اخبارخارجی

همکاری طالبان با شاخه القاعده در شبه قاره هند

آوای سنت : وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طی گزارشی درباره اوضاع امنیتی افغانستان به کنگره ایالات متحده، گروه طالبان را به ادامه همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند متهم کرده است.

بنا بر توافق صلح آمریکا و طالبان که در فوریه امسال امضا شد،‌ طالبان پذیرفت که هم زمان با آغاز روند تدریجی خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان اجازه ندهد که مناطق تحت کنترل این گروه به یک پایگاه امن برای گروه هایی نظیر القاعده برای حمله به آمریکا تبدیل شود.

با این حال، در گزارش تازه پنتاگون آمده است که گروه‌های منطقه‌ای وابسته به القاعده روابط نزدیکی با طالبان برقرار می کنند و “منافع پایداری” در حمله به سربازان آمریکایی و سایر کشورها دارند.

این گزارش می افزاید: «اما در ماه‌های بعد، طالبان به همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند ادامه دادند.»

پنتاگون می گوید: «با وجود پیشرفت‌های اخیر در روند صلح، شاخه القاعده در شبه قاره هند روابط نزدیکی را با طالبان در افغانستان که احتمالا برای محافظت و آموزش است حفظ می کند.»

پنتاگون در این ارزیابی که به کنگره آمریکا ارائه شد می گوید که شاخه القاعده در شبه قاره هند به طور مرتب با اعضای «رده پایین طالبان» برای تضعیف دولت افغانستان همکاری می کند.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که سازمان اطلاعات ارتش روسیه به طالبان وعده داده بود که در برابر هر نظامی آمریکایی که در افغانستان بکشند، به آنان پاداش نقدی بدهد.

به گفته منابع نیویورک تایمز، این اطلاعات فوق سری در ماه فوریه امسال در گزارش‌های ویژه روزانه رییس جمهور گنجانده شد تا به اطلاع دونالد ترامپ برسد اما او هیچ واکنشی نشان نداد. این در حالیست که آقای ترامپ می گوید از اطلاعات مذکور بی‌خبر بوده و نیویورک تایمز را به ساخت داستانی «جعلی» برای بدنام کردن خود متهم کرده است.

گروه طالبان و دولت روسیه این اتهام را بی‌اساس می دانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن