اخبارداخلی

وعده های بی سرانجام مسئولان برای اشتغالزایی

94 درصد واحدهای صنعتی کردستان زير 50 نفر اشتغال دارند!

آوای سنت : یکی از مهمترین مزایای صنایع کوچک در استان کردستان ایجاد اشتغال پایدار است که عدم تحقق وعده های مسوولان در این راستا موجب دلسرد شدن تولید گنندگان شده است.

صنایع کوچک در دنیا یکی از ارکان بسیار مهم در زمینه اشتغالزایی و از عوامل تحرک صنایع متوسط و بزرگ محسوب می شوند هر چند که در این میان تمایل به بدهکار شدن از مهمترین نقاط ضعف این صنایع به شمار می رود.

صنایع کوچک در کنار داشتن ویژگی‌های مثبتی از جمله انعطاف‌پذیری، تولید نیروی انسانی، زمینه‌ساز بودن در راستای افزایش صادرات و پایین بودن هزینه تغییر در موضوعیت آن ها با مشکلات عدیده‌ای نیز روبرو هستند.

به نظر کارشناسان اقتصادی ایجاد اشتغال پایدار از مهمترین مزیت های واحدهای تولیدی کوچک محسوب می شود.طبق آمار موجود بیش از ۵۰ درصد اختراعات و نوآوری‌ها در دنیا توسط صنایع کوچک رخ می‌دهد و دومین مسأله ‌ای که موجب شده این صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند قدرت جذب بسیار زیاد نیروی کار توسط آن هاست.

یکی از مهمترین مراکزی که می تواند منبع درآمد برای هر استان و افراد جویای کار باشد شهرک صنعتی است، به گفته مسئولان استان کردستان در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد واحدهای صنعتی استان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند.

۷۹۸واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۳۹ واحد فعال و نیمه فعال و ۱۵۹ واحد هم غیر فعال است.اشتغال اسمی واحدهای صنعتی استان ۱۵ هزار و ۷۵۳ نفر و اشتغال واقعی آنها هم حدود ۱۲ هزار نفر است.

حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی استان زیر ۱۰ نفر ، ۴۴ درصد بین ۱۰ تا ۵۰ نفر، ۳.۵ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۲.۵ درصد از واحدها بالای ۱۰۰ نفر اشتغال دارند.

متاسفانه حمایت مسئولان در راستای حمایت از صنایع کوچک و کارآفرینان در حد شعار است و به گفته یکی از صاحبان صنایع کوچک در استان کردستان اگر هر مسئولی به وعده هایش عمل می کرد الان استان کردستان برای خودش گلستانی بود و هیچکس دغدغه کار نداشت.

شهرک های صنعتی از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصادی کردستان است

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنعت، موتور محرک اقتصاد هر کشور قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک و تولیدکنندگان استان کردستان پیش نیاز جهش تولید است، اظهار داشت: ایجاد اشتغال، گسترش دامنه و میزان نقدینگی، توسعه تجاری و افزایش سطح درآمد ملی هر کشوری از مهمترین تاثیرات بخش صنعت به شمار می‌رود.

محسن فتحی گفت: گسترش شهرک‌های صنعتی و تسهیل سرمایه‌گذاری برای رونق تولید در استان ضروری و توجه به شهرک های صنعتی از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصادی در استان کردستان است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران به نقش مدیران اقتصادی استان جهت پیشرفت صنعتی در استان کردستان اشاره کرد و بیان داشت: چشم امید و یاری صنایع کوچک کردستان به تدبیر و مدیریت صحیح مدیران اقتصادی برای عبور از شرایط سخت حاکم بر فضای اقتصادی دوخته شده است.

صنایع کوچک نقش مهمی در بهبود فضای اقتصادی کشور و استان ایفا می کنند و چه خوب است که از این فضا به نحو احسن استفاده شود؛ مشکلات و معضلات بر سر راه صنایع کوچک در استان کردستان با همدلی و همراهی مسؤولان و مدیران کل استانی به آسانی مرتفع خواهند شد.

اگر مسئولان ما به جای توجه به مسائل حاشیه ای که منفعتش برای خودشان است به فکر تولیدکنندگان باشند، همین شهرک صنعتی جوابگوی نیاز اشتغالزایی استان است و دیگر لازم نیست جوانان ما برای امرار معاش خود تلخی غربت و کولبری در جاده های صعب العبور را به کام خود شیرین کنند و آواره شهرهای دیگر شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن