اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

احتمال افزایش چند برابری مبتلایان به کرونا در استان گلستان

آوای سنت: همه ساله عید قربان در ترکمن صحرا با شور و حس خاصی برگزار می گردد و علیرغم افزایش قیمت دام در ایام نزدیک به عید، کمتر خانواده ای را می توان یافت که اقدام به ذبح ننماید.
ذبح دام در میان اهل سنت فقه شافعی سنت موکده است و از این رو در جنوب کشور و در کردستان تنها بخشی از مردم دام ذبح می کنند.

ابن مسئله در بین اهل سنت حنفی مذهب به شرط برخورداری از نقدینگی کافی امری واجب بحساب میاید، با اینحال در کلیه نقاط اهل سنت خراسان و همچنین سیستان و بلوچستان ایام عید قربان بر عکس ترکمن صحرا رسومی از قبیل انجام خانه تکانی، خرید البسه نو، رفتن به تعطیلات و دید و بازدیدهای چند روزه مانند ایام عید فطر را به همراه ندارد.

دقیقا مدل شبیه به ایام نوروز با همان فشردگی جمعیت خریداران و فروشندگان در بازارهای عمومی و دام که البته باید گشت و گذارهای و ترافیک سنگین در خیابان ها طی روزهای عید را نیز باید به آن اضافه کرد.

همین مسئله باعث شد که مردم شهرها و روستاهای عمدتا ترکمن نشین ویروس کرونا را که ماه رمضان گذشته را کاملا تخت تاثیر خود قرار داده بود بمدت دو هفته، کاملا به فراموشی سپردند تا جایی که چند شهر سفید، بلافاصله در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
تجربه تلخی که در این روزها و نزدیک به عید قربان هم به شمل واضحی قابل احساس است و وقوع یک فاجعه را بیش از پیش ملموس می نماید.

تاریخ امروز هر چند که محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، بانک ها، دفاتر پیشخوان خدمات تاکنون به دقت اجرا شده و تنها یک سوم کارمندان بر سر کار حاضر می‌شوند، اما از سوی دیگر کمترین کنترل و نظارت در بازار های پیش از عید قربان استان گلستان دیده شده و احتمال افزایش چند برابری مبتلایان در شهرهای بندرترکمن، آق قلا، گنبد، کلاله و مراوه تپه در ادامه مردادماه قریب الوقوع می باشد. مسئله ای که گریبان ساکنین شهرهای کردکوی، بندرگز، آزاد شهر و گرگان را نیز بدلیل ارتباط مستقیم فروشندگان آنها با نقاط پر خطر خواهد گرفت.

شبکه بهداشت و درمان گمیشان از هفته گذشته به عنوان هفته مرگ بار آن شهرستان یاد کرده و به مردم نسبت به برگزاری مراسمات عروسی که همه سال ها در عید قربان به اوج خود می رسد، شدیدا هشدار داده است.
اخیرا علمای اهل سنت از مردم خواسته اند تا امسال دید و بازدیدهای ایام عید را با توجه به وضعیت حاکم تعطیل کنند، هر چند که بنظر نمی رسد این مسئله بطور کامل رعایت شود.

گفته می شود در کلیه بازارهای هفتگی استان تعطیل هستند با اینحال می توان دید که بازارهای کوچک زیادی در نقاط مختلف و محلات جریان منظم خود را با فروشندگانی که در گرمای تابستان اعتقاد چندانی به استفاده از ماسک ندارند، دنبال می کنند. به روشنی مشخص نیست که میادین رسمی و غیر رسمی فروش دام در یکهفته باقیمانده تا عید تحت چه شرایطی و با چه ساز و کاری مدیریت خواهند شد.

اگرچه نمازهای جمعه، مدارس و دانشگاه ها از فروردین ماه کماکان در وضعیت تعطیلی بسر می برند، اما باید این مسئله را نیز در نظر بگیریم که احتمال سرایت ویروس کرونا در میادین فروش دام، البسه و تره بار بدلیل درصد زیاد تماس اشخاص با یکدیگر بسیار شدیدتر خواهد بود. موضوعی که در عید فطر تجربه شد و بنابراین در مکان هایی که فاصله میان افراد بعضا حتی به نیم متر هم نمی رسد، استفاده از ماسک به تنهایی نمی تواند جلوی گسترش ویروس منحوس کرونای جهش یافته با قدرت بیشتر را بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن