اخبارداخلی

کردستان : چشمه ای که سرچشمه موفقیت شد

آوای سنت : کارآفرینی در دل کوه های چهل چشمه/ وقتی بزرگترین کارخانه آب معدنی غرب کشور اشتغالزایی ۱۳۰ جوان را فراهم کرد

بیکاری فصل مشترک، درد عمیق و دغدغه جدی خانواده ها  و جوانان در  این روزها شده است اما در این میان هستند کسانی که با اراده و پشتکار دست به کارهای بزرگی می زنند تا هم چرخه اقتصاد را به گردش درآوردند و هم یاریگر جوانان جویای کار باشند.

کارآفرینی واژه‌ای که این روزها بیش از دیگر زمان‌ها معنا پیدا کرده؛ در زمانی که امید به استخدام‌های دولتی و غیردولتی کمرنگ شده و بسیاری از جوان‌های تحصیلکرده به دنبال راهی هستند که خود کسب و کاری راه بیندازند.

از سوی دیگر کار آفرینی  با داشتن همت عالی همراه است؛  بسیاری از کسانی که این روزها در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار گرفته‌اند در ابتدا با رنج و سختی کار را شروع کردند اما همت عالی و اراده آنان سبب شده که پا پس نکشند و راه سخت را به امید موفقیت طی کنند.

راه پر پیچ و خم سنندج به دیواندره را به قصد دیدار با کار آفرینان کردستانی پشت سر گذاشتیم  مهندس جواد کریمیان و منفع علی پناه دو جوان کردستانی که فقط ۴۱ بهار از زندگیشان  را پست گذشته اند و برای آینده ای که در پیش رو دارند هزارن افق روشن را به نظاره نشسته اند.

تجربه تلخ شکست بارها به سراغ این کارآفرینان آمده اما امید، همراه همیشگی آنها بود و هر مانعی را که در مسیرشان بود با توکل به خداوند ، پشتکار و البته دلگرمی به آینده پشت سر گذاشتند .

کوههای چهل چشمه دیواندره این روزها سفره سخاوتش را بر روی این دو جوان  کار آفرین دیواندره ای گسترانده است چشمه ای که سر چشمه ای برای موفقیت شد.

  جواد کریمیان  کارافرین موفق با بیان اینکه این چشمه و کارخانه در جوار همدیگر و در دامنه‌ی کوه تاله‌سوار، حوضه‌ی آبخیز روستای دباغ در نزدیکی روستای «قلعه ریحانه» قرار گرفته‌اند، می گوید: کارخانه آب معدنی ایرانیان آذین چهل چشمه با برند «تینو» در سال ۱۳۹۶ مطالعات اولیه‌ی خود را انجام داد و پس از اخذ آزمایش‌های لازم در مورد کیفیت آب، تصمیم به اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی کارخانه‌ی بسته‌بندی آب معدنی نمود. وی گفت: برای این منظور مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع زمین را تغییر کاربری داده و به میزان ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه اندازی  و در نهایت  با حضور دکتر نهاوندیان  معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.

کریمیان افزود: با توجه به آزمایش‌های به عمل آمده،  و به دلیل اینکه کیفیت آب چشمه کارخانه که معروف به چشمه «آسمان بلاغی» است خیلی مناسب بوده  باعث شد که این کارخانه جزو معدود کارخانه‌هایی موفق و برتر  در غرب کشور باشد.

این کار آفرین موفق  می گوید:  همیشه امید داشتم که بتوانم کاری را به انجام برسانم  که در آن جوانان جویایی کار نقشی داشته باشند و خوشبختانه همینطور هم شد  و  ما توانستیم  در فاز اول ۳۰ نفر را  به طور مستقیم  و برای ۱۰۰ نفر هم به طور غیر مستقیم برای جوانان بومی در این امر ایجاد شغل کرده  باشیم که امید است با فروش و توان تولید بالا بتوانیم  شیفت دوم را با همان نسبت برای جوانانی که تا دیروز بیکاری یقیه آنان را گرفته بود امروز با  داشتن چنین کاری کار عطش همشهریانشان را با آب معدنی  سیراب کنند.

وی گفت: این کارخانه در اوج فعالیت با دو خط بسته‌بندی، تولیدی به میزان ۹ هزار بطری یک و نیم لیتری  و ۱۲ هزار بطری نیم‌لیتری در ساعت کار می‌کند.

جوانانی که تا دیروز بیکاری یقیه آنان را گرفته بود امروز عطش همشهریانشان را با آب معدنی می شکستند.

در ادامه در گفتگو با یکی از گارکران مشغول به کار در این کارخانه همراه شدیم…

وی می گوید: تحصیلات دانشگاهی دارم،  اما مدتها از معضل بیکاری که این روزها خیلی از جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند رنج می کشیدم  تا اینکه در این کارخانه مشغول به خدمت شدم و خیلی  خوشحالم از اینکه کار آفرینانی  همچون آقای کریمیان و آقای علی پناه در همین  شهر خودمان دست به چنین کار بزرگی زده اند تا جوانان این شهر برای پیدا کردن  شغل به شهرای دیگر نروند و امیدوارم که کار آفرینان بیشتری در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: تولید و موفقیت این کارخانه عزم کار آفرینان زیادی را برای برداشتن گام های اساسی در حوزه کار آفرینی ترغیب کرد است .

 این کار آفرین نمونه در ادامه به پاره ای از مشکلات  برای رسیدن به مقصد نهایی اشاره کرد و عنوان داشت:  تنها مشکلی که این روزها  با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم جاده  خاکی است که  تولیدات ما را  با دست اندازهای زیادی به مقصد می رساند که از همینجا از تمامی مسوولین میخواهم که ما را در این امر یاریگر باشند.

منبع خبر : کُرد تودی ، اخبار کردستان، ایران و جهان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن