اهل سنت ایرانعمومی

ارتکاب گناه به منزله تعدی به حدود الله

مفتی قاسمی:مراقب نور ایمان در قلب مان باشیم

آوای سنت: استاد دارالعلوم زاهدان بعد از ظهر چهارشنبه ۸ آبان ۹۸ به روستای محمدآبادِ سوران لادیز از توابع شهرستان میرجاوه سفر کرد و ضمن بازدید از مدرسۀ دینی احیاءالعلوم و مکتب خواهران حضرت حفصۀ این روستا، در جمع مردم و علمای این منطقه به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مفتی محمد قاسم قاسمی در این بازدید گفت: الله متعال در قرآن مجید اهل ایمان را با عبارت “یا ایهاالذین آمنوا” مورد خطاب قرارداده است. خطابی تکان‌ دهنده و درعین ‌حال عزتمندانه که خاص ما اهل ایمان‌ است. استاد ما مولانا مفتی رشید احمد رحمه‌ الله فرمایش می کرد، هر شب بنشینید و جداگانه الله را بخاطر اینکه در خانواده‌ای مسلمان و اهل ایمان به دنیا آمده‌اید، شکرگزاری نمایید. کسی از خدا می‌ ترسد و پروا می‌ کند که یقین دارد همۀ نعمت‌های دنیا را الله متعال به او عنایت کرده است.

وی افزود: ایمان مقتضایی دارد و آن تقوا و خداترسی است. از خدا پروا کرده و بی‌پروایی پیشه نکنیم. صاحب ایمان، پاک و خدا ترس و با حیاء است. شخص با ایمان هرجا نمی ‌رود و هر لباسی را نمی‌ پوشد. شخص با ایمان هر غذایی را نمی‌ خورد و هر سخنی را بر زبان نمی ‌آورد.انسان مومن هر حرکتی را انجام نمی ‌دهد؛ چون یقین دارد خدای علیم و سمیع و خبیر او را می‌بیند.

مفتی قاسمی با بیان اینکه تقوا حفظ حدود الله و ادای حقوق العباد است اظهار داشت:ارتکاب گناه یعنی تجاوز به حدودالله.

روح تقوا در ترک گناه است. گناه یعنی ناپاکی، یعنی پلیدی، یعنی راضی نکردن رب. گناه یعنی لعنت و نفرین خدا را نصیب خود کردن و از نعمت‌های الله متعال محروم شدن.

مولانا حکیم اختر رحمه‌ الله می‌فرمود، وصل شدن به خدا و قرب الله متعال زمانی حاصل می‌شود که انسان نه به‌ طرف گناه برود و نه اسباب گناه.

این استاد اهل سنت بلوچ متذکر شد: برخی ازجوانان می ‌گویند ارتکاب به گناه در جوانی اشکالی ندارد.پیر که شدیم صادقانه توبه می‌کنیم و توبۀ صادقانه هم که گناهان را پاک می‌ کند. این عزیزان بهتر است بدانند که امام غزالی رحمه ‌الله گناه را به سم کشنده تشبیه می‌کند.کدام انسان عاقل حاضرمی ‌شود سم بخورد به امید آنکه بعداً به پزشک مراجعه می‌کند تا معده‌اش را شستشو دهد؟کدام انسان عاقل اجازه می دهد مار سمی به او نیش بزند به این امید که بعداً از پادزهر استفاده می‌ کند؟

مفتی قاسمی تاکید کرد: گناه آثار سوء بسیاری در زندگی انسان دارد.یکی از آثار گناه این است که همسر و فرزندانش از او نافرمانی کرده و او را به اشکال مختلف زجر دهند.گناهانی هم هستند که لعنت و نفرین خدا را به‌ دنبال دارند.گناهانی مثل قتل ناحق، نافرمانی پدر و مادر، رباخواری، گرفتار کردن مردم به مشروبات الکلی و دشمنی با انسان‌های نیک و صالح. ارتکاب این گناهان لعنت و نفرین خدا را در پی دارد. لعنت خدا بلایی خانمانسوز است. قرآن می‌فرماید: هرکه را خدا لعنت کند هرگز برای او یاوری نخواهی یافت.

 ترک گناه و توبه و استغفار زندگی ما را پر برکت می‌کند.این نکته را الله متعال در قرآن مجید به صراحت چنین بیان می دارد، اگر اهل شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می‌ کردند، برکاتی از آسمان و زمین به رویشان می‌گشودیم.

   استاد دارالعلوم زاهدان همچنین گفت: قرآن کریم نسخه تقوا است. برای آراسته شدن به صفت تقوا سه کار را باید انجام دهیم. اول آنکه قرآن را محکم بگیریم. دوم در هر جایگاهی که بودیم از کتاب آسمانی فاصله نگیریم و سوم روزمان را با تلاوت آیات الهی آغاز کرده و سعی کنیم رابطه‌ مان با قرآن قوی و مستحکم باشد.

نمازمان را برپاداشته و آن را در اول وقت و با جماعت ادا کنیم. درنماز سستی نکنیم و با خشوع و خضوع بخوانیم. نماز بخوانیم و دیگران را نیز به آن دعوت بدهیم. با انسان‌های نیک و صالح که دوستان خدای متعال هستند همراه شویم. با آنها ارتباط برقرارکرده و همراهیشان را در زندگی خود غنیمت بدانیم.‎

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن