالای ۱۸ سال و همچنین ممنوعیت سفر دختران بدون اذن ولی، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: شماری از شهروندان نوار غزه درباره عمومیت دادن حکم صادره از دادگاه این منطقه در خصوص ممنوعیت سفر افراد ذکور بالای ۱۸ سال و سفر دختران بدون اجازه ولی، به ما مراجعه کرده‌اند. این مسئله، یک امر اجتهادی صرف است و اگر از سوی افراد دارای صلاحیت و در محل درست آن صادر شود، قابل قبول است.

این بیانیه افزوده است: دیوان قاضی‌القضات فلسطین با ارزشی که برای دادگاه‌های شرعی قائل است، توجه آنها را به موارد زیر جلب می‌کند:

۱_ دیوان قاضی‌القضات فلسطین تنها مرجع صدور حکم در مورد این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با احوال شخصیه(خصوصیاتی‌ که‌ هویت‌ شخص‌، حقوق‌ و تکالیف‌ او را در خانواده‌ و اجتماع‌ معین‌ می‌کند) افراد در سرزمین فلسطین است.

۲ ـ بیانیه‌ای که از سوی دستگاه قضائی در استان‌های جنوبی فلسطین صادر شده است، هیچ اعتباری ندارد زیرا از سوی دستگاه‌های متخصص یعنی دیوان قاضی‌القضات صادر نشده است.

۳ ـ رعایت شرایط و زمان‌ها از قواعد اساسی دین حنیف اسلام است و در نتیجه دلیلی برای اجتهاد احکام گذشته برای زمان‌های آینده وجود ندارد.

۴ ـ محدود کردن آزادی‌های عمومی و خصوصی بدون مجوز شرعی، با شریعت اسلام تناقض دارد و تجاوز به حقوق اصیل مسلمانان بوده و قانون اساسی دولت فلسطین نیز بر این مسئله تصریح کرده است.

این دیوان تأکید کرد که شهروندان فلسطینی ملزم به اجرای حکم دادگاه نوار غزه نیستند و دستگاه قضایی نباید در احکام و دادرسی‌های خود این حکم را در نظر بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن